Snotneus na rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_easy

Snotneus na rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:40

ik heb een merrie van 10 jaar elke keer als ik ga rijden en ik kom de bak in heeft ze egt megga grote neus gaten en ze is het hele jaar door verkouden .
we vroegen aan iemand die er verstand van heeft wat het was maar die zei dat het niets is.
ik had toch maar de dierenarts gebeld maar die zei ook dat het niets was.
ik voel me er egt niet fijn bij..
wie zijn/haar paard heeft dit ook ??
wil je please dan reageren
Laatst bijgewerkt door Kris op 13-07-07 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Cassidy

Re: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:57

Het kan een conditieprobleem zijn. Grote neusgaten is niet erg, snel ademen ook niet, als ze maar snel weer op adem zijn.
En ondanks dat mensen zeggen dat het niets is, het feit dat ze het hele jaar door verkouden is zegt eigenlijk al genoeg. Op een verkouden paard hoor je overigens niet te rijden. De viezigheid die uit haar neus komt, wat voor kleur heeft die? Als het doorzichtig is of wit, is er niets aan de hand. Is het geel of groen is je paard echt verkouden....

Mijn merrie van 12 heeft ook witte neusuitvloei na hard werken. Ze is wel op conditie, wordt bijna dagelijks gereden....

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:08

het is wit snot en ze is op supper goede conditie ze heeft z met springen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:11

Niveau wat ze loopt of gelopen heeft zegt niets over haar conditie nu.
Maar witte neusuitvloei is niet erg.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:40

Als snot doorzichtig is, maak ik me geen zorgen, wordt het wit, weet ik dat de kans grooter wordt dat de volgende kleur groen gaat worden.
Ik persoonlijk, zou meer achter mijn oren gaan krabben als de snot van mijn paard wit is. Is jouw paard niet allergisch voor stof of staat zij niet in een tochtige stal?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:21

[OMG]-->[MD]

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:57

omaas schreef:
Als snot doorzichtig is, maak ik me geen zorgen, wordt het wit, weet ik dat de kans grooter wordt dat de volgende kleur groen gaat worden.
Ik persoonlijk, zou meer achter mijn oren gaan krabben als de snot van mijn paard wit is. Is jouw paard niet allergisch voor stof of staat zij niet in een tochtige stal?

Hier zou ik inderdaad even goed naar kijken. Maar zolang je niet aan haar merkt dat ze zich niet fijn voelt (tong uit haar mond bij het rijden, beetje sloom, njaa dat ze zich anders gedraagt dan normaal) zal er wel niet zoveel mis zijn..Knipoog
succes mee!
Heeft ze het trouwens al lang?
-x- Céline

Cassidy

Re: Snotneus na rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:19

Die van mij heeft het inmiddels een jaar of 8...

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:18

Die van mij heeft standaard wit snot uit de neus na het rijden en volgens mijn DA is het prima dat het eruit komt.

Zolang de kleur niet veranderd en de ademhaling niet zwaar wordt én uithoudingsvermogen minder wordt: lekker laten doen.

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:07

Mijn verzorgpaard heeft na het rijden vaak witte, doorzichtige snot.
En er is niks mis met d'r.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:10

Laatst had mijn paard dat ook 1 keertje, gewoon doorzichtig een tijdje na het rijden. Maar toen had ik ook wel even lekker door gereden. Verder doet ze dat eigenlijk nooit. En ze moet ook nog een beetje op conditie komen Lachen

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 20:58

Celinee schreef:
omaas schreef:

Hier zou ik inderdaad even goed naar kijken. Maar zolang je niet aan haar merkt dat ze zich niet fijn voelt (tong uit haar mond bij het rijden, beetje sloom, njaa dat ze zich anders gedraagt dan normaal) zal er wel niet zoveel mis zijn..Knipoog
succes mee!
Heeft ze het trouwens al lang?
-x- Céline

nou eigenlijk sinds ik marilyn heb en dat is 2 jaar

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:19

Is het wit of doorzichtig snot?
Doorzichtig kan in elk geval geen kwaad.

Wit snot had mijn haflinger ook een paar jaar geleden, ze was ook vaak wat benauwd na het rijden (grote neusgaten), terwijl ze verder niet echt een slechte conditie had.
Het ging niet vanzelf over, dus toen ik op de kliniek was voor een kreupelheidsonderzoek heb ik toch maar even een bronchoscopie laten doen. Wat bleek, ze had wel degelijk geirriteerde luchtwegen. Er zat te veel slijm in en de splitsing tussen de bronchieen was verdikt. Waarschijnlijk als gevolg van een stofallergie.
Evita heeft toen een kuur ventipulmin gekregen en ik heb haar zo stofvrij mogelijk gezet (buitenbox, kuilgras, zoveel mogelijk buiten). Sindsdien heeft ze nooit meer last van een snotneus gehad en na het rijden was ze niet meer benauwd.

Als je de mogelijkheid hebt, zou je eens kunnen proberen of het verschil maakt wanneer je je paard stofvrij zet.

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 20:24

Ireentjuh schreef:
Is het wit of doorzichtig snot?
Doorzichtig kan in elk geval geen kwaad.

Wit snot had mijn haflinger ook een paar jaar geleden, ze was ook vaak wat benauwd na het rijden (grote neusgaten), terwijl ze verder niet echt een slechte conditie had.
Het ging niet vanzelf over, dus toen ik op de kliniek was voor een kreupelheidsonderzoek heb ik toch maar even een bronchoscopie laten doen. Wat bleek, ze had wel degelijk geirriteerde luchtwegen. Er zat te veel slijm in en de splitsing tussen de bronchieen was verdikt. Waarschijnlijk als gevolg van een stofallergie.
Evita heeft toen een kuur ventipulmin gekregen en ik heb haar zo stofvrij mogelijk gezet (buitenbox, kuilgras, zoveel mogelijk buiten). Sindsdien heeft ze nooit meer last van een snotneus gehad en na het rijden was ze niet meer benauwd.

Als je de mogelijkheid hebt, zou je eens kunnen proberen of het verschil maakt wanneer je je paard stofvrij zet.
hey ja dat is een goede dat ga ik doen bedankt Haha!