Mijn paard heeft vaak last van stijve spieren, maar vertoond sinds maandag erg vreemd gedrag: maandag was ze ineens hel bang en onrustig, dinsdag zakte ze door haar benen, viel gelukkig niet, maar toch... Daarna liep ze erg kreupel, alsof ze haar coordinatie kwijt was. Vanaf die tijd staat ze vaak stoicijns te kijken, met haar neus in de lucht en haar hoofd iets schuin. Ze reageert dan slecht op contact. Ik maak me erg zorgen. Komt iemand dit bekend voor? Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoe oud is je paard? Wij hebben een ouder paard dat last heeft van cushings (een ouderdomsziekte). Deze paarden krijgen langer haar, dat vaak een beetje krullerig is en wel meer signalen. Ons paard raakte op een gegeven moment makkelijk in paniek en is ook een aantal keren gevallen. Had ook zeer gespannen zere spieren (dat hoort bij Cushing je hebt dan meer van je stress hormoon). Wij geven ons paard oa magnesium, magnesium helpt namelijk tegen het stress hormoon. Maar een magnesium tekort kan ook deze signalen veroorzaken zere spieren en stresserig etc, je zou evt het bloed van je paard kunnen laten onderzoeken. Wij geven biomagnesium dat we kopen via paardendrogist, zijn spieren zijn nu beter op orde, zijn vacht ook (maar daar krijgt hij wel meer medicijnen voor) en hij was al heel snel minder gespannen en minder gestressed, hij valt nu nooit meer. Maar eerder raakte hij dus in paniek dan ging hij bijna zitten dan wel liggen. Dat is nu gelukkig over en zijn spieren zijn veel zachter en hij is niet zo ver weg en afwezig meer.
NB bij ons dacht men eerst ook aan epilepsie of hersenbeschadiging of een hersenbloeding of zo, maar dat was dus allemaal niet het geval, het leek neurologisch maar is nu dus helemaal onder controle. GA ER DUS NIET METEEN VAN UIT DAT HIJ INDERDAAD BESCHADIGING HEEFT, dat hoeft echt niet want dat leek bij ons ook het geval maar kwam dus echt door de cushing en de bijwerkingen daarvan en dit kan dus ook door magnesium tekort komen!!
Laatst bijgewerkt door fargo op 27-07-07 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Ik heb soorgelijke verschijnselen gezien bij een paard met een zonnesteek. Maar met het huidige weer lijkt mij dit uitgesloten. Ik zou de DA laten komen om een juiste diagnose te laten stellen. Beterschap!!
Ze staat nu sinds donderdag bij de faculteit. Vrijdag was ze te gespannen en liet ze zich niet onderzoeken doo de dierenarts. Jammer genoeg was ik daar zelf niet bij, want misschien had ik haar kunnen kalmeren. Ik wil morgen daarom wel bij de onderzoeken zijn. Ze was gisteren minder gespannen, en stond rustig te eten. Na donderdag is ze niet meer door haar achterhand gezakt. Ik hoop maar dat er deze week iets gevonden wordt, waar ik mee verder kan.
giftige plant gegeten? vit B gebrek? in frans forum gevonden voor soortgelijke symtomen:syndrome de wobbler(weet de nederlandse naam niet),een vervorming van de nekwervels die de zenuwen beklemd.
Paarden die hun atlas scheef hebben staan dmv flinke klap of hoofd gestoten, kunnen deze verschijnselen ook hebben. Wij hebben een ruin die elders was ondergebracht en gereden, die van de 1 op de andere dag ook inzakte en slingerde als een dronkeman en zijn hoofd scheef hield. Dachten eerst aan een tia of erger, maar na allerlei onderzoeken bleek zijn 1e wervel na de atlas een flinke klap te hebben gehad. Wij denken dat hij tijdens het verschuiven van stallen tijdens het uitmesten klem is komen te zitten met z'n hoofd en door een flinke ruk die wervel krom heeft getrokken. Hij staat inmiddels 5 mnd bij ons en gaat ook niet meer terug, hij mag weer onder het zadel en het gaat de goede kant op. Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt! sterkte
Ja, het gaat inderdaad beter, nu. Vorige week hebben ze de kreupelheid onderzocht. Op de foto's was niets zichtbaar, gelukkig. Ze heeft nu rondom beslag met zooltjes om de kreupelheid op te lossen. Verwachting is dat daarmee ook de last van stijve hals en rug weggaat. Dat vreemde gedrag heeft ze niet meer getoond. Ik lees uit veel reacties dat een giftige plant de oorzaak zou kunnen zijn. Ik denk dat dat bij haar ook het geval moet zijn geweest. Dierenarts kon ook niets anders bedenken. De bloedwaarden zijn in orde. Ze is nu weer thuis en nu is het de komende 2 weken spannend of de kreupelheid inderdaad verdwijnt...