Bulten over heel ze lichaam nadat hij op de wei heeft gestaa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missylinsey

Bulten over heel ze lichaam nadat hij op de wei heeft gestaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:04

Ik heb 2 dagen geleden mijn paard van het land gehaald. En toen zag ik de andere dag op stal dat hij helemaal onder de bulten zat. Wat zal dit kunnen zijn door vliegen kan ht bijna niet zijn, want hij heeft maar weekje op het land gestaan en dit is te erg.

Ik denk zelf dat het een allergische reactie op iets is wat hij heeft gegeten.

Wat denken jullie?

Leetjuhh

Re: Bulten over heel ze lichaam nadat hij op de wei heeft gestaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:04

overvloed aan eiwitten (in het gras of in hooi), daar krijgen ze eiwitbulten van.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:05

Of dazen?
Krijgen ze ook van die bulten van.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:06

Eiwitten zou kunnen.

Een paard bij ons op stal had dit ook van een verkeerd plantje waarschijnlijk en zat ook helemaal onder de bulten. hij heeft een spuit gekregen van de dierenarts en de volgende dag waren ze al zo goed als verdwenen.

missylinsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:08

Denk dat het niet de eiwitten zijn geweest. Want zoveel gras stond er niet meer. Ik denk eerder dat hij een verkeerd plantje heeft gegeten. Want er stond genoeg onkruid. Dus denk een allergie. Gaat dit denk je ook vanzefl over of moet hij ech teen spuitje van de dokter ervoor?

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:11

missylinsey schreef:
Denk dat het niet de eiwitten zijn geweest. Want zoveel gras stond er niet meer. Ik denk eerder dat hij een verkeerd plantje heeft gegeten. Want er stond genoeg onkruid. Dus denk een allergie. Gaat dit denk je ook vanzefl over of moet hij ech teen spuitje van de dokter ervoor?

Weet niet of het zomaar over gaat. De eigenaresse van dat paard hier op stal heeft er in elk geval een dierenarts voor laten komen en toen ging het heel snel weg.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:14

Toen er 1 van onze haflingers uit de wei kwam, zat ie ook helemaal onder de bulten. We dachten dat het misschien van vliegen ofzo kwam, dat ze was gestoken. Ze zijn vorige week dinsdag of woensdag uit de wei gekomen. Tot eergister waren het nog steeds bulten, maar gister wou ik dr gaan poetsen en opzadelen, allemaal korstjes! Blijkt het dus schurft te zijn!

missylinsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:17

Hoe moet hij schurft hebben gekregen dan? Hij heeft in de eentje op het land gestaan. En was mooi weer.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:18

Allergische reactie op muggen zou kunnen, heb ik ook eens mee gemaakt Bloos

merith_ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:20

kan het niet zijn dat hij ergens in heeft gerold en daarom bulten heeft?
dat had een paard bij ons een keer..

missylinsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:26

ja het kan dat hij in de distels heeft gerold. Hoe lang heeft het bij jou geduurt dat het over ging?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:30

heeft mijn paard ook! maar het zijn ook dazen bulten hoor.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:33

Heb je hem een wollen deken omgedaan, ookal is het maar heel kort, toevallig? Ik heb eens een paard dat binnen 5 minuten onder enorme bulten zat...allergisch voor wol...

Ik begrijp dat hij die bulten kreeg, een dag nadat je hem uit het land had gehaald, ik denk an niet dat het steken zijn van muggen of dazen, ik zou het zeker bij de allergie zoeken en misschien toch ook bij de eiwitten. Als er niet veel gras in het land stond en hij krijgt nu veel hooi zou ik kijken naar de kwaliteit van het hooi, misschien zitten daar wel veel eiwitten in....succes!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:37

missylinsey schreef:
Hoe moet hij schurft hebben gekregen dan? Hij heeft in de eentje op het land gestaan. En was mooi weer.

Tsja, dat weet ik ook niet. Die het bij ons heeft, heeft met 4 andere nog meer in de wei gestaan, geen een daarvan had 't, dus! Heb ook geen idee hoe die eraan is gekomen, maar ja, ze heeft 't nu wel, dus vanmiddag maar is ff aan 't wassen gaan. Gister had ik er nog geen spul van, nu wel Vork !

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:03

Dit ga ik even volgen. bij m'n verzorgpony zit nu ook onder de bulten
en ik weet niet waar het van komt en hoe het weer weg gaat.
Zie hier foto.

Afbeelding
Afbeelding

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:49

Liiza, heeft hij het echt over heel zijn lichaam, of op sommige plaatsen veel bulten bij elkaar? Op de onderste foto lijkt dat namelijk zo, maar op de bovenste weer niet.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:21

mijn paard heeft zomerexceem en heeft altijd een deken op..
toen ze een dag zonder deken heeft gestaan (de mijne is er zo handig ingeworden dat ze zo de deken kan afgooien Verdrietig ,,gelukkig alleen de ouwde Tong uitsteken ) zat ze ook onder de bultjes.. deze had zij gekregen van de muggen dazen enz enz... ze heeft ook wellis (alleen in de zomer :S ) last van eiwitbulten maar die zijn wel iets groter maar ook zo weer weg.. kan zo zijn dat die bultjes over 1/2 dagen weer verdwenen zijn!!!

groetjes

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:35

Leetjuhh: Op sommige plekken zitten er heel veel en andere plekken geen. Ze heeft het aan deze kant het ergst aan de andere kant is het bijna niet te zien.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:45

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:25

_Jorien_ : Weet je ook wat het is en hoe ik er weer vanaf kom?

Oeps zie net dat het schurft is bij jou.. Heb je daar een speciale shamppo voor dan?

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:48

Dan zou het toch goed kunnen dat ze gestoken is door iets.. Als het goed is wordt het dan binnen een paar dagen minder. Soms heeft het lichaam wat meer tijd nodig om te herstellen, vandaar dat het ook wel een weekje kan duren. Als het binnen anderhalve week niet minder wordt zou ik toch even de dierenarts laten kijken. Tot die tijd goed in de gaten houden of er iets veranderd af dat het erger wordt. Veel succes en hou je ons op de hoogte?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:32

de mijne had pas geleden allemaal bultjes op der hoofd zitten, bleek dat ze lekker tussen de brandnetels ahd staan grazen,

op het hele lichaam zijn het meestal eiwitbulten, of allergische reacties op dazen en andere insektenbeten

Happy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:04

Mijn verzorgpony heeft dit pas ook gehad(bultjes over het hele lichaam) het jeukte ontzettend heb haar toen met een sponsje en (shampoo tegen de jeuk/betadineshampoo) mee afgesponst, hierna was de jeuk wel wat minder...
Gelukkig kwam ik de volgende dag aan en waren de bultjes alweer bijna weg, heb het op internet opgezocht en net als wat Risky zegt het is een allergische reactie op een vliegje.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:31

Ik herken de situatie op de foto. Mijn paard heeft dit in januari gehad. Het is een allergische reactie. Kan zijn dat het vanzelf wegtrekt, maar het is overduidelijk dat er iets is waar hij allergisch voor is. Dat kan in de wei zijn, maar het kan ook in zijn voer zitten. Zelfs als hij elke dag hetzelfde voer krijgt (want allergie bouw je op).
Voer je muesli? Kan zijn dat het daardoor komt. En verder de wei inspecteren. Zijn er bepaalde bomen die nu in bloei staan?

Bij mijn paard zijn de bulten weggespoten, maar ze kwamen na 3 dagen weer terug. Uiteindelijk is hij getest op allergieen. En daar kwam toen uit: berk, hazelaar en late grassoorten.
Het was dus de Berk die in bloei stond. Late grassoorten zijn er in februari niet Haha!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:33

bij mijn paard zat hij helemaal onder met de bulten. wij de dierenarts eerbij, het waren gewoon muggenbulten:D:D sommige paarden zijn er gewoon gevoeliger voor dan andere