Jonge pony kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AafkeB

Jonge pony kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 17:35

Een vraag over 'onze' jonge haflinger van 3 jaar. We hebben hem bijna 2 weken nu. Net voordat hij kwam is hij gecastreerd. Helaas hebben we nu ontdekt dat hij kreupelde of beter gezegt iets doorzakt met z'n achterbenen. Iets wat ik al dacht te zien voordat we de beslissing hadden genomen om hem te kopen. De eigenaar dacht dat dit kwam van de onregelmatige weide. Heb hier helaas verder geen aandacht aan besteed (dom!) maar afgegaan op wat hij zei in goed vertrouwen. Is namelijk een vriend van ons + dat iemand met veel kennis van paarden (zegt men) het ook niet gezien heeft. Kleine aantekening; de pony kan zonder probleem terug.

Nu is de castratie op zich goed verlopen alleen is het gaan ontsteken, daarom penicillinekuur. Dacht hem toen weer te zien kreupelen wat de dierenarts bevestigde + het advies hem direct terug te doen.

Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan + emoties van de kids die binnen 2 weken "verkocht" waren aan deze schat.

Nu kan ik vragen wat het kan zijn, wat de reden is van de kreupelheid maar denk ik het advies zal zijn 'ga naar een dierenarts'. Wil toch enige advies vragen wat te doen nu.
Heb er al iemand bij gehad met enige kennis van zaken, heeft z'n achterbenen goed bevoeld. Er zit inwendig littekenweefsel. Heeft namelijk als veulen in draad gezeten, een ernstige draadwond rondom. Maar hij denkt dat de kreupelheid daar niet direct vandaan komt. Zit hoger, zakt iets door en loopt niet krampachtig of stijf.

Wat zou dit kunnen zijn..? Is dit iets wat niet beter wordt en levenslang is. Nogal wat vragen die ik toch hier even neer wil leggen in de hoop op een reactie.. eventueel advies. Heb de neiging om deze pony een kans te geven.. of dat verstandig is weet ik niet.

wsundayl

Re: Jonge pony kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:30

Mhh lastig advies te geven wat je kan verwachten en het beste kan doen. Denk dat de overwegingen die je wilt maken pas echt te maken zijn nadat door een da is vastgesteld wat er precies aan de hand is en waar het zich bevindt. Ook om de plek te bepalen waaruit het probleem komt.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:37

het advies van de Da om direct weg te doen-->heeft hij uitgelegd waarom, waar dacht hij aan?
is hij verder gekeurd?
het probleem kan veel kanten opgaan.
ik zou toch de Da of een andere het paard eens grondig na laten kijken (knieen en rug zeker nietvergeten)

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:44

Ik had je vraag ook al op dat andere forum gezien, maar daar reageer ik meestal niet dus mijn antwoord dan maar even op bokt.
ALs het zo is dat hij slap is in de knieen, kan de aandoening (mouw of klapmouw) de reden zijn.
Dat komt nog wel eens voor bij jonge dieren in de groei, en uit jouw verhaal is dit het eerste waar ik aan denk.
Maar het is en blijft lastig om dat te zien vanaf een computer.
Meer duidelijkheid zou het geven als je eea op een filmpje kan zetten.
Met een duidelijker beeld kunnen we iets meer zien.
Lastig hoor, die band is er ook al zo snel en dan weer afscheid nemen is niet makkelijk.
Ik heb het vroeger gehad met mijn shetlander en die kon ik ook zo terug brengen naar de fokker (maar ik heb haar nu al 25 jaar)

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:19

Vanmorgen is de d.a. geweest, een andere. Degene die ons het eerste advies had gegeven heeft niet veel uitgelegd. Ook niet verder gekeken. Was ook niet mogelijk. Winsor heeft een behoorlijks angst ontwikkeld voor d.a.-en. Hij lijkt ze op een afstand te ruiken en begint gelijk te snuiven.

Ook degene die er vanmorgen was heeft niet kunnen voelen. Wel kijken naar de bewegingen, wat ze uitgebreid heeft gedaan. De conclusie die te trok was een 'losse knie' links (het litteken van de draadwond zit rechts) Door hem gedoseerd 'aan het werk te zetten' leek het haar heel goed mogelijk dat de kreupelheid weg zou gaan. Te weinig spierontwikkeling. M.a.w. wat mij betreft verdient hij een kans bij ons. Nu nog overleggen met m'n man en 'oude' eigenaar (die nog op vakantie is)... wat we gaan doen.

We zouden ook nog foto's kunnen laten maken, maar dat wordt te duur. Plus dat Winsor dat op dit moment (naar mijn idee) niet trekt. Voorlopig wat mij betreft geen d.a.-en meer aan zijn lijf.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:27

AafkeB schreef:
Vanmorgen is de d.a. geweest, een andere. Degene die ons het eerste advies had gegeven heeft niet veel uitgelegd. Ook niet verder gekeken. Was ook niet mogelijk. Winsor heeft een behoorlijks angst ontwikkeld voor d.a.-en. Hij lijkt ze op een afstand te ruiken en begint gelijk te snuiven.

Ook degene die er vanmorgen was heeft niet kunnen voelen. Wel kijken naar de bewegingen, wat ze uitgebreid heeft gedaan. De conclusie die te trok was een 'losse knie' links (het litteken van de draadwond zit rechts) Door hem gedoseerd 'aan het werk te zetten' leek het haar heel goed mogelijk dat de kreupelheid weg zou gaan. Te weinig spierontwikkeling. M.a.w. wat mij betreft verdient hij een kans bij ons. Nu nog overleggen met m'n man en 'oude' eigenaar (die nog op vakantie is)... wat we gaan doen.

We zouden ook nog foto's kunnen laten maken, maar dat wordt te duur. Plus dat Winsor dat op dit moment (naar mijn idee) niet trekt. Voorlopig wat mij betreft geen d.a.-en meer aan zijn lijf.

mmm toch waar ik in eerste instantie aan dacht dus. WIj noemen dit hier dus mouw of klapmouw
Het zelfde dus waarmee ik onze shetlander kocht.
Ik kon hem ook zo terugbrengen naar de fokker (zie vorig bericht)
Maar ik ben het avontuur met de pony aangegaan.
Mij DA vertelde dat het de kunst was om de spieren om het kniegewricht zo sterk te krijgen dat het gewricht op de plaats zou blijven.
Ik heb veel meters gemaakt met mijn shetlander......
Rechtuit
Onbelast.
Aan de hand.
Naast de fiets.
Mijn shetlander is nu 25 en heeft een werkzaam leven (menpony) achter de rug.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal.
Laat je niet overhalen het paardje al veel te vroeg aan het werk te zetten in een mulle bak of op een volte aan de longe.
Voor meer vragen kun je altijd een pm sturen.
Ik help je graag.
Veel succes en fijn dat je dit paard een kans geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:31

Om te beginnen hoop ik dat je ervan hebt geleerd om nooit een pony ongekeurd te kopen. Ik hoop dat het idd alleen maar om een losse knie gaat, en niet om OCD oid. Paard achteren laten beslaan (daarbij binnendoor laten zetten) kan helpen, verder flink aan het werk zetten om spieren te kweken, daarbij uitkijken voor overbelasting, vooral in zware grond. Straks ben je van die losse knie af en er een peesblessure voor terug...

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:36

Idd achter binnendoor zetten, als je hem gedoseerd aan het werk wil zetten dan vooral lange lijnen, zeker geen kleine voltes, voorlopig helemaal niet longeren en veel overgangen daar worden ze en de knieen en banden sterker van!!! Ook van veel galopperen worden ze sterk. Mijn jonge paard had er ook last van en nu anderhalf jaar later wordt het steeds beter, dus denk niet dat het binnen een paar maanden over is. Succes ermee!

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:49

Cassidy schreef:
Om te beginnen hoop ik dat je ervan hebt geleerd om nooit een pony ongekeurd te kopen. Ik hoop dat het idd alleen maar om een losse knie gaat, en niet om OCD oid. Paard achteren laten beslaan (daarbij binnendoor laten zetten) kan helpen, verder flink aan het werk zetten om spieren te kweken, daarbij uitkijken voor overbelasting, vooral in zware grond. Straks ben je van die losse knie af en er een peesblessure voor terug...

Ik hoop dat je je realiseerd dat niet iedereen zomaar de mogelijkheid heeft een paard te laten keuren. Het feit dat mijn man het er eindelijk mee eens was een pony te kopen was al onvoorstelbaar.

Beslaan zal voorlopig niet gebeuren. En idd gedoseerd. Heb er geen enkel belang bij hem te overbelasten. Daarbij, er zal sowieso eerst veel, heel veel grondwerk met hem moeten worden gedaan om een goede vertrouwensband te kweken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:30

AafkeB schreef:
Ik hoop dat je je realiseerd dat niet iedereen zomaar de mogelijkheid heeft een paard te laten keuren. Het feit dat mijn man het er eindelijk mee eens was een pony te kopen was al onvoorstelbaar.
Een klinische keuring hoeft ook niet de hele wereld te kosten en kan een hoop ellende voorkomen. Stel nu dat de pony op korte termijn dusdanig kreupel gaat dat gedegen onderzoek door een dierenarts/-kliniek noodzakelijk is? Dan ben je meer geld kwijt dan wanneer je van te voren had besloten een klinische keuring uit te laten voeren.
Of het vedriet als blijkt dat de pony iets mankeert wat nooit meer goed gaat komen, of dat je de pony terug kan brengen bij de verkoper, maar je kinderen zich er al aan gehecht hebben.
Dus ik kan me nooit zoveel voorstellen bij mensen die 'bezuinigen' op een klinische keuring en kan me dus helemaal vinden in het advies van Cassidy om in het vervolg een pony wél klinisch te laten keuren.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:45

Marije_jiplover schreef:
AafkeB schreef:
Een klinische keuring hoeft ook niet de hele wereld te kosten en kan een hoop ellende voorkomen. Stel nu dat de pony op korte termijn dusdanig kreupel gaat dat gedegen onderzoek door een dierenarts/-kliniek noodzakelijk is? Dan ben je meer geld kwijt dan wanneer je van te voren had besloten een klinische keuring uit te laten voeren.
Of het vedriet als blijkt dat de pony iets mankeert wat nooit meer goed gaat komen, of dat je de pony terug kan brengen bij de verkoper, maar je kinderen zich er al aan gehecht hebben.
Dus ik kan me nooit zoveel voorstellen bij mensen die 'bezuinigen' op een klinische keuring en kan me dus helemaal vinden in het advies van Cassidy om in het vervolg een pony wél klinisch te laten keuren.

Natuurlijk, ook ik zou het liefst alles perfect doen en volgens de wegen die het allerbeste zijn... maar soms kan dat nu éénmaal niet. Wanneer ik bij voorbaat een klinische keuring had geëist had hier nooit een pony in het land gestaan. Dat we pech hebben dat er iets 'is' is vreselijk jammer. Soms gaan die dingen "gewoon" zo.. waarom weet ik ook niet.
Dat jij je daar nooit zoveel bij kan voorstellen begrijp ik, hoop alleen dat je ooit begrip op kunt brengen voor 'de andere kant'.. en er enige nuance mogelijk is qua wat je hier schrijft (als mod.-zijnde)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 03:23

AafkeB schreef:
Marije_jiplover schreef:

Natuurlijk, ook ik zou het liefst alles perfect doen en volgens de wegen die het allerbeste zijn... maar soms kan dat nu éénmaal niet. Wanneer ik bij voorbaat een klinische keuring had geëist had hier nooit een pony in het land gestaan. Dat we pech hebben dat er iets 'is' is vreselijk jammer. Soms gaan die dingen "gewoon" zo.. waarom weet ik ook niet.
Dat jij je daar nooit zoveel bij kan voorstellen begrijp ik, hoop alleen dat je ooit begrip op kunt brengen voor 'de andere kant'.. en er enige nuance mogelijk is qua wat je hier schrijft (als mod.-zijnde)

het heeft niet zozeer met begrip te maken alswel met advies geven dat ongeleurd kopen nu eenmaal echt niet slim is
je kunt beter een 100 euro meer kwijt zijn aan een keuring, dan met een paard zitten met allerhande been problemen die in de komende jaren honderden of duizenden euro's gaan kosten
en dara gaat het om , als het geld voor ene keuring al niet gevonden kan of wil wordne door welke omstandigheden dan ook , hoe dan als je door die keuring na te laten straks flinke DA rekeningen krijgt?
tuurlijk snapt iedereen dta niet iedereen zo even aanschaf en een keuring en weet ik het wat nog meer uit de mouw schud...maar het is niet meer dan logisch dat bij een topic als dit de opmerkingen over " nooit ongekeurd kopen" zullen vallen

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:56

Even (voor wat het waard is) een kleine update.

We hebben besloten Winsor te houden. Hij blijkt i.p.v. 3 toch 2 jaar te zijn.
We willen hem een kans geven. In alle rust met hem gaat stappen, rechte lijnen. Wie weet komt het goed, zo niet dan wordt het een soort van 'knuffelpony' waarmee genoeg andere dingen te doen zijn. Misschien onverstandig (rationeel gezien) Aan de andere kant, hij verdient m.i. een kans (anders was er grote kans dat hij naar de slacht was gegaan binnen korte tijd)

Inmiddels heeft hij een maatje, een merrie van 14 jaar. Ze kunnen het goed met elkaar vinden en m'n dochters rijden met plezier op haar.

Winsor en Nancy (van de Lutje-Hoeve)
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:04

Leuk duo zo, ik hoop dat je vorderingen ziet als je eenmaal met hem aan het werk kunt...

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:16

Cassidy schreef:
Leuk duo zo, ik hoop dat je vorderingen ziet als je eenmaal met hem aan het werk kunt...

Kleine update, ik weet dat de laatste reactie op 1 dag na een jaar geleden is.

Winsor doet het goed, is nu 3 jaar. Doe nog niet zoveel met hem. Loopt veel in de weide, is een plezierig paardje. Af en toe zie ik hem nog kreupelen in draf. Maar ook met regelmaat goed lopen, vooral wanneer hij opgeheven loopt, met veel spierspanning. Ik heb dus de hoop dat wanneer de spieren goed ontwikkeld zijn het allemaal goed komt.

Binnenkort ga ik wat meer met hem aan het werk, staptraining. Lachen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:41

Gelukkig dat je hem een kans gegeven hebt!
Heb je er ooit al eens een osteopaat o.i.d. bijgehaald?
Ik lees dat hij toen hij heel jong was een flinke draadwond opgelopen heeft. Nu zit de onregelmatigheid wel aan de andere kant maar kan het niet zijn dat hij toen iets anders erbij opgelopen heeft in bv zijn rug?
Zomaar een gedachte hoor, ik heb ook gelezen dat hij een losse knie had.
Hoe dan ook lekker dat het zo goed gaat.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 13:21

Aukelizzy schreef:
Gelukkig dat je hem een kans gegeven hebt!
Heb je er ooit al eens een osteopaat o.i.d. bijgehaald?
Ik lees dat hij toen hij heel jong was een flinke draadwond opgelopen heeft. Nu zit de onregelmatigheid wel aan de andere kant maar kan het niet zijn dat hij toen iets anders erbij opgelopen heeft in bv zijn rug?
Zomaar een gedachte hoor, ik heb ook gelezen dat hij een losse knie had.
Hoe dan ook lekker dat het zo goed gaat.

Ja, het kan allemaal. Toch laat ik het tot nu toe even zo, hij wordt panisch van dierenartsen. Helaas door alle toestanden in z'n jonge leventje.
Hij is nu zo braaf, zo sociaal aan het worden dat ik met zulk soort dingen wacht. Wacht totdat ik het echt nodig vind. Misschien de verkeerde insteek, maar toch....
De hoefverzorger denkt/zegt dat alles wel goed komt. En het feit dat Winsor die in 'zijn ruimte' duld vind ik al heel wat. Langzaam aan, stapje voor stapje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:40

Nee hoor als ik het zo hoor heb je helemaal gelijk, idd. stapje voor stapje. Heel veel succes ermee, maar dat lukt vast wel.