kreupel ?? wanneer rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeSkee

kreupel ?? wanneer rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:05

haay.. mijn pony is sinds gister best wel kreupel ..
maar ik wil wedstrijden gaan doen .. wanneer ongeveer kan ik weer rijden ..
en hoe moet ik dit op bouwen ??

bedankt Haha! xxx

bromfiets

Re: kreupel ?? wanneer rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:09

je kan weer gaan rijden als hij niet meer kreupel is....

Hoe lang dit duurt? hangt van de oorzaak van de kreupelheid af.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:10

euhm.. is dat niet aan de DA om dat te zeggen?

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:10

Idd pas gaan rijden als je paard niet meer kreupel loopt.
Geef hem de tijd om te herstellen, de hersteltijd ligt aan de ernst van de kreupelheid.

Als je alles precies wil weten kan je het beste de DA inschakelen.

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:13

en kost de DA Geld ?? of moet de dieren artst dat doen ??

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:14

DA=dierenarts

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:15

okee ... sorry

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:16

Ik kan me niet voorstellen dat dit serieus is...

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:18

Ik zou het rustig aandoen.
Ook al is hij/zij niet meer kreupel, niet meteen wedstrijden gaan rijden, anders kan hij/zij zo weer kreupel zijn.
Weet je wat de oorzaak is en wat er mis is? Als ik jou was zou ik de DA (die kost geld neem ik aan, ja) er even bijhalen, even laten checken en vragen hoe en wat en wanneer je weer zou kunnen rijden.
Veel succes met je paardje!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:21

Als hij niet meer kreupel is nog zeker 3 a 4 dagen rust geven voordat je weer gaat rijden... Laat het goed genezen, en haal er aub een DA bij. Lijkt me dat je er niet zoveel verstand van hebt namelijk...

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:39

Ik neem aan dat de gezondheid van je pony toch belangrijker is dan een of andere wedstrijd Ach gut ?! Laat die wedstrijden vallen, haal de DA erbij en die zal je wel vertellen wat je het beste kan doen. Wanneer je opnieuw kan beginnen rijden hangt af van de ernst van de situatie, de soort kreupelheid, e.d. Overhaast het opbouwen niet. Liever te lang stilstaan dan te weinig.

En een excuus van: je weet niet hoe lastig het is om een paard te hebben waar je niet op kan rijden zeker, ik wil zo snel mogelijk wedstrijden rijden, hoef ik niet Bloos . Mijn paard heeft zelf bijna een jaar stil moeten staan door kreupelheid. Dus, geloof me, ik weet heel goed waar ik over praat Lachen. Sorry dat ik dit zeg maar je bericht komt niet echt heel pony-vriendelijk over Scheve mond . Waarschijnlijk is het niet zo bedoelt, maar het komt wel zo over. Als het nog kan, zou ik het wat aanpassen moes ik jou zijn Lachen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:06

Dit hoort niet op RT. Er staat op BEH ook al een topic, maar hier zijn meer reacties, dus ik zal deze even naar het goede forum verplaatsen en dan gaat die andere op slot.

-->BEH

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:12

Als je weet waar de kreupelheid vandaan komt, kun je ook kijken hoe lang de revalidatie gaat duren. Als een paard kreupel is door een hoefzweer, kun je heel snel weer aan de gang (als de smid die er uit heeft kunnen snijden). Is je paard kreupel door een peesblessure, kun je de wedstrijden voorlopig wel uit je hoofd zetten...daar ben je toch wat langer mee bezig (als je goed wilt laten genezen) en dan is het voorzichtig opbouwen haast net zo belangrijk (zo niet belangrijker) dan de periode dat je ze rust geeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:53

Dat kan een dag, maar ook 10 jaar duren...

Totaal afhankelijk van de soort blessure, en hoe er daarna verzorgd wordt. Op een kreupel, of onregelmatig paard, ga je niet rijden, tenzij een DA anders aangeeft (sommige onregelmatige paarden moeten juist bereden worden om ze weer goed te krijgen).

En idd: daarna goed en rustig opbouwen, anders rij je je paard vaak meteen weer in de kreukel. Ook dat afhankelijk van de soort blessure, na een hoefzweer kun je sneller weer aan de gang als na een peesblessure.

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:34

je kan het versnellen door tekoelen met koud stromend water

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:36

danielle34 schreef:
je kan het versnellen door tekoelen met koud stromend water

niet bij alle kreupelheden werkt dit. als je pony schouderkreupel is telt dit niet ook licht het eraan als het een ontsteking is dan koelen. als het een verstuiking is dan eerste par uur koelen en daarna juist gaan verwarmen dus eerst da erbij en kijken wat voor kreupelheid het is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:45

JesKee, hoe komt het dat je pony kreupel loopt?
Ga je de dierenarts nog inschakelen? En wat voor wedstrijden wil je eigenlijk gaan rijden? Hoe lang rij je al en hoe lang heb je deze pony?
Hebben je ouders verstand van paarden? En staat je pony thuis of in pension? Op stal of in de wei? Hoe loopt je pony kreupel? Alleen als jij erop zit of ook los? En alleen in draf of ook in stap? Wil je wat meer vertellen want zo kan niemand een zinnig antwoord geven.

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:17

geef haar/hem eerst goed rust, daarna lekker stappen en gooi hem of haar daarna aan de longe, kun je zelf zien hoe ze loopt. daarna weer rustig opbouwen en laat iemand kijken als je weer rijd beter een week of een maand langer stappen als steeds weer terugval is in het belang van je paard, die wedstrijd kan volgende keer ook wel