probleem paard???weet het niet meer help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sabinee

probleem paard???weet het niet meer help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 20:39

ik zit met een probleem word lang verhaal maar heb jullie mening nodig ik begin bij het begin.

ik heb mijn paard gekocht op 21/2 jaar toen ze 31/2 was heb ik haar samen met een vriendin zadelmak gemaakt.
Alles ging goed ze was heel leergierig.
Ze heeft de eerst tijd bij een vriendin van mij gestaan op stal ( zij heeft eigen stal als het dan niet ging hielp ze mij) na een goed half jaar heb ik haar na huis gehaald(nou ja bij de boer waar mijn pony ook stond)
Heb haar een jaar lekker gereden ging goed winstpunten kwamen ging goed.

Tot 3 jaar geleden ze stond in de wei (was met kerst) ze ginge jagen in het bos erachter normaal belde ze ons van zet de paarden binnen maar dat hadden ze niet gedaan.
De boer probeerde ze nog te pakken maar dat lukte niet meer ze onrustig waren ze.
Ze heeft zich zelf toen in een wending getrapt en liep kreupel bult op het been DA erbij was een schievel was niet schadelijk moest afspuiten en rustig aan doen .
Na 2 weken liep ze niet meer kreupel ik der weer op langszaam aan weer oppakken en het ging weer goed.
2maanden later had de boer haar vergeten buiten tezetten en daar was mevrouw het niet mee eens.
Ze is gaan rollen en is vastkomen te liggen.
Ik werd gebeld je paard loopt kreupel ik erheen helebeen dik ik dacht afspuiten.
Na paar dagen werd het niet beter weer DA erbij pipack ontstoken van alles eraan gedaan op een gegeve moment at ze zelfs niet meer. over operatie gedacht maar dat was miet wat voor mijn paard( ze is heel druk dus haar op stal houden is nix) .
Da heeft toen in overleg met mij de staart eraf gehaald en de pipack geopend (open operatie) helemaal schoon gemaakt en mocht 4x4 wei hebben kon ze tog iets de paarden zien enzo.
Na 9 maanden mocht ik er weer op November ze begon heel onrustig maar wat wil je ook.
Toen begon de lente ze begon te schudden met hoofd ik dacht spierpijn want ik was weer met lessen begonnen enzo ja in de herfst hield het op.
Vorig jaar begon ze dus weer haar na laten kijken blijkt ze een allergie te hebben voor pollen en bloesems dus druppels gekregen en het ging goed.

Nou dit jaar weer begonnen met druppels en het gaat goed heb prive les maar nou komt hetnu begint ze dus heeeeel vervelend te doen dat zelfs mensen in mijn omgeving zeggen verkopen maar dat kan niet vanwege dat ze niet te rijden is en die allergie heeft.
Ze wil niet lopen voor het linker been komt zodanig in verzet omhoog rennen en ga zo maar door en zelfs de instructeur zegt niet meer te weten hoe of wat terwijl ze aant beging zo goed ging zo lekker lopen en nou zo hevig in verzet ze is los in de rug (nagekeken).Ze wil ook niet met het linkerachterbeen werken komt ook hevig in verzet(daar hat ze de pipack)
Ze is een vechtertje geeft niet snel op maar in plaats van vechten in het goed doen(zoals eerst) is ze zo ineens in een gevecht met mij en iedereen die erop zit.

Of het te maken heeft met de pipack ik weet het niet daarom wat zeggen jullie???

kan er ook mee gaan fokken het is een gribaldiexsultan en moeders lijn is allemaal keurmerrie en ze is pas 8 jaar

wie heeft idee???sorry voor het lange verhaal maar ik moest het zo kwijt en zo weten jullie ook meer over mijn merrie

groetjes sabine

Evelijn

Re: probleem paard???weet het niet meer help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:37

Heb je er al eens een osteopaat bij gehad? Ze heeft toch best twee ernstige blessures gehad en dat kan best gaan opspelen door training of verstappen ofzo.
Is het echt iets van de laatste weken? Want zie dat je pony ook onlangs is overleden (gecondoleerd trouwens). Die stond toch op dezelfde stal? Misschien dat dat voor spanning heeft gezorgd bij jou, dat je toch verdrietig was en dat overbracht op je paard. Maar misschien mist je paard de pony ook wel omdat balans ofzo zoek is.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 07:20

ja al wel maar kon nix vinden bij haar....
sorry vergeten te vermelden dat mijn pony al een tijd weg is bij stal ze was verkocht maar had veel contact nog met die mensen die haar hebbe gekocht

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:24

Probeer eens nederlands met punten en komma's! Zou een stuk fijner te lezen zijn !!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:30

Als het probleem zich alleen linksom voordoet en zodra het linkerachterbeen aan het werk moet denk ik toch dat ze pijn heeft. Zou haar toch nog eens na laten kijken en dan niet alleen de rug maar ook bekken, nek, knieen, ribben.

Voorlopig zou ik haar alleen longeren want nu zo doorrijden veroorzaakt een groot gat in het vertrouwen van je pony in jou.

Heel veel succes!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:44

Hoe is ze voor de rest in de omgang? Zijn de problemen alleen onder het zadel of is ze ook drammerig/vechterig aan de hand?

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:44

sylaine4ever schreef:
Na paar dagen werd het niet beter weer DA erbij pipack ontstoken van alles eraan gedaan op een gegeve moment at ze zelfs niet meer. over operatie gedacht maar dat was miet wat voor mijn paard( ze is heel druk dus haar op stal houden is nix) .
Da heeft toen in overleg met mij de staart eraf gehaald en de pipack geopend (open operatie) helemaal schoon gemaakt en mocht 4x4 wei hebben kon ze tog iets de paarden zien enzo.

Ik heb vele paardenziektes en -aandoeningen voorbij zien komen maar wat is een pipack? Verder schrijf je dat de DA de staart eraf heeft gehaald, moet ik dit letterlijk zien, sorry als ik blond overkom maar ik begrijp je verhaal niet zo goed Bloos

Qua aanpak ga ik mee met Mindfields, eerst goed na laten kijken en dan idd niet alleen been/rug maar alles...

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:48

rakkertje13 schreef:
Probeer eens nederlands met punten en komma's! Zou een stuk fijner te lezen zijn !!

Helemaal mee eens, en een pipack, zou dat geen piephak ofzo kunnen zijn? Want van een pipack heb ik ook nog nooit gehoord.

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:50

ik vroeg me dit ook al af. Maar volgens mij heeft ze het over een piephak?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:08

Ik moet eerlijk toegeven dat je verhaal inderdaad erg lastig te volgen is zoals je het hebt geschreven..

Wat ik begrijp is dat eerst alles goed was, nadat je paard een keer vast heeft gelegen in stal en dus specifiek aan één been is geopereerd beginnen de klachten als je met je paard aan het werk gaat. En dan specifiek als dat been belast wordt.

Dat lijkt me geen toeval, ik denk dat je het beste kunt blijven zoeken naar mogelijke medische oorzaken. Röntgenologisch ook al eens na laten kijken enzo?

Je weet maar nooit wat je vindt. Onder het zadel door blijven rijden heeft nu weinig zin, een training die elek keer eindigt in verzet heeft geen nut. Misschien longeren als alternatief?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:02

Ik denk dat ze weer last krijgt van haar oude blessures en haar het beste heelmaal kunt laten onderzoeken, ook röntgonologisch enzo.

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:35

Probeer te achterhalen wanneer je paard dus dusdanig in gevecht gaat en kijk dan of je er een situatie uitkunt halen waarin het mogelijk is dat ze pijn kan hebben.Kan ook zijn dan je paard een tijdlang pijn heeft gehad en nu bang is zich volledig te ontspannen en op voorhand al in gevecht komt zodat ze zichzelf kan ontlasten.Dan kunnen ze wel zeggen longeer je paard maar dat zal er danhelemaal niet goed voor wezen omdat ze dan constant voltes loopt..Ga lekker met je paard wandelen, bouw een band op van vertrouwen, en begin weer gedeeltelijk overnieuw met het rijden zodat jij en je paardje er weer plezier in krijgen!!en laat de da even alles nakijken dan kun je dingen uitgaan sluiten.want helaas kunnen ze niet praten!

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 17:32

sorry dat ik het niet duidelijk heb getypt.
Ja en gaat over piephak sorry .
De staart ging eraf net boven de sprong i.v.m infecties.

dank jullie wel voor de reacties jullie denken het zelfde als mij ik ga rontgenfotos laten maken denk ik vind ik slim idee had ik niet meer aangedacht

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:05

-> MD. Daarnaast is het verhaal wat lastig te volgen.