hoe veel geven jullie aan je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

hoe veel geven jullie aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 19:12

hey hey ik heb samen met me zus.
2 fjorden Haha! Niktia en Mazzel. ze staan heel de dag op de wei (aangezien er bijna geen gras staat)
geven we ze bij voer :
Hooi 5a 6 plakken (soms hele hooibal) perdag Bloos
1 kilo maaisvlokken
0,5 kilo musli
een handje gras brokken.
We rijden 5 keer perweek (in de vakatie wel meer)
is dit genoeg ?
en hoe zwaar moet een fjord wegen ongeveer?

Groetjes isa

Ps:let niet op spelings fouten.
Pss: we stellen deze vraag omdat iemand ons heeft uitgescholden voor dierenmishandelaars om dat zij vond dat we te weinig eten geven en gaven Boos!

MissPippin

Re: hoe veel geven juli aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:30

jemig wat voer jij ze veel? weet niet of dit per paard is of voor beide, maar zelfs als voor beide is vind ik t errug veel

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:34

ik vind het ook erg veel voer Bloos
Maar jij rijd ook best veel en hoelang rijd je dan ?
ik zou eens op internet kijken hoeveel een fjord ongeveer mag wegen!!
ik vind het zeer veel voer!!

Ik snap niet waarom die gene zegt dat je ze bijna geen voer geeft!!

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 19:45

Nou ik ben blij dat juli het veel vinden .dat hooi krijgen ze met zijn alle ze staan met zijn 4 re in de wei
Maar de rest niet Bloos zo dik zien ze er niet uit mischien zecht ze het daar om ik weet niet 1 ding weet ik wel en dat is dat ik der niet mag Boos! (ze zecht wel meer dingen) Bloos maar buiten dat rijden we kwatiertje a 20 min soms als we naar het bos gaan 3 uur (kunnen ze hebben goedn conditi )maar dat doen we niet vaak en is veel stapen ,draven Haha! en je kan het dan niet laten om even te gaan resen Tong uitsteken maar tussen door stopen we wel hoor Knipoog om te middag te eten (kunnen ze grazen) maar ik zal zeker kijk hoe veel ze binnen moeten en mogen krijgen Haha! wand naruurlijk wil iedereen het besten voor zijn paard dus wij ook Haha!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:02

ik vind het genoeg. een paard moet per 100 kilo 1 kilo hooi krijgen. en aangezien er weinig gras staat in hun land is dit voldoende. vooral omdat het hooi met 4 paarden wordt gedeeld. mijn paard (een draver) krijgt 3,5 kilo biks, 1 kilo slobber, snoepjes, brood en een berg hooi. daar doet hij het super op en ik ben ook echt niet van plan dat te minderen, ook al staat hij nu op gras. dus ik vind dat het genoeg is voor jou paarden. aangezien ze 5 keer in de week maar 20 minuten lopen ( de mijne drie kwartier tot een uur). ik vind dat je het goed doen. meer hoeft niet en ook niet minder. je moet natuurlijk wel kijken of hij genoeg energie enzo binnen krijgt voor het werk wat hij doet, maar dat denk ik wel en of ze niet te dik worden. dat moet je zelf in de gaten houden.

Anoniem

Re: hoe veel geven jullie aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:45

OMG --> VS.

Ik vind het voor 2 paarden niet veels te veel, eerder richting weinig. Per paard krijgen ze dan maar een halve kg vlokken en een kwart kg muesli + 3 plakken hooi per dag. Dat betekent dus 3 voerbeurten met 1 plak hooi per paard. Zou van mij het dubbele mogen zijn, als ze niet op de wei komen.

Maar je moet gewoon kijken naar het paard. Of ze wat meer kunnen gebruiken of juist niet, en daar handel je naar.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:31

mijn arab-kruising krijgt 2 x daags 1/4 bix, 1/2 muesli en 3 x daags hooi

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 19:02

1 kilo brokken
en 0,5 musli
en gas brokken is per paard Knipoog
een het hooi dat ze krijgen delen ze met zijn 4 ren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:23

Dan krijgen ze dus een normale hoeveelheid krachtvoer en een behoorlijk geringe hoeveelheid hooi imo.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:58

Ik vind het ook weinig ruwvoer en veel brok.

Mijn paard, 5 jarige volbloed, rijden 5 keer in de week, krijgt 0,2 kg havens basisbrok per dag (verdeeld over 2 keer. Dit zij in totaal 3-4 handjes ongeveer), staat van 10 uur tot 5 uur op de wei met gras, ik zorg dat hij gedurende de hele nacht hooi heeft in zijn stal (let altijd op of de volgende dag nog hooi in de stal ligt), verder heeft hij een liksteen voor de mineraaltjes en that's it. De meeste paarden redden het alleen op ruwvoer, zoveel brok is vaak nergens voor nodig.

AMY01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:37

ik vind dat je niet kunt zeggen
of andermans paard te veel of te weinig eten krijgt
tenzij ze te dun of te dik zijn!
want dat ligt per paard,per locatie (veel of weinig gras),
per stalregeling (staat ie vaak buiten of binnen), enz. verschillend!
kusjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 06:52

Mijn paard staat 24/7 op een landje met kort gras, krijgt daarnaast
0.75kg Equiral Structuurmix en een aantal medicijnen e.d. momenteel
(doorgemeten door Natuurgeneeskundige).
Ook krijgt ze met het andere jonge paard waarmee ze staat iedere avond
2 dikke plakken hooi, hoewel ze daar niet veel van eet.

We rijden ongeveer 3x per week en ik longeer haar.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:37

Als het goed zit wordt men paard iedere dag bereden. hij krijg 2x daags 2.5kg cavalor tradition, 1 kg geplette maisvlokken en 500gr zemelen. hij krijgt ook nog 2 handjes geplet lijnzaad. Hij loopt niet elke dag buiten. zo gemiddeld 4 op zeven dagen. wanneer hij op stal staat krijgt hij nog 2 plakken hooi

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:41

Mijn paard krijgt koeienkuil voor stal (houdt ze bezig; ze moeten het lekkere eruit zoeken, omdat ze ook veel niet eten), ze staat op een kaal landje, krijgt snachts hooi, en van mij krijgt ze elke dag 2 handjes muesli.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:24

op zich is krachtvoer genoeg.

hooi is ook genoeg als er nog wel wat gras in het land staat. zo niet zou ik meer hooi bijvoeren...

het liefst: onbeperkt ruwvoer. worden ze te dik? stop met krachtvoer enzo en geef mineralensupplement of pavokoeken bij.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:27

Ik vind het behoorlijk veel voer.
De pony's waarmee ik niet rij staan op het weiland en krijgen als die kaal is een plakje hooi bij, ook ligt er een liksteen in hun weiland. En ze zien er allebei super gezond uit en gedragen zich daar ook naar.
De pony waar ik wel mee rijd krijg ongeveer een halve kilo krachtvoer per dag, 3/4 van een brood en als het weiland kaal is een plakje hooi.

Alledrie de pony's staan trouwens 24/7 op het weiland.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:23

Ik heb een kwpn-er van 1.65m en ik rijd gemmiddeld 5x in de week. Ze krijgt 2 x daags:
3/4 schep brokken, 3 kleine appels, ongeveer 0.75kg wortels. Soms na het rijden een pluk hooi maar niet standaard want in de wei staat genoeg en daar staat ze van 10.00-19.00 uur in.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:26

IMO is het net wat jou paard nodig heeft, een fjord lijkt mij een sober paard wat dus niet veel nodig heeft van natuure maar als je regelmatig rijdt dan lijkt mij dit genoeg.

mijn kwpn merrie krijgt nu 1 schep biks 2 maal daags, toen ik haar net had was ze erg vermagerd en moest ze naar 2 kilo smorgens en savonds, nu is ze weer ( was ze is ziek) op krachten gekomen en zijn we naar 1 gegaan.