ijzer steeds kwijt. speciaal beslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brenpasbeau

ijzer steeds kwijt. speciaal beslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 09:40

me paard gaat elke 6weken naar de smid dat is nodig omdat ze op speciaal beslag staat. maar ik kan de hoefsmid elke week bellen omdat madam minimaal 1keer per week dr ijzer eraf trap. springschoenen werken niet ik heb zelf springschoenen die extra lang zijn geprobeerd.
maar de ijzers die ze eraf trap is dus speciaal beslag en de erg duur iedere keer en jammer genoeg kan ze niet zonder die ijzers.
wie heeft de goude tip om de ijzer eronder telaten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: ijzer steeds kwijt. speciaal beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:56

Wat doet ze dat ze de ijzers eraf trapt? en zijn de ijzers niet te breed voor haar? wat ik nogal eens tegenkom zijn ijzers dienet ietsie breder zijn dan de hoeven, zodat er een keurig randje ontstaat waar het paard van op kan staan. Tja, dan heb je dus inderdaad om de haverklap je ijzer los zitten.

Wat zegt je hoefsmid er trouwens van?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:50

Als het voorijzers zijn, dan zouden ook de takken aan de lange kant kunnen zijn. Idd misschien even overleggen met de hoefsmid, voor hem ook niet leuk als hij elke keer terug moet komen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:54

Heb ook een paardje op stal die begin van dit weideseizoen een handje ervan had om ijzers te verliezen, heb mijn hoefsmid erop aangesproken, hij dacht dat het kwam omdat t heel onrustig was in het land door de komst van een twenter hengstje erbij die erg druk was, hij vertelde mij ook dat er niets aan te doen is mits het ijzer niet goed past dus te groot is natuurlijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:15

Misschien een keer een andere smid proberen? Drie jaar geleden kregen wij een paard op stal met een soortgelijk verhaal, ook speciaal beslag, springschoenen, extra vaak verleggen enz. Sinds ze door onze smid wordt gedaan gaat er tussendoor geen ijzer meer af. Ik zeg niet dat je geen goede smid hebt hoor- maar het kán er mee te maken hebben.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:17

Kendra schreef:
Misschien een keer een andere smid proberen? Drie jaar geleden kregen wij een paard op stal met een soortgelijk verhaal, ook speciaal beslag, springschoenen, extra vaak verleggen enz. Sinds ze door onze smid wordt gedaan gaat er tussendoor geen ijzer meer af. Ik zeg niet dat je geen goede smid hebt hoor- maar het kán er mee te maken hebben.

Ik heb dezelfde ervaring: ons vorige paard verloor om de haverklap een ijzer. Op een gegeven moment zijn we op zoek gegaan naar een andere hoefsmid, sindsdien verloor ze niet tot nauwelijks meer een ijzer. Ook niet 's winters als het modderig was, hetgeen volgens de vorige hoefsmid de reden was dat ze telkens een ijzer verloor. Ik zou dus zeker aanraden om eens een keer een andere hoefsmid te proberen!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 19:37

Lalidan schreef:
Wat doet ze dat ze de ijzers eraf trapt? en zijn de ijzers niet te breed voor haar? wat ik nogal eens tegenkom zijn ijzers dienet ietsie breder zijn dan de hoeven, zodat er een keurig randje ontstaat waar het paard van op kan staan. Tja, dan heb je dus inderdaad om de haverklap je ijzer los zitten.

Wat zegt je hoefsmid er trouwens van?

nee de ijzers zitten mooi eronder niet tebreed of telang. ze kan ook niet met de achterbenen op de voorijzer staan hebben al zoveel geprobeerd.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 19:38

swatch schreef:
Als het voorijzers zijn, dan zouden ook de takken aan de lange kant kunnen zijn. Idd misschien even overleggen met de hoefsmid, voor hem ook niet leuk als hij elke keer terug moet komen.

nee ze zijn niet telang heb ik daarnet naar gekeken.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 19:42

Kendra schreef:

ik ben al van smid verandert.
ik had eerst een smid die deed het ook super maar toen had ze ook steeds ijzer eraf en toen moest ze van de arts op speciaal beslag omdat ze reuma heeft dus is ze eerst 5keer in emmeloord beslagen (+ 100x omdat madam de ijzer erweer is af had getrapt) en toen in overleg met die smid weer terug naar me eigen smid. en jahoor daar deed ze het ook ijzers aftrappen. dus de smid kan er niks aan doen.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 19:43

bedank in ieder geval voor mee denken naar een oplossing Knipoog

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 22:03

ijzer zit er nu vanaf vrijdag nog onder hopen dat ze het nog even vol houd

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:38

--> BEH

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:32

ik heb dus zo'n zelfde probleem mijn pony kreeg het voor elkaar binnen 3 dagen.
heb hem toen naar 2 hoefsmeden maar op blote voeten gezet dit ging een jaar goed en toen liep hij weer op eieren.
hij heeft nu heel erg lang op kunstof gestaan en die zaten er gewoon 9 weken onder ruim een jaar lang
maar door bevangenheid en te lange tenen overgezet op cytek dit was drama en dus foto's laten maken voor het hoefbeen en was gelukkig niet gekanteld.
er werd mij wel heel nadrukkelijk gezegd dat kunstof het slechtste is wat je kan doen en dat je je paard verziekt.
dus weer teug op gewone ijzers en ja hoor nog geen 2 weken allebei voor eraf....
dus nu denk ik toch weer aan kunstof maar wat is wijsheid????
dus weet je wat ik hoor het ook graag

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:01

ik heb ooit een paard gehad die op stal de ijzers al af kreeg. Hij ging dan zo ongeveer staan zoals wij nodig moeten plassen en hup: ijzer eraf.

Dit paard kon absoluut geen ruim beslag, want dan kreeg hij er grip op.

Probeer na te gaan hóe ze de ijzers eraf krijgt. Is dat door onbenullig doen of krijgt ze zelfs op stal er al af.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:42

Wij hebben springschoenen die een soort bobbel aan de binnenkant hebben, deze valt precies in de kootholte blijft de springschoen mooi op zijn plaats en valt net over het ijzer. Werkt prima bij onze dartel.