Hoeveel water bij pulp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Hoeveel water bij pulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:40

Even een vraagje over pulp.
Hoeveel water moet je er bijdoen?
Ik meen te hebben gelezen dat je er water bij moet doen totdat het niet meer uitzet, terwijl een vriendin van mij zegt dat een halve emmer water (emmer is 10l) voldoen is op een schep pulp. Gaat dit dan niet verder uitzetten in de maag?

Wolffie

Re: Hoeveel water bij pulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:47

Wat ik vroeger een beetje als 'stokmaat' gebruikte; als je een flinke laag pulp in een emmer doet, (Laten we zeggen een ruime halve schep) vul dat dan aan tot het water ongeveer een duimbreed boven het pulp uitkomt. (Ruim 7 cm) Dan heb je een paar uur daarna een emmer vol pulp. Je moet dan zelf maar zien hoeveel je nodig hebt voor het paard / de rest van de stal.

'k Kan je geen precieze aantallen geven... ('t komt ook niet aan op de ml, als het maar niet meer uitzet idd)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:50

Het is dus niet zo dat je 1 schep ( droge pulp ) in 1 keer voert? Wel natuurlijk dat het daarna eerst heeft geweekt.
Ik wil het namelijk geven omdat ze bij moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:21

VSW --> VS.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 01:10

ligt ook aan de soort pulp, verschilt nog wel eens per leverancier.
3/4 emmer water met 1 voerschep pulpbrok is bij ons gangbaar.
Gewoon even uitproberen, minimaal 6 uur laten weken en je mag geen harde stukjes meer voelen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 11:36

Ok, bedankt voor de reacties!
Heb gister ongeveer een schep in een emmer gegooid ( iets minder ) Heb nou ongeveer de halve emmer vol met pulp, heeft dik 12 uur geweekt en had nog wat water over, dat heb ik eruit gehaald.
Maar mag ze nou die halve emmer in 1 x hebben, of kan ik het beter verdelen over 2 x per dag?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:40

Waaat een halve emmer in 1 keer?? Bloos!
Wij gaven ze per dag een handje op een halve liter water zo ongeveer, en dat 24 uur weken. Maar dan kregen ze ook gewoon biks en hooi.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 11:45

Het gaat bij mij wel om bijvoeding om dikker te worden, dus niet gewoon als iets lekkers.. Was dat bij jou ook het geval?
Die van mij is erg mager op dit moment, terwijl ze 24/7 op de wei staat ( met strookbegrazing ) verder nog hooi bijgevoerd krijgt en haar brokken. Ze is ontwormd en bij de tandarts geweest, denk dat het gewoon stress is geweest dat ze is afgevallen ( verhuizing van stal naar wei ).

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:46

wij gaven ook alltijd een flinke schep hoor als het al uit gezet was.. Ik zou gewoon lekker 2 voerscheppen zeker geven.. ( als het al geweekt is! )

Wij lieten het wel altijd een dag weken. Anders kan de maag ontploffen

Lucilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:49

die van mij kreeg 's morgens twee scheppen en 's avonds twee scheppen geweekte pulp, op dit moment staat ze un paar uur per dag in een gras wei, nu krijgt ze dus geen pulp meer

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 14:26

Nouja het hele probleem is opgelost, want ze weigert het te eten Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:05

Je kunt het ook mengen met muesli oid. En dan ook beginnen met een kleinere hoeveelheid. Sommige paarden moeten erg aan de smaak wennen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:17

idd ik doe het ook wel eens samen met slobber (ziet er niet uit) maar ze eet het wel

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 06:56

er zijn hier al tig topics over. ik tem.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:59

twinducklin schreef:
Ok, bedankt voor de reacties!
Heb gister ongeveer een schep in een emmer gegooid ( iets minder ) Heb nou ongeveer de halve emmer vol met pulp, heeft dik 12 uur geweekt en had nog wat water over, dat heb ik eruit gehaald.
Maar mag ze nou die halve emmer in 1 x hebben, of kan ik het beter verdelen over 2 x per dag?

Wij deden altijd een handje bietenpulp weken in een emmer die voor de helft gevuld was met water. Het overtollige water deden wij na de 'weektijd' gewoon afgieten/eruit halen. Wij gaven het altijd gewoon in een keer. Jesse at het ook nooit zo, maar als we het mengden met haar gewone brokken dan at ze het wel hoor.