paard zwanger hoe zie je dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

paard zwanger hoe zie je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 17:49

hey hey mensen.
samen met mijn zus en vriendin verzorg ik een shetlanden donder.
een paar maanden geleden is ze ontsnapt(laatst weer 8 keer op een dag)
ze heeft een heledag in een wei van iemand anders gestaan!
en ja hoor daar zitten een paar jongen hengste bij ik weet niet of ze al kunnen denken.maar toen we donder gevangen hadden stonk ze helemaal naar de pies.
en heeft de laatste tijd een bol buikie zal het kunnen zijn dat ze zwanger is en hoe kan je dat zien zonder een dierenarst (ik weet niet of een dieren arst kan opvoelen bij een shetlander )
en of de eigenaar er zo blij mee is Bloos zijn er mischien anderen manieren dat je dat kan zien Bloos

Afbeelding je ziet het niet echt goed op de foto al in het echt

Groetjes i sa
Ps:sory van de speling Bloos

Carry

Re: paard zwanger hoe zie je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:19

Die lijkt me duidelijk drachtig, is ze nog hengstig geworden de laatste tijd en laat de veearts er zeker even naar kijken

groetjes carry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:21

ze zou dus al een aantal maanden drachtig moeten zijn? denk niet dat er wat inzit dan

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:24

Carry schreef:
Die lijkt me duidelijk drachtig, is ze nog hengstig geworden de laatste tijd en laat de veearts er zeker even naar kijken

groetjes carry

Dit hoeft helemaal geen duidelijk drachtig te zijn hoor. Bij een shet is het niet heel vreemd dat er een bollere buik bij zit. Het is knap lastig om deze sobere eters op het juiste gewicht te houden.

Dit valt alleen door een dierenarts te beoordelen of door zelf met de merrie te schouwen, maar daarvoor moet je wel haar cyclus weten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:26

Ik zou een da laten opvoelen (indien mogelijk) of een scan laten maken (kan ook uitwendig.)
Verder wat fjornina zegt is ook een goede tip, even laten schouwen bij een hengstje in de buurt misschien.
Hoelang is het geleden dat ze bij die hengsten heeft gelopen?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:46

Citaat:
en ja hoor daar zitten een paar jongen hengste bij ik weet niet of ze al kunnen denken

Als het goed is kunnen paarden al heel snel denken hoor? Verward
Aan haar buik te zien heeft ze niet een normale 'grasbuik', dat ziet er anders uit, en voor de rest ziet ze er niet vet uit. Ik denk dat het heel goed zou kunnen dat ze drachtig is, zou zéker een dierenarts langs laten komen..

Dit topic staat hier trouwens verkeerd, ik TEM even.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:49

--> MD

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:49

Scum? medisch?? niet kraamstal?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:49

Je kunt proberen haar staart op te tillen,als je deze soepel in de richting van haar rugkunt tillen, (bijna tot hij omklapt op haar rug) is dat een indicatie dat ze drachtig is. Bij shetjes kun je het vaak pas helemaal op het laatste zien, je ziet dan dat de plek net achter de flank, zeg maar waar die grote weerborstel in haar haar zit meer uitsteekt dan de buik. Maar dan is ze wel al bijna aan bevallen toe.
Het is het handigst om haar te laten scannen door de VA. Aan de andere kant als je er in zit dan zit het er toch al in, dus op een dag zal het er wel uitkomen....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:05

mrie: Dat van die staart is meer een indicatie dat hij atactisch is.... En ieder paard heeft op een andere plaats weerborstels zitten.. Dus dat is ook beetje onzin..

Laat haar gewoon even opvoelen (zou niet weten waarom dat bij shetlanders niet zo kunnen Nors opkijken ) dan weet je het!