hoesten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

me88

hoesten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 17:59

Hoi

Mijn (verzorg)paardje, hoest altijd in het begin van het rijden. Dit is meestaal 2 of 3 keer maar het komt zelden voor dat hij niet hoest.
Nu ben ik eens gaan kijken of hij door de dag ook hoest. En dan doet hij dus niks.
Weet iemand hoe dit kan en wat ik hieraan kan doen.

alvast bedankt.

smillie_

Re: hoesten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:20

misschien is jullie bak erg stoffig ofzo?
K zou t niet weten anders...

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:41

smillie_ schreef:

denk ik ook, het kan ook protest zijn?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:19

Joukje_04 schreef:
smillie_ schreef:

denk ik ook, het kan ook protest zijn?

Hoe kan een paard nu bedenken dat hij uit protest gaat hoesten ,dat kan alleen een mens verzinnen Verward

Wat je zou kunnen proberen is een tijdje wat nat hooi te geven inplaats van droog hooi, meestal zitten die kuchjes boven in de keel en dat is vaak wat irritatie van het droge hooi, ook fenegriek door het voer , dat verzacht wat en smeert de keel een beetje.

En als het aanblijft de DA eens laten luisteren .

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:46

--> MD

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:48

protest sorry hoor maar wat is dat voor opmerking. Ik zou toch even info inwinnen bij de DA als het hooi natmaken niet lukt kan chronisch worden of zelfs dampig en daar zit je niet op te wachten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:49

Een paard hoort niet te hoesten. Nooit. Ook, of liever gezegd al helemaal, niet bij het begin van het werk.

toch de DA er een keer bij, vooral omdat je aangeeft dat het al een tijdje zo is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:52

Een normaal paard hoest niet...

Dierenarts erbij halen..

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:56

Hoi Het kan ook aan de stal liggen, muffe ruimte, geirriteerde luchtweg. Maar mijn paard heeft het ook gehad, Is helemaal onderzocht nooit een goede reden gevonden. Nu staat ze in een andere ruime luchtige stal en hoest ze niet meer als ik begin met draven. Terwijl de DA nooit een reden wist. ook erg vreemd!

anikabos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:22

hoesten kan heel veel oorzaken hebben: stoffige box, zonder deken in de kou gestaan, slechte vaccinatiestatus, sterke ammoniaklucht in de stal, virusinfectie, COPD etc.
Ik zou je inderdaad ook aanraden om er een dierenarts bij te halen..

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:12

mijn paard hoest soms ook tijdens het rijden , toen met haar naar een nieuwe stalling ben verhuist begon het eigenlijk met hoesten ik dacht toen van wat gaan we nou krijgen ze pompte een beetje en hoeste dr longe uit dr lijf Huilen ik had toen een dierenarts laten komen die heeft toen geluisterd en zij enkel dat ze een wat verscherpte ademhaling had en heb daar medicatie voor gehad ventipulim of iet voor de brochieen en ik moest zo min mogelijk in de binnenbak rijden ivm stof en als t kon nat hooi geven , nu hoest ze zelden nog ik heb daar fenriek voor maar gerbuik t eigenlijk niet meer rijd zelfs weer in de binnenbak zolang die maar gesproeid is Haha!

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:15

owja en laat voor de zekerheid een dierarts drbij halen heb ik dus ook gedaan heb je meer zekerheid voor jzelf weet je waar je aan toe bent

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:15

Uhlan heeft precies hetzelfde. Terwijl hij in de zomer toch echt geen hooi krijgt. Ook altijd aan het begin met rijden even en daarna is het over. Hij is ook al bijna 30, misschien ligt het daar ook wel aan.
Als je hooi voert, idd natmaken. Ik hoor veel mensen die zeggen dat een paard nooit mag hoesten, maar Uhlan doet het al best lang en de Ts paardje misschien ook, maar wat gebeurt er als je er niks aan doet dan? Lachen

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:29

Knipoog
Laatst bijgewerkt door xWhitneyx op 04-08-07 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:31

LisaW schreef:
maar wat gebeurt er als je er niks aan doet dan? Lachen

als je er niks aan doet heb jij meer onzekerheden, je paard hebt misschien wel meer last en wie weet word het wel erger en kan je dr straks niks meer aan doen , sonde tog kleine moeite om er een Da naar te laten kijken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:50

Elke keer dat een paard hoest, beschadigt hij zijn longen een klein beetje. Van nature hoest een paard dan ook niet, tenzij hij ergens door geirriteerd is. Het is zaak uit te zoeken waarom en hoe erg, omdat geirriteerde longen makkelijk nog erger geiriteerd kunnen worden, met meer hoesten tot gevolg. Ook word het steeds moeilijker te behandelen. uiteindelijk heb je kans dat je paard dampig word, wat betekend dat hij nog maar heel erg moeilijk adem zal kunnen halen.

Daarom mag een paard nooit hoesten, want het feit dát hij hoest betekend domweg dat er wat is.En als jij regelmatig ergens last van hebt wat je niet hoort te hebben, laat je toch ook uitzoeken waar het door komt voordat de situatie erger of zelfs chronisch word?

Het feit dat er toevallig een paardje van 30 is die het geluk heeft gehad dat het goed gegaan is, is geen reden om er geen dierenarts bij te halen. De kans dat het namelijk wel erger word, is véél groter dan de kans dat het zo blijft en hij er 30 mee word..... Bovendien is het logischer dat een paard van 25 of 30 wat geregelder gaat hoesten, omdat dfe kwaliteit van de longen achteruitgaat.

Dus toch: laat de DA het controleren. Als het stofallergie is, is het makkelijk op te lossen en voorkom je veel ellende. Hetzelfde geld voor een beginnende bronchitis of luchtweginfectie. Het is nu allemaal nog zonder blijvende gevolgen te behandelen. Als je te lang wacht waarschijnlijk niet meer....

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:15

Mijne hoestte van het laatst ook best wel koud weertje dekentje op gedaan gaat ook wel beter geef nu door de brokken een poedertje dat helpt tegen hoesten.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:20

De mijne begint het ook weer te krijgen Verdrietig . Heeft een paar jaar geleden longontsteking gehad en heeft daar een wat mindere longcapaciteit aan over gehouden. Morgen de VA bellen zodat hij Dynamite kan nakijken. Zal wel weer een kuur Ventipulmin worden denk ik.