Twee keer ontwormen achter elkaar na rode larven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jauwi

Twee keer ontwormen achter elkaar na rode larven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 14:37

We hebben ons nieuwe paard ontwormt, omdat deze vrij mager was en last had van diarree. Gisteren zag ik van die rode larven in zijn mest. Ik weet niet zeker of het bloedwormen zijn, dus ik had ze maar gelijk uit de wei gehaald. Niet dat er straks toch nog larven uitkomen die het paard via het gras weer binnenkrijgt. Nu is mijn vraag of ik dit paard nog een keer kan ontwormen deze week of even moet wachten? Heb Eqvalan gebruikt, kan ik nu Equest of Eqvalan Duo nemen of dezelfde?

WilmaW

Re: Twee keer ontwormen achter elkaar na rode larven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:41

Hoe lang geleden heb je ontwormd??
Als je pas hebt ontwormd dan kunnen die wormen die via de mest mee komen een gevolg zijn van die wormspuit.
Volgens mij mag je niet zomaar nog een spuit geven, of een met uitsluitend andere werkzame stoffen.
In geval van "nood" zou ik als ik jou was eerst even de dierenarts bellen met jouw vraag.

Jauwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 14:43

Ik heb hem woensdag ontwormd en vrijdags (gisteren) zaten er veel rode larven in zijn mest. We hebben hem 6 weken en de vorige eigenaar vertelde ons dat hij met regelmaat ontword was. En omdat we nog een paard hebben wil ik niet dat deze ook bestemt raakt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:43

Eqvalan is ivermectine. Dat helpt wel tegen bloedworm, maar niet tegen alle stadia.
Voordat Equest er was, werd bij bloedworm aangeraden om te ontwormen met ivermectine en na 14 dagen nog een keer.

Equest (werkzame stof moxidectine) doodt alle stadia van bloedworm en zou ik persoonlijk zeker nemen, omdat je niet weet hoe erg de besmetting is en of er nog iets is achtergebleven. Volgens mij kan dat na 14 dagen al weer.
Eqvalan duo is ivermectine met praziquantel. Deze laatste stof werkt helemaal niet tegen bloedworm maar doodt juist weer eventuele lintworm.

Er is ook een combispuit op de markt met moxidectine en praziquantel: Equest pramox. Wellicht is het verstandig om deze nemen, dan ben je meteen van een eventuele lintworm af.

Op zich is het normaal dat na het ontwormen de wormen in de mest zitten. Er zijn eigenaren die hun paarden 2 dagen op stal houden om hun weide niet onnodig te besmetten.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:11

hey ik heb dit weekend een paard gekocht ook bij haar zeiden ze dat ze 5 maanden geleden ontwormt was. ik heb haar zondags ontwormt. Gister had ze rode worpjes in haar mest. Ik heb wat mest mee genomen naar de dierenarts en het was dus bloedworm. zomaar een 2e spuit erachteraan geven mag niet. ik heb Equest pramox meegekregen. Deze moet ze over 4 weken hebben. Daarna een jaar lang zeker om de 3 maanden ontwormen met Equest. Omdat je na een tijd niets meer in de mest ziet maar er toch nog kleine bijna onzichtbare larfjes in kunnen zitten. Let wel op of je paard niet gaat rollen na t eten, koliek achtig; dit zou kunnen omdat de wormen los komen van de darmwand. Als dit het geval is zal ze nog een spuit moeten krijgen. Maar over het algemeen moest dit meevallen volgens mijn dierenarts.

Laat je weten hoe het gaat...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:20

Ik zou gewoon even contact opnemen met je va, dan weet je het iig zeker Knipoog

Ik heb overigens hetzelfde gehad met mijn merrie, na het ontwormen kwam er plots bloedwormpjes met de mest mee. Op advies van mijn va hem ik haar toen na een week opnieuw ontwormt met Equest. Na 2 a 3 weken moest ik haar opnieuw ontwormen, wederom met Equest. Hierna waren de wormen verdwenen.

In het voor en najaar ontworm ik paard overigens nog steeds een keer met Equest, gewoon voor de zekerheid.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:34

beantsje schreef:
Eqvalan is ivermectine. Dat helpt wel tegen bloedworm, maar niet tegen alle stadia.
Voordat Equest er was, werd bij bloedworm aangeraden om te ontwormen met ivermectine en na 14 dagen nog een keer.

Equest (werkzame stof moxidectine) doodt alle stadia van bloedworm en zou ik persoonlijk zeker nemen, omdat je niet weet hoe erg de besmetting is en of er nog iets is achtergebleven. Volgens mij kan dat na 14 dagen al weer.
Eqvalan duo is ivermectine met praziquantel. Deze laatste stof werkt helemaal niet tegen bloedworm maar doodt juist weer eventuele lintworm.

Er is ook een combispuit op de markt met moxidectine en praziquantel: Equest pramox. Wellicht is het verstandig om deze nemen, dan ben je meteen van een eventuele lintworm af.

Op zich is het normaal dat na het ontwormen de wormen in de mest zitten. Er zijn eigenaren die hun paarden 2 dagen op stal houden om hun weide niet onnodig te besmetten.

Na een lange en heftige ziekteperiode van mijn veulen heb ik een wormeitelling laten doen in december 2006. Daar kwam uit dat ze bloedwormen had. Ik moest binnen een week ontwormen met equest. Deze maand heb ik een nieuwe wormeitelling laten doen en de wormbesmetting was minimaal dus een regulier wormenkuurtje gegeven. In augustus laat ik een nieuwe wormeitelling doen. Mijn NF-merrie heb ik begin februari op advies equimax gegeven. Er werd door een arts een lintwormbesmetting geconstateerd. Deze maand een wormeitelling laten doen en er is geen wormbesmetting. Ik zou niet lukraak ontwormen als je niet zeker weet of er een wormbesmetting aanwezig is. Eerst een wormeitelling en dan het advies opvolgen. Equest is echt een heftige wormkuur en zal goed helpen tegen bloedwormen. Je kan altijd na 6-8 weken eventueel een wormeiteling laten doen. Het kost slechts € 14,00 en je hebt nadat je het mestmonster hebt verstuurd binnen 2 dagen bericht via de e-mail. Ik wil niet anders meer. Alleen ontwormen indien noodzakelijk en met het juiste middel. Dat bereik je door eerst een wormeitelling te laten doen.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:39

Na 3 weken kun je hem weer ontwormen. Dan zou ik die dure nemen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:47

Even ter info:

Veelvuldig toedienen van ontwormingsmiddelen is achterhaald omdat:

• Te vaak behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt (dan zijn wormen niet meer gevoelig voor het ontwormingsmiddel). Resistentie is niet alleen een groeiend probleem in Nederland maar ook in de ons omringende landen als Engeland en Denemarken. U kunt hier meer over lezen onder wormresistentie

• Recent is, nogmaals, aangetoond dat tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, bij ontworming. Veel paarden worden gewoon veel te vaak behandeld.

• Een paard moet de gelegenheid krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen. Te vaak ontwormen met ontwormingsmiddelen ontneemt het paard de kans om natuurlijke immuniteit op te bouwen, en maakt haar erg gevoelig.

• Door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen we niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen, maar moeten wij dieren als individu gaan behandelen

Nu met Equest of Equest pramox ontwormen voldoet aangezien er een bloedwormenbesmetting is geconstateerd. Blind na 3 weken opnieuw ontwormen is echt niet aan te raden. Doe dan eerst een wormeitelling.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:27

Hey hoe is het nu met je paard?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:29

Yinnar schreef:
Even ter info:

Veelvuldig toedienen van ontwormingsmiddelen is achterhaald omdat:

• Te vaak behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt (dan zijn wormen niet meer gevoelig voor het ontwormingsmiddel). Resistentie is niet alleen een groeiend probleem in Nederland maar ook in de ons omringende landen als Engeland en Denemarken. U kunt hier meer over lezen onder wormresistentie

• Recent is, nogmaals, aangetoond dat tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, bij ontworming. Veel paarden worden gewoon veel te vaak behandeld.

• Een paard moet de gelegenheid krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen. Te vaak ontwormen met ontwormingsmiddelen ontneemt het paard de kans om natuurlijke immuniteit op te bouwen, en maakt haar erg gevoelig.

• Door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen we niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen, maar moeten wij dieren als individu gaan behandelen

Nu met Equest of Equest pramox ontwormen voldoet aangezien er een bloedwormenbesmetting is geconstateerd. Blind na 3 weken opnieuw ontwormen is echt niet aan te raden. Doe dan eerst een wormeitelling.

Het lijkt me goed dat je dit niet zonder meer als feit neerzet; er zijn natuurlijk een aantal deskundigen die deze stelling poneren maar er zijn er ook nog een heleboel die er anders over denken. Met name over voorkomende resistentie zijn de meningen verdeeld. Zeker dat verhaal van de natuurlijke immuniteit. Een paard heeft geen natuurlijke immuniteit tegen wormen. Die heb je tegen micro-organismen in je bloed maar niet tegen wormen die in je spijsverteringskanaal zitten.

Maar goed, de meningen zijn verdeeld. Zelf kiezen dus wat je het meest aannemelijk lijkt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:06

Natuulijk zijn meningen verdeeld. Dat zal altijd blijven bij welk item dan ook. Hier is echter heel goed over nagedacht en gedegen onderzoek naar gedaan dus het komt niet van de ene dag op de andere dag uit de lucht vallen. Het feit dat ontwormen zonder wormbesmetting een nutteloze zaak is zal iedereen het wel over eens zijn neem ik aan. Ik heb een 3-tal uitslagen die er niet om liegen en met mij velen meer. De tekst was overigens geciteerd van de website van Het Woud. Kijk en oordeel zelf!

www.wormbestrijding.nl

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:36

SV-->MD

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:09

Grote kans dat je andere paard het ook krijgt als ze samen in het land hebben gelopen.
Wormeneitjes in het land gaan pas dood na een goed winter, tot die tijd heb je kans op besmetting.
Bij ons opstal zijn momenteel ook paarden met rode wormen, 1 ervan is ten dode veroordeeld deze heeft een darm pervoratie.
Gezien de paarden die het hadden in verschillende landen hebben gelopen is het realistisch om te denken dat ze het allemaal krijgen.
Dus pas na een goed winter heb je kans dat het uit het land is.
Om overontworming te voorkomen, een mest onderzoek.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:26

No_No schreef:
Grote kans dat je andere paard het ook krijgt als ze samen in het land hebben gelopen.
Wormeneitjes in het land gaan pas dood na een goed winter, tot die tijd heb je kans op besmetting.
Bij ons opstal zijn momenteel ook paarden met rode wormen, 1 ervan is ten dode veroordeeld deze heeft een darm pervoratie.
Gezien de paarden die het hadden in verschillende landen hebben gelopen is het realistisch om te denken dat ze het allemaal krijgen.
Dus pas na een goed winter heb je kans dat het uit het land is.
Om overontworming te voorkomen, een mest onderzoek.

Maar zijn ze er dan niet te laat achter gekomen bij het paard met de darmperforatie?

beyosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:27

onze pony had ook bloedworm wij kregen van de DA equest en dat duurt ong tot 30dagen dat de wormen er mondjesmaat uitkomen,daar na moet je gewoon weer normale tijd aan houden van ontwormen

beyosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:28

ps nog vergeten ,wel besmettelijk voor jonge pony's en paarden tot 7jaar!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:25

beyosa schreef:
onze pony had ook bloedworm wij kregen van de DA equest en dat duurt ong tot 30dagen dat de wormen er mondjesmaat uitkomen,daar na moet je gewoon weer normale tijd aan houden van ontwormen

Heb je de discussie gevolgd over het mestonderzoek en de link bekeken van Het Woud! Ontwormen zonder dat je zeker weet of het paard een besmetting heeft is niet aan te raden. Vandaar is een wormeitelling via Het Woud een goeie optie! Ik had het al eerder geschreven maar mijn veulen had ivm ziekte ook een hoge wormeitelling van bloedwormen. Ze is in december 2006 ontwormd met Equest en vorige maand heb ik een nieuwe wormeitelling gedaan en toen had ze een hele lichte wormbesmetting. Dus heb ik haar ontwormd met een middel waar ivermectine in zit. Kan je nagaan als ik een bepaald schema had aangehouden. Dan had ik haar een paar keer voor Jan Hen ontwormd. En het blijft toch rotzooi ondanks dat het in geval van wormbesmetting noodzakelijk is. Advies blijft eerst een wormeitelling te doen ipv lukraak te ontwormen.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:52

Mijn pony had dit ook. Bij aanschaf heb ik hem een wormenkuur gegeven equivalan en toen kwamen er ook bloedwormen mee uit. Ik de DA gebeld en deze adviseerde mij om na ong. een maand de equimax (die van 22,-) te geven. Deze hoefde ik ook maar 1 x per jaar te gebruiken omdat ze er anders resistant tegen kunnen worden. Bij mijn pony was de mest na 2 of 3 dagen overigens wel weer normaal zonder wormen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:52

veronique56 schreef:
Bij mijn pony was de mest na 2 of 3 dagen overigens wel weer normaal zonder wormen.

Maar dat zegt niets over de wormeitjes. Dat is alleen met een microscoop te zien. Het zegt dus niets over het feit of de bloedwormbesmetting negatief is. Vandaar is een wormeitelling juist aan te raden. En het enige effectieve bestandsdeel tegen bloedwormen is moxidectine!

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:50

Ivermectine heeft wel degelijk een werking tegen bloedworm(cyathostominae)weliswaar niet alle stadia...maar ook moxidectine heeft geen enkel effect op de geïnhibeerde stadia van de rode bloedworm..Kortom..geen enkel wormmiddel heeft 100% effect tegen cyatostominae...Bij voorkeur Mox alleen gebruiken bij klinische gevallen van bloedworm besmetting..standaard ontworming ivermectine..dit mn ivm resistentie ontwikkeling ...