Wat nu het geval is bij mijn paarden: m'n hoefsmid wil graag de hoef zo groot mogelijk houden wat op zich natuurlijk goed is. Maar soms heb ik het idee dat de ijzers te groot zijn en niet netjes passen. Hij beslaat koud en soms steekt er een randje van het hoefijzer zo'n 2 mm uit aan de voorkant van de hoef. Ook maakt hij de voorkant van de voorhoeven een beetje puntvormig. Tja hoe kan ik dat het beste uitleggen

Wat nu ook begint te gebeuren is dat de voorhoeven beginnen te dippen aan de voorkant. De hoefwand wordt dus concaaf (zo noem je dat toch? arabierenneus

Ik baal hier zo van! Ik zal morgen proberen foto's te maken met de digi, het is nl. zo moeilijk uit te leggen. Natuurlijk zien de hoeven er (nog) niet afschuwlijk uit, maar ik ben bang dat dit het begin van erger is. Mijn paard heeft van nature een stel goede voeten en dat wil ik graag zo houden. Mijn zusje's paard kwam hier met een stel slechte voeten maar sinds mijn hoefsmid ze doet is het alleen nog maar erger geworden. In het begin dacht ik dat het aan het paard lag, maar nu ook de hoeven van mijn paard slechter beginnen te worden en in de zelfde vorm beginnen te groeien als die van m'n zusje's paard begint er toch wel een lichtje te branden. Mijn paard zet de laatste tijd ook zijn voorbeen niet zo mooi weg tijdens het rijden. Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
Dan nog een laatste vraag; mijn hoefdsmid zet altijd van die hele simpele hele smalle ijzertjes zonder lippen onder mijn paarden. Ze worden veel gebruikt bij Quarter Horses. Maar mijn paarden worden wel op een andere manier gereden, ze zijn zwaarder (warmbloeden van 1.67m. en 1.70m.) en hebben grotere voeten dan Quarter Horses. Mijn hoefsmids verklaring is "hoe minder ijzer onder een hoef hoe beter". Maar ik vraag me af of een bredere plate niet beter is om het zware gewicht van het paard beter te verdelen. Ook denk ik dat lippen beter zijn want zonder die dingen komt er zoveel stress op de nagels dat de nagelgaten voortijdig beginnen uit te scheuren, met als gevolg brokkelhoeven.
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
[/u]