Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:46

Naar aanleiding van een ander topic waar een discussie aan het vormen is open ik heir een topic.

Ik ben van mening dat íeder paard zonder ijzers kan.. Tuurlijk hoeft dit niet in 1dag te kunnen dit moet je aansterken.

Nou vertel je mening!

Starbreeze

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:51

Nee.
De fries die ik gereden heb sleet haar achterhoeven zo snel af dat ze te smal werden. Nahja, zonder kan altijd maar voor het behoud van een mooie brede hoef werd geadviseerd ijzers te gebruiken.

Paardenhoeven zijn nou eenmaal gemaakt om 30 km per dag over allerlei verschillende ondergronden te lopen. Dat doet het moderne sportpaard tegenwoordig niet meer. Daarom kom je veel meer "problemen" tegen dan wanneer het paard in het wild zou leven. Overigens, in het wild valt een paard met slecht beenwerk waarschijnlijk ten prooi aan roofdieren, natuurlijke selectie.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 22-07-07 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:53

Hier ben ik het niet mee eens, een paard of pony zijn hoeven worden juist slechter van een ijzer.. Daar begint het allemaal mee..

Verder vind ik dat je het met natuurlijk bekappen en de juiste ondergrond etc het echt wel voor elkaar krijgt om het paard zonder ijzers te laten staan..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:54

Lees even mijn aanvulling.
Natuurlijk bekappen? In de natuur worden paardenvoeten niet bekapt.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:55

Nee ik denk niet dat elk paard zonder ijzers kan.
Nianka bijvoorbeeld heeft wel prima hoeven, maar die kan in de zomer met de dressuurwedstrijden niet zonder ijzers.
Ze glijdt namelijk alle kanten op.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:56

Nee in de natuur niet nee, daar worden ze afgesleten, en staan de hoeven in een andere stand dan nu bij de sportpaarden (om het zo maar even te noemen)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:58

Somebitch schreef:
Hier ben ik het niet mee eens, een paard of pony zijn hoeven worden juist slechter van een ijzer.. Daar begint het allemaal mee..

Verder vind ik dat je het met natuurlijk bekappen en de juiste ondergrond etc het echt wel voor elkaar krijgt om het paard zonder ijzers te laten staan..

Dit paard had altijd zonder ijzers gestaan, dus dat de voeten slechter worden van een ijzer is niet per definitie waar.

Het gaat ook niet voor ieder paard op, maar voor sommige paarden zijn ijzers dé oplossing. Het is overigens ook niet zo dat NB alle problemen maar oplost, zoals ik al zeg, als dat de natuur na moet bootsen, zouden alle paarden in het wild goede hoeven hebben, maar daar wordt een paard dat slecht te been is gewoon opgegeten, daardoor blijven alleen de sterkste over en lijkt het alsof ieder wild paard goede hoeven heeft.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:59

Ik ben abslouut tegen ijzers!!
Maar ik denk niet dat dit voor ieder paard is weggelegt.
Dan heb ik over de medische gevallen.

Waarom zou het bij sportpaarden niet kunnen?
Teveel werk om deze elke week bij te werken en hun leef omgeving aan te passen??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 11:01

Dus jij wilt zeggen dat iedere 3 a 4 maanden een paard dood ging omdat zijn hoeven te lang waren.

Als jij een paard nu op ijzers zet.. Je laat hem daar 10 jaar op staan.. Vervolgens wil je niet meer dat hij ijzers heeft omdat hij met pensioen is (ik zeg maar wat hoor Tong uitsteken ) wedden dat na dag 1 zijn hoeven gaan brokkelen en scheuren?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:55

Somebitch schreef:
Dus jij wilt zeggen dat iedere 3 a 4 maanden een paard dood ging omdat zijn hoeven te lang waren.

Als jij een paard nu op ijzers zet.. Je laat hem daar 10 jaar op staan.. Vervolgens wil je niet meer dat hij ijzers heeft omdat hij met pensioen is (ik zeg maar wat hoor Tong uitsteken ) wedden dat na dag 1 zijn hoeven gaan brokkelen en scheuren?

Nee dat zeg ik niet, in het wild slijten de hoeven vanzelf. Ik bedoelde de paarden met slechte hoeven, of die we nu met (een bepaald) beslag zouden laten lopen, die worden in de natuur niet geholpen. Niet IEDER paard heeft van nature perfecte hoeven!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:59

mijn paard kan ook nier zonder, nu ze paar keer ijzer verloren is staat ze tijdje zonder en beginnen gelijk wee met scheuren en brokkelen. Met ijzers heeft ze hier geen last van

aan natuurlijk bekappen doe ik niet, wil ik ook nie, heb een prima hoefsmid en heb nog nooit kreupel paard gehad
de andere paarden staan trouwens wel zonder ijzers, dit gaat prima alleen bij Nikita niet

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:07

Ik denk het niet.
Ten eerste lopen ze hier niet op droge berg/rotsachtige ondergrond waar vele natuurlijk bekap methodes op gebasseerd zijn, ten 2de hebben wij met fokken niet bij alle rassen rekening gehouden met de hoeve en als je allemaal zonder ijzers zou zetten zou een deel dat niet kunnen en door hun gebrek in het wild worden opgevreten
hier gaan we evengoed met deze dieren fokken en fokken we dus gebreken door, in dit geval slechte hoeven. Er zijn oa paarden die alleen op snelheid worden gefokt en dan toch altijd een ijzer onder hebben, en zijn ook paarden die alleen op mooi gefokt worden, zwakke hoeven vinden ze dan minder belangrijk.
Wel kun je ook mer ijzer rekening houden met het hoefmechanisme en afrolsysteem.

007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:19

Natuurlijk!! anders had de natuur een paard ijzers mee gegeven bij de geboorte :s
kijk of je nou voor of tegen ben. ik ben tegen. maar als ik in de zomer springwedstrijden wil rijden op een grasmat heb ik wel ijzers nodig!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:33

Mijn paard kan ook niet zonder. Toen ik hem kocht had hij er 4 onder. Ik heb ze eronderuit gehaald omdat hij nog niet verkeersmak was en ik voorlopig niet van plan was om te starten. Na een half jaar zonder ijzers gelopen te hebben kwamen er problemen om de hoek kijken. Mijn paard liep kort / onregelmatig en ging in de staak. Ik ben toen bij 3 klinieken geweest en die hebben hem helemaal binnestebuiten gekeerd maar niets gevonden.

Ten einde raad ben ik naar een fyiso gegaan met hem. Die zei gelijk ijzers er terug onder. Hij was anders gaan lopen om zijn voeten te ontlasten en kreeg daarbij last van zijn schouders nek en andere spieren. Zijn voeten waren na een half jaar nog onwijs gevoelig. Hij heeft toen eerst op zooltjes gelopen, toen op balkijzers en nu ongeveer 2.5 / 3 jaar later loopt hij pas weer op normale ijzers. En die blijven er dus de rest van zijn leven er onder zitten Ach gut.

ik spring ook dus heb ze ook wel nodig maar dat terzijde
Dus NEE niet ieder paard kan op blote voeten rondlopen Knipoog. En over NB heb ik al hele verschillende verhalen gehoord, zowel positief als negatief dus ik denk dat dat ook niet op gaat voor iedereen.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:34

die van mij absoluut niet !

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:38

Mijn paard kan ook niet zonder: haar voorhoeven groeien verschillend en aangezien ze veel peesblessures heeft gehad, meoten haar hoeven dezelfde stand hebben, zodat de pezen niet teveel oprekken (bij bijvoorbeeld lange hoeven). Ze loopt ook op eggbars, om dit probleem te verhelpen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:39

Citaat:
Natuurlijk!! anders had de natuur een paard ijzers mee gegeven bij de geboorte :s

Ik denk dat de huidige paarden toch wel wat anders zijn dan paarden in de natuur. Die van mij staat al bij de poort te miepen of hij naar binnen mag als het regent....

En daar wordt niet mee gereden op wegen etc.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:40

Ik heb mijn paard op ijzers moeten zetten omdat de voorhoeven steeds afbrokkelde.
Niet in erge mate maar iedere keer daar een hoekje er af en dan weer daar.
Dat probleem is nu verholpen. Ijzers heeft ze alleen in de zomer. In de winter loopt ze op blote voetjes haha.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:41

pff dit blijven ja - nee topics....
En die zal je blijven houden.

Ik geloof niet dat ieder paard zonder ijzers kan...
Die van mij kan echt nie zonder... heeft nu cyteks... hierdoor wordt de zool goed ondersteund, en de teen vrijgelaten voor optimaal roleffect.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:46

zoals ik al in een eerder topic had gemeld. Op iedere regel is een uitzondering. Dus ook op het feit dat ieder paard zonder ijzers moet kunnen.

Dan kan ik bijvoorbeeld nog even doorgaan over het boomloos rijden of op een schapenvacht. Daar maak ik mijn paard ook echt niet blij mee, die heeft een gruwelijke hekel aan zonder zadel rijden en wordt echt boos. Dit niet omdat hij een gevoelig rug heeft of iets. Maar gewoon omdat hij het niet fijn vind Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:47

Ik geloof dat het zeker kan. Maar dan moet je wel zo rijden, dat je weet dat je paard het dan ook aankan zonder ijzers. Op de vorige stal waar ik reed mocht je zelfs geen ijzers; te veel ongelukken mee gebeurd. Tsja, en niemand had er last van. Maar als je paard ergens last van had (bijv. wedstrijden in de zomer), dan deed je dat gewoon niet ipv met ijzers of speciaal bekappen te werken.

Dus ja, maar dan zijn je mogelijkheden gewoon beperkter. Ik heb zelf het liefst geen ijzers en ik rijd ook 3 paarden zonder ijzers. Heerlijk, geen geklooi.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:55

Mijn merrie kan (tot nu toe) ook niet zonder ijzers. Als ik haar voor niet op ijzers zet dan loopt ze dr hele straal stuk. Nu voer ik sinds een maand biotine bij en wil op een gegeven moment wel weer van de ijzers af, maar dit alleen als het ook écht zonder kan. Ik heb het liefste zo min mogelijk poespas rond mn paard, maar dit mag niet ten koste gaan van haar.
Ik denk dat het ook wel heel erg verschilt wat je met je paard allemaal doet of hij/zij wel of geen ijzers nodig heeft.
Ook ik denk wel dat de paarden van nu (gedomesticeerd en wel) niet echt meer te vergelijken zijn met de paarden van vroeger wild in de natuur.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:20

Roxxiejj schreef:
Mijn paard kan ook niet zonder: haar voorhoeven groeien verschillend en aangezien ze veel peesblessures heeft gehad, meoten haar hoeven dezelfde stand hebben, zodat de pezen niet teveel oprekken (bij bijvoorbeeld lange hoeven). Ze loopt ook op eggbars, om dit probleem te verhelpen.

helpt dat nu echt de peesblesure verhelpen?
ik denk dat de pees dan gewoon korter wordt, hij wordt niet geprikkeld om op lengte te blijven dus zal hij korter worden en dan heb je weer het probleem, of heb ik het nu mis?

cyteks die bedoelde ik!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:10

Er zijn heel veel verschillende redenen waarom een paard op ijzers moet. Er zijn heel veel paarden die als ze niet op ijzers staan, meteen naar de slager gaan. De vraag is erg open gesteld, maar je kan in de vraagstelling of het antwoord op die vraag heel wat situaties onderscheiden, waarbij het antwoord verschillend kan zijn. -> Niet ieder paard kan zonder ijzers.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 23:46

Tuurlijk kan ieder paard zonder ijzers, maar dan moet je in bepaalde gevallen geen ambities hebben met het paard anders dan het als weide-ornament te hebben. En over de maximale leeftijd zullen we het dan ook maar niet hebben.
In bepaalde gevallen kunnen ijzers (goed gelegde, wel te verstaan) de levensvreugde van het paard verhogen en zeker ook de levensduur verlengen. Bedenk dat er veel paarden gefokt worden met sport als "gebruiksdoel", wat betekent dat hun karakter geen genoegen zal nemen met een rustig stapritje door een grasveldje als ze toevallig geen optimale hoeven hebben meegekregen.
Met name bij extremere sporten als hogere klasse endurance of eventing zul je bij veel (de meeste) paarden toch met ijzers moeten gaan werken. Bij uitzonderingen schijnen hoefschoenen tot hoog niveau te kunnen, maar vaak leveren hoefschoenen ook onoverkomelijke problemen op dat hogere niveau.