appeltjes altijd teken van gezondheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nancy1979

appeltjes altijd teken van gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 07:32

Hoi,

Ik heb er lang naar gezocht, maar kan helaas geen wetenschappelijke verklaring vinden voor appeltjes op de buik / billen van een paard. Er wordt gezegd dat dit een teken is van "gezondheid" of dat het paard "goed in zijn vel zit".
Is dit ook echt zo?

groetjes,
Nancy

Perla

Re: appeltjes altijd teken van gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 07:37

ja, dat is zo een paard gaat glansen als hij gezond is en lekker in zn vel zit, en vaak zie je dan appeltjes rond de buik en de billen. Als een paard geen appeltjes heeft wil dat echter NIET zeggen dat hij NIET gezond is.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 07:37

tegen mij wordt dat ook altijd gezegd. dus het zal wel zo zijn.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 07:50

En ik heb altijd gehoord dat dat onzin is. Dan zouden alle appelschimmels dus kerngezond moeten zijn Knipoog

Het is gewoon een patroon in de vacht volgens mij (of op de huid dus indirect) dat je bij de een meer ziet dan bij de ander... Trouwens, wel eens een paard in de winter gezien met appeltjes? Ik niet! :p

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:28

Is volgens mij onzin, het is gewoon een samenstelling van haargroei

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:38

ik heb ook altijd gehoord dat het een teken is dat ze gezond zijn
mijn haf heeft heel erg appeltjes
en die ander 2 dan weer niet, maar die glanzen wel gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:46

Appeltjes, is gewoon een rui vorm.

Je paard is in de rui en dat gaat ringsgewijs op veel plekken. de lichtere stukjes die je ziet is de echte dunne zomervacht en verkleurd door de zon. De donkere stukken zijn de wat langere haren die nog niet verkleurd zijn.

Mijn paard krijgt zijn appeltjes als ik een paar dagen de vliegendeken niet heb hoeven te gebruiken, zodat de zon en het uv licht vrij spel heeft. Momenteel ruit hij weer een beetje, zijn korte zachte haren die hij ruit, waarschijnlijk omdat de natuur vind dat nog wel wat korter in zijn haar mag zijn, dat het warm genoeg is.

Dat een paard goed door zijn haar komt, meteen reageert op warmte is natuurlijk een gezond teken.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:07

Nou Russel, kun je dan het volgende verklaren? Toen mijn paard zoöngeveer 3 weken pijn had na een draadwond, waren alle appels weg... Die zijn vrij lang weggebleven. Maar na ongeveer een week weer op de wei waren de appels er weer! Ze heeft in die tijd geen dekens op gehad, en kreeg nog wel zon door veel buiten stappen.

Edit: Ook was de vacht dof, toen de appels weg waren... Ook is ze een weekje verschrikkelijk in de rui geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:19

Ja, idd een vacht kan heel snel dof worden als ze niet gezond meer zijn. Als ze niet in goede doen zijn zie je dat ook aan de vacht. Maar appels is een ruivorm. Kan er niks anders van maken. Google maar eens, dan vind je er ook wel wat over.

Idd appelschimmels worden in de loop der jaren witter. Ooit waren ze wellicht zwart geboren, zoals een paard van mijn vriendin, ze dacht een mooie zwarte arabier te hebben gekocht. Elk jaar zowel zomer als winter na de rui werd hij witter, je kon de appels duidelijk zien veranderen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:22

Hoepsie schreef:
En ik heb altijd gehoord dat dat onzin is. Dan zouden alle appelschimmels dus kerngezond moeten zijn Knipoog

Het is gewoon een patroon in de vacht volgens mij (of op de huid dus indirect) dat je bij de een meer ziet dan bij de ander... Trouwens, wel eens een paard in de winter gezien met appeltjes? Ik niet! :p

moet je maar een keertje komen kijken bij mij in de winter. Hebben ze ook appeltjes. Zelfs mijn bonte merrie heeft appeltjes, over haar hele lichaam en de vos ook. Niet alleen op de kont maar ook op de rug en hals. Als er eentje niet "lekker" is zijn de appeltjes verdwenen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:22

russel schreef:
Ja, idd een vacht kan heel snel dof worden als ze niet gezond meer zijn. Als ze niet in goede doen zijn zie je dat ook aan de vacht. Maar appels is een ruivorm. Kan er niks anders van maken. Google maar eens, dan vind je er ook wel wat over.

Idd appelschimmels worden in de loop der jaren witter. Ooit waren ze wellicht zwart geboren, zoals een paard van mijn vriendin, ze dacht een mooie zwarte arabier te hebben gekocht. Elk jaar zowel zomer als winter na de rui werd hij witter, je kon de appels duidelijk zien veranderen.

Okee, maar ik vond het opvallend dat ook de appels weg waren Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:27

Het is idd een fabeltje, het is wel zo dat paarden met een appeltjes pigment dit tonen als ze lekker in hun vel zitten, maar een paard zonder appelpigment kan net zo lekker in zijn vel zitten. Toont dit dan alleen niet door appels, maar verder wel met een gezonde glanzende vacht.
Stond volgens mij laast ook nog in de hoefslag of paard en sport.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:29

Dan heb ik inderdaad een paard wat steeds slechter in haar vel zit... Een appelschimmel die wit wordt. Bij haar gaan langzaam alle appeltjes eruit. Je zag ze door de jaren eerst ook steeds groter worden, voordat ze vervagen.

Ik denk dat je de appeltjes gewoon tijdelijk minder goed ziet als een paard niet lekker in zijn vel zit en dus doffer wordt. Ze zitten er dan wel nog gewoon hoor. Appeltjes zijn tenslotte pigment kringen in de haren. Dat verandert niet zomaar heen en weer van kleur.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:32

PriscaZ schreef:
Dan heb ik inderdaad een paard wat steeds slechter in haar vel zit... Een appelschimmel die wit wordt. Bij haar gaan langzaam alle appeltjes eruit. Je zag ze door de jaren eerst ook steeds groter worden, voordat ze vervagen.

Jou paard gaat niet steeds slechter in zijn vel zitten, maar veranderd van pigment/kleur.
Of heb ik je nou verkeerd begrepen??

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:33

Mijn verzorg haflinger had in bepaalde periodes alleen appeltjes.
Dus volgens mij heeft dat niks met wel of niet gezond te maken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:48

AaronYve schreef:
PriscaZ schreef:

Jou paard gaat niet steeds slechter in zijn vel zitten, maar veranderd van pigment/kleur.
Of heb ik je nou verkeerd begrepen??

Hier bedoelde ik ook mee te zeggen dat appeltjes echt niet de gezondheid aangeven Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:51

ja dubbelzinnig hé Haha!

nancy1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 16:42

Oke, dat zijn een heleboel antwoorden Haha!
Mijn vosje heeft ze vooral bij haar buik en ze beginnen nu ook op de billen te komen. Zit hier dan ook nog verschil in?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:31

Toen Macy kwam was er geen appel te bekennen. Nu zit d'r buik helemaal vol. Macy veranderd ook heel erg van kleur, zomers is ze veel donkerder van kleur dan 's winters en ze is ook niet helemaal egaal van kleur.
Anouar heeft nooit appeltjes, die is wel helemaal egaal van kleur en veranderd door het jaar heen ook niet zoveel van kleur

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:40

Nog een voorbeeld dat het geen gezondheid aangeeft. Een paard bij ons op stal heeft nu al weken een kokerontsteking, die maar niet over wil gaan (da komt regelmatig) en dat paard voelt zich echt niet lekker, is suf etc. Hij zit wel helemaal onder de appeltjes.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:47

Niet alle paarden hebben appeltjes, mijn vosje en mijn zwartbruine bijv. niet. Ze glanzen wel heel erg, maar het is niet zo, omdat ze geen appeltjes hebben, ze niet gezond zijn.. Onze bruine heeft wel appeltjes, alleen in de zomer, in de winter niet, dan is haar vacht ook wat doffer ( maar ze wordt nog niet gebruikt, dus we poetsen ook niet zo vaak, dus in de winter zitten haar appeltjes onder het stof & huidvet Tong uitsteken )
Ik zie aan het gedrag van mijn paarden of ze zich lekker voelen of niet, verloopt de verharing goed, zijn ze ook gezond, verloopt dit minder soepel voelen ze zich niet lekker, aan de activiteit en aan de manier hoe ze te rijden zijn. Ookal gaat dit allemaal goed, hebben de 2 rijpaarden geen appeltjes.. Dus het is denk ik niet helemaal waar, maar wel een klein beetje, want als ze zich minder voelen, wordt de vacht doffer, en ZIE je de appeltjes niet meer..

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:40

Dus een paard moet een 'appelpigment' hebben om appeltjes te kunnen krijgen? Met andere woorden; niet elk paard kan appeltjes krijgen?

Ik vind het ook vreemd, heb altijd geleerd dat appeltjes een teken van gezondheid waren. Toen is me geleerd dat het met haarlengte/dikte te maken heeft, maar sinds een paar weken zit mijn merrie met de ziekte van Cushing weer lekker in haar vel en opeens heeft ze ook weer appeltjes Lachen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:14

Nou nee, mijn merrie heeft bijna altijd appeltjes zomer en een stralende vacht. Ook toen ze een paar zomers geleden bijna overleed aan een zware baarmoederontsteking.

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:18

by ons op stal zeiden ze dit ook altijd.. maar Romio heeft ook appeltjes in de zomer dus dan zal t betekenen dat ie in de winter ziek is ofzo .. geloof t dus niet/

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:22

mijn bruine pony en mijn bonte paard hebben allebei appeltjes!
mij hebben ze ook altijd gezegt dat het een teken van gezondheid was! vorige zomer zat mijn pony niet lekker in haar vel en de appeltjes waren ook weg Ach gut dus toen klopte het wel Pling maar verder kijk ik er niet op zo'n manier naar....

maar ik moet wel eerlijk zeggen dat als een paard lekker glanst en onder de appeltjes zit dat ie er dan stralend gezond uit ziet Haha!