veulen met zand in mest

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

veulen met zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 16:29

Vandaag kreeg ik de uitslag van de wormeitelling bij onze paarden. Gelukkig geen wormen, maar Inde (ons veulen van 4,5 wk oud) had erg veel zand in haar mest.
Wat moet ik nu doen;
- kan een veulen al lijnzaad eten (de andere paarden krijgen om de dag een gekookt lijnzaadprutje door het eten)
- kun je een veulen al sand clear geven?
- andere adviezen?

anikabos

Re: veulen met zand in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:57

Wat heeft de dierenarts je verteld toen hij zag dat er zoveel zand in haar mest zat? Ik weet niet of je bovenstaande middelen al aan veulens kunt verstrekken.. zou daar zelf voorzichtig mee zijn. Kijk eens goed naar de wei/paddock waar ze in staan en verplaatst merrie en veulen zo nodig als ze teveel zand eet!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:59

Ik denk dat je dierenarts dat het beste weet. Heeft hij dat niet gezegd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:00

Ik zou even kortsluiten met de dierenarts. Sand Clear zou ik niet geven, lijnzaak ook niet, misschien wel de olie, maar of dat tegen het zand helpt?

Hoe kan het dat hij zoveel zand binnenkrijgt? Staat hij niet op het land?

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 18:19

mestonderzoek is gedaan ivm wormbestrijding, dus niet door de DA.

@ Cassidy; natuurlijk staan ze wel op de wei, maar dankzij dit heerlijke weer zijn er op verschillende plaatsen kapotgetrapte modderpoelen ontstaan

Zal denk ik morgen de DA even bellen voor advies.....

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:34

Sand-Ex (Equimins) kan je ook gerust aan een veulen geven. Maar ik zou ook kijken wat de oorzaak is van het zand eten, misschien komt je veulen iets te kort. Overleg dit met je dierenarts.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:37

Hoi, wij hebben een veulen staat wat al vrij jong een maagzweer had en nu al 6 weken zand eet. Drama. Inmiddels krijgt het wat sandclear, maar het is een erg groot probleem. Zelfs de kliniek in utrecht en de kliniek in Kootwijk zitten met de handen in het haar. Het veulen krijgt zonnebloemolie en poept het redelijk uit, maar neemt daardoor de eiwitten minder op uit zijn voeding en die zijn ook belangerijk. Geloof me- het is erg lastig.
Ik zou het dier strikt in de gaten houden en hoop dat het gedrag over gaat, het is nl niet normaal.
Sterkte!

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:58

Ik zit met het zelfde brobleem.
Ben benieuwd hoe het met het veulen van de TS is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:08

Ben je al naar een arts geweest? Zo ja, wat raadde hij je aan? Heb je wel eens van sandclear gehoord? Verder is scheutje zonnebloemolie dagelijks door het wat brokjes ook een mooi preventief middel. Echter kan je veulen maagzweren of i.d. hebben. DA lijkt me echt noodzakelijk.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:54

detour schreef:
Ben je al naar een arts geweest? Zo ja, wat raadde hij je aan? Heb je wel eens van sandclear gehoord? Verder is scheutje zonnebloemolie dagelijks door het wat brokjes ook een mooi preventief middel. Echter kan je veulen maagzweren of i.d. hebben. DA lijkt me echt noodzakelijk.

Veulen is kerngezond, eet alleen heel veel zand.
Moet hem nu 10 dagen binnen houden om zo zijn darmen leeg te krijgen.
Veulen is van 16 juli en eet nog geen brok.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:55

Als een veulen kerngezond is eet het geen zand. Daar is een oorzaak voor; wij hebben zo'n veulen op stal gehad, had maagzweren en een verminderd immuunsysteem. een veulen helemaal binnehouden is zeer slecht voor de ontwikkeling, ze hebben licht en beweging nodig.
Met Pavo veulenmelk kun je wat brokjes mengen en eventueel door de fles kun je wat sla olie doen.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:42

detour schreef:
Als een veulen kerngezond is eet het geen zand. Daar is een oorzaak voor; wij hebben zo'n veulen op stal gehad, had maagzweren en een verminderd immuunsysteem. een veulen helemaal binnehouden is zeer slecht voor de ontwikkeling, ze hebben licht en beweging nodig.
Met Pavo veulenmelk kun je wat brokjes mengen en eventueel door de fles kun je wat sla olie doen.

Heb net nog de kliniek gebeld en die zijn heel duidelijk.
Wat is belangrijker , wil je dat zijn maag darm gestel weer goed komt of wil je hem toch buiten zetten omdat dat beter is voor zijn ontwikkeling .
Ik neem aan dat de kliniek weet waar ze het over hebben.(zeer gerenomeerde kliniek).
Ik moet maar even door de zure appel heen bijten zeggen ze.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:43

Ik heb hier nog een halve emmer staat met de zaadjes die in sandclear zitten. Deze helpen erg goed en moet je oplossen in water. Deze brei kan je dan in een spuit aan je veulen geven. Bij intresse kan je het wel overnemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:09

itske schreef:
detour schreef:

Wat is belangrijker , wil je dat zijn maag darm gestel weer goed komt of wil je hem toch buiten zetten omdat dat beter is voor zijn ontwikkeling .
Ik neem aan dat de kliniek weet waar ze het over hebben.(zeer gerenomeerde kliniek).

gebeld? Is dat je veulen laten onderzoeken? Clown
Nou, als het een geromeerde tent is, lzouden ze imo moeten toegeven dat de oorzaak aanpakken beter werkt dan telefoontje afdraaien.
Want het dier heeft dus geen arts gezien? Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:12

Wilawander schreef:
Ik heb hier nog een halve emmer staat met de zaadjes die in sandclear zitten. Deze helpen erg goed en moet je oplossen in water. Deze brei kan je dan in een spuit aan je veulen geven. Bij intresse kan je het wel overnemen.

Is idd goeie, kreeg "ons"veulen destijds ook, al vond hij het erg goor, dus ging het met wat melk erbij of ander lekkers..
Geeft altijd stress, een veulen moeten spuiten als het iets goor vindt. het dier wilde ook geen melk uit de fles, sloeg met zjin voorbenen, maar uiteindelijk zijn de pogingen geslaagd geweest.

Het dier ging een paar uur odner toezicht naar zand happen, correctie, en dan ging het wel, hij had snel genoeg door dat het niet mocht. Echter had hij maagzweren (is in utrecht geweest) en later is hij door osteopate behandeld tegen leverbot, hij heeft pijn gehad en men denkt dat zand eten endorfine aanmaakte en zijn pijn verdrong. inmiddels is hij op alternatieve wijze kerngezond en staat op de klei want dat vindt hij vies.

Als hij drie is gaat hij op zand. Kijken of hij van zijn kwaal destijds een gewoonte heeft gemaakt. Knipoog

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:35

detour schreef:
itske schreef:

gebeld? Is dat je veulen laten onderzoeken? Clown
Nou, als het een geromeerde tent is, lzouden ze imo moeten toegeven dat de oorzaak aanpakken beter werkt dan telefoontje afdraaien.
Want het dier heeft dus geen arts gezien? Bloos

Vind dat je nu wel met je vingertje gaat wijzen. Boos!
Dit veulen heeft al meer meer gekost aan veeartsenkosten dan wat ik aan dekgeld heb betaald, ruim €1000 aan veeartskosten en dan zeg je dat dat dier geen veearts heeft gezien Boos!
Vorige week dinsdag ben ik nog met merrie en veulen naar de kliniek geweest voor onderzoek, darm en maag.mestonderzoek en bloedafname

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:36

detour schreef:
Wilawander schreef:

Is idd goeie, kreeg "ons"veulen destijds ook, al vond hij het erg goor, dus ging het met wat melk erbij of ander lekkers..
Geeft altijd stress, een veulen moeten spuiten als het iets goor vindt. het dier wilde ook geen melk uit de fles, sloeg met zjin voorbenen, maar uiteindelijk zijn de pogingen geslaagd geweest.

Het dier ging een paar uur odner toezicht naar zand happen, correctie, en dan ging het wel, hij had snel genoeg door dat het niet mocht. Echter had hij maagzweren (is in utrecht geweest) en later is hij door osteopate behandeld tegen leverbot, hij heeft pijn gehad en men denkt dat zand eten endorfine aanmaakte en zijn pijn verdrong. inmiddels is hij op alternatieve wijze kerngezond en staat op de klei want dat vindt hij vies.

Als hij drie is gaat hij op zand. Kijken of hij van zijn kwaal destijds een gewoonte heeft gemaakt. Knipoog

Heb ik inmiddels al gekocht

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:38

Dat kon ik niet uit je tekst halen, je meld alleen over een telefoontje bij een kliniek. Vandaar mijn conclusie. Bloos

maargoed, je wilde advies, ik geef je dat op basis van een klassiek voorbeeld, echter heeft je telefonotje meer betekenis voor je en die bezoeken ook. Knipoog

DAt is dan toch prima? Pling
En wat is dan de oorzaak bij je veulen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:58

Kun je niet een stuk op het erf afzetten, dus merrie en veulen op de stenen laten staan.
Mijn veulen begon op een gegeven moment ook zand te eten. Volgens mij was dat uit verveling omdat de merrie door omstandigheden geen hele dagen op het land mag en ze dus in de paddock stonden.
Gelukkig is dat nu over en hapt hij lekker van het hooi mee.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:24

detour schreef:
Dat kon ik niet uit je tekst halen, je meld alleen over een telefoontje bij een kliniek. Vandaar mijn conclusie. Bloos

maargoed, je wilde advies, ik geef je dat op basis van een klassiek voorbeeld, echter heeft je telefonotje meer betekenis voor je en die bezoeken ook. Knipoog

DAt is dan toch prima? Pling
En wat is dan de oorzaak bij je veulen?

geen oorzaak kunnen vinden,ik moest het maar vergelijken met mensen die nagelbijten of een andere tik hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:27

Jemig, da's ook wel makkelijk, kennelijk is het dus psychisch...
Moeilijk hoor, en dan moet ze binnen blijven maar dat is psychisch nog zwaarder..

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:54

woensdag krijg ik die zaadjes per post binnen en begin er gelijk mee. tot die tijd gaan ze naar buiten (zet wel een stuk erf af zodat ze op de verharding blijven) en voer de merrie goed bij met hooi en zal proberen of het veulen brok wil eten.
verharding grenst aan gras zo kan de merrie onder de draad door nog wat oppeuzelen.
Als iemand andere ideen heeft hoor ik het graag