Lijnzaad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:12

Vandaag heb ik een zak lijnzaad gekocht. Het zijn geen zaadjes meer, ze zijn al versnipperd. Het is dus al gemalen. Moet ik het dan nog koken of niet ?
Dankje

RicardoOpa

Re: Lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:14

Zou het maar doen, ja.
Want zo mag je ze niet geven.
Even kijken of het slijmerig word en dan voeren.
Lachen

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:16

Kwas aan het twijfelen, een vriendin zei gwn met water vermengen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:17

Waar wil je het precies voor gebruiken?

Als je het wilt gebruiken om zand uit de darmen te verwijderen moet je het zowieso koken. Die slijmerige massa die dan ontstaat zorgt voor het transport van het zand.

Als je het alleen voor de vachtglas gebruikt hoeft het volgens mij niet perse als het al gebroken is. Maar zeker weten doe ik het niet.

Ik zou het in ieder geval wel koken, dan weet je zeker dat je goed zit. En je haalt het zand weg, en je krijgt evengoed een goede glans en vacht.

Je hoeft het niet perse lang te koken hoor, even water opzetten, water koken en dan een bekertje lijnzaad erin, 5 minuutjes koken en klaar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:15

Is het lijnzaad, of lijnzaadmeel? Ik heb altijd lijnzaadmeel, dat hoef je niet meer te koken, maar wel aanmaken met water. (iig is mij altijd verteld).

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:29

als ik lijnzaad gebruik dan heb ik meestal gebroken lijnzaad...deze hoef je dus niet te koken en daar gooi ik dan een klein handje zo erbij over het voer...
Als je hele lijnzaad hebt dan moet je het wel koken voordat je het geeft...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:28

Lijnzaad moet altijd worden gekookt zodat het gif eruit kan, er komen dan giftige dampen vrij (volgens mij blauwzuur).
Maar ik weet niet of dat blauwzuur er bij het meel nog in zit.

Volgens mij mag je wel een klein handje lijnzaad voeren zonder dat het paard er last van krijgt, maar teveel is echt giftig.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:34

Juist dat slijm wat ontstaat bij het koken is goed. Ik kook het altijd zo'n 10 minuten. Dan laten afkoelen en dan mengen met het voer en je krijgt een lekker papje. Is ook goed voor de verharing.

Mirjam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:40

VSW --> VS.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:08

Ik kreeg als tip van de faculteit Utrecht om mijn Haflinger elke dag een flinke eetlepel ongekookte lijnzaad te voeren. Ze krijgen het nu alledrie en zijn goed gezond en glimmen mij tegemoet!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:01

Ongebroken lijnzaad mag je tot een bepaalde hoeveelheid ongekookt geven (ik dacht ergens tot rond de 100gr), gebroken lijnzaad moet ALTIJD gekookt worden! Bij gebroken lijnzaad komt er nl veel makkelijker blauwzuurgas vrij dan bij ongebroken lijnzaad.