vervelende wonde...wie geeft raad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shai

vervelende wonde...wie geeft raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:46

Mijn paardje Alishai heeft een vervelend wondje op een van haar achterbenen,precies op haar kootbeen (niet bij haar hoef maar erboven bij het uitstekende gewricht (he ben de naam kwijt sorry)
Het zit precies op de achterkant.Ik ontsmet het dagenlijks en smeer er calendula zalf op.Maar het is nu al ruim een week,en nog steeds open.Volgens mij zit ze eraan ofzo.Wie weet hoe ik dit beter en sneller kan laten genezen?
Alvast dank!

lindake

Re: vervelende wonde...wie geeft raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:35

Wij gebruiken vulketan (weet niet hoe je het schrijft) bij traag genezende wonden.
Als het niet over gaat en het er etterig uitziet moet je wel de dierenarts bellen voor advies.

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 22:42

bedankt,wat is het precies?de wond is open,maar schoon (daar zorg ik wel voor) moet gewoon een nette korst op komen.

Iemand nog een adviesje

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:46

ik smeer meestal groene klein op wondjes en als het warm of dik is kan je ere traumeel op smeren dan geneest het sneller, als het echt warm is of lang openblijft moet je wel de dierenarts bellen want dan kan het een ontsteking zijn en zal je paard een antibioticaprik moeten hebben, succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:31

Ik zal even vragen of het topic verplaatst kan worden, want dit hoort hier niet.

Zoals hierboven al is aangegeven: uitkijken met wondjes aan benen, ze kunnen de oorzaak zijn voor ontstekingen en als ze niet op tijd behandeld worden, leiden tot Einschuss en Olifantenbenen.

Laat er een DA naar kijken, die weet wat je het beste kan doen, niet blijven experimenteren. Verkeerde zuinigheid kan ertoe leiden dat je uiteindelijk veel meer geld kwijt bent...

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:00

Haal de veearts erbij, heel vaak lijden wondjes ook tot kreupelheid.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:28

uhm, tsja, mijn paard heeft heel veel wondjes, dat komt doordat hij met 8 paardjes in een wei staat en hij is meneer verveel, en ja dan kun je wel eens een trap terug verwachten, wat wij dan altijd op wondjes doet is groene leem! gewoon lekker dicht smeren en laten zitten, de volgende dag er met jodium uitwassen.. en weer opnieuw erop smeren, dan is het zo weg!!

Groetjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:42

Nog een kleine opmerking: bij oppervlakkige wondjes niet teveel smeren, dat zorgt er namelijk voor dat de wond moeilijker geneest. Ontsmetten door te wassen met betadinescrub, verder niets smeren.

Wondjes die door de huid gaan, zorgen voor infecties, en daar moet als de sodemieter de DA bij komen kijken.

Wondjes op kogels of andere gewrichten willen nog weleens wat moeilijker genezen omdat de huid toch voortdurend in beweging is. Maar niet teveel aanzitten, dat is nog het beste.

Pietertje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:07

Liedje_ schreef:
Haal de veearts erbij, heel vaak lijden wondjes ook tot kreupelheid.

Goed advies

mennietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:09

ik gebruik altijd betadine , suc6 ermee

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:15

hm, waarom zo snel dierenarts? voor elke scheet hoef je dr toch geen dierenarts bij te roepen? de dierenarts adviseert je dan toch dat je het goed schoon moet houden.. dan kan bij ons 2 keer per dag de dierenarts erbij komen want met wondjes is het bij ons op stal wel extreem..

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:31

Ik zou persoonlijk toch wél de DA roepen, omdat de wond na een week nóg niet dichtgroeit... misschien moet er dan toch naar gekeken worden en kan de dierenarts een nuttig advies geven hoe je dit het beste kan behandelen...

Ik snap wel dat veel mensen het misschien wat overdreven vinden, maar beter goed behandeld dan een kreupel paard, toch? En ze krijgt ervaring voor een volgende keer.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:34

Misschien fotootje sturen naar DA en beschrijving van de tot nu toe gedane 'behandeling'? Misschien komt de DA met adviezen?
Goed schoon en droog houden is vaak wel het devies..
Ik weet niet hoe groot het wondje is, maar na een week zou je toch echt wel verbetering moeten zien lijkt mij!
Advies bij een DA inwinnen lijkt mij dan geen verkeerd idee.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:38

Het lijkt mij dat het wondje niet dicht gaat omdat je er telkens Calendulanzalf op smeert.
Dit houdt het vettig en zo komt er geen korst op.
Je kan het beter goed ontsmetten en schoon houden en op laten drogen tot er een korst op komt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:42

Inderdaad, juist door te smeren en steeds te wassen, geef je de wond zelf geen kans om dicht te groeien en een korts te vormen. Ik doe meestal één keer schoonmaken en dan er niet meer aanzitten. Dan zit er de volgende dag een korst op. Dit geldt natuurlijk alleen voor oppervlakkige wondjes.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:15

OMG-->MD

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:27

erleyne schreef:
Inderdaad, juist door te smeren en steeds te wassen, geef je de wond zelf geen kans om dicht te groeien en een korts te vormen. Ik doe meestal één keer schoonmaken en dan er niet meer aanzitten. Dan zit er de volgende dag een korst op. Dit geldt natuurlijk alleen voor oppervlakkige wondjes.

Je moet er wel rekening mee houden , dat als je korstvorming kans geeft, zeker bij grotere wonden..daar wildvleesvorming uit kan ontstaan, afspuiten en met een goede wondgel:: bv Vulketan.. daarmee blijf je de huid stimuleren zich zelf te vernieuwen..en wildvleesvorming/littekenvorming te beperken.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:16

Wild vlees vormt zich vrijwel alleen als de korst er telkens weer vanaf gaat/wordt gehaald of als het geen kans krijgt een korst te vormen.
Een korst is juist nodig als bescherming en om de huid eronder weer te laten herstellen.
Wat je wel zou kunnen doen is de korst een beetje soepel houden door het dun in te smeren met Calendulanzalf.
Als de korst droog en hard is dan scheurt het sneller en laat het sneller los.

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 23:28

Bedankt allen!Fijn dat er nog mensen zijn die willen HELPEN
Ik kreeg ook een goede tip om met Equaide te smeren.Zou de genezing versnellen.
Het is een wondje van 2 cm precies op het kogelgewricht achteraan het achterbeen (jaja)
Heb inmiddels gezien dat mijn vraag verkeerd staat,ik moet hem bij 'medisch' plaatsen,dat heb ik dus gedaan( sorry mijn 2e dag op bokt)
Allen,nogmaals bedankt,Alishai zal er blij mee zijn Knipoog