Neus van m'n paard verbrand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Neus van m'n paard verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:27

En ja hoor ik ga zaterdagochtend kijken bij m'n paarden in de wei en heeft een van de 2 allemaal korstjes/kloven op haar neus. We hebben hier eerdere jaren nooit last van gehad, terwijl beide paarden toch een lichte neus hebben. Maar goed nu heeft 1 paard dus dr neus flink verbrand.

Ik heb zaterdag en zondag er zonnebrand op gesmeerd (ook andere paard voor de zekerheid), maar dit was toch niet echt een succes. ze werd steeds schuwer omdat het natuurlijk zeer doet als ik aan dr neus kom..
Nu heb ik er gisteravond maar een lapje om m'n halster vast gemaakt met veiligheidsspelden.

Heeft iemand nog tips hoe ik het het beste kan doen?

Ik heb er nu voor nood dus even een stuk handdoek afgeknipt die om de neusband vant halster geslagen en een aan de voorkant de veigheidsspelden mee vast gezet. zodat het in ieder geval niet gaat schuren. Toen afgeknipt tot net onder dr neusgaten geloof ik. zodat ze er niet op kan gaan staan.
vanmorgen was dr lap al weer helemaal vies natuurlijk, maar is dit erg (dus vanmidag weer nieuwe knippe?) of kan ik het gewoon laten zitten?

verania

Re: Neus van m'n paard verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:30

Hoi,

Ik heb het vorig jaar ook gehad was heel erg.
Kon ook niet meer aan haar neus zitten.
Het best is om haar uit de zon te houden met de heetste tijd van de dag.
het doet echt super veel pijn als ze door verbranden.
en insmeren ja helpt effe maar das zo weer weg met gras eten.
ik smeer het ook wel hoor maar toch, een lapje ervoor is al beter, je hebt speciale kappen daarvoor, waar je dat kan halen geen idee.
staat vast ergens op internet.

gr

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:32

Speciale kap halen inderdaad, dit is een soort masker met een lapje stof die over de neus gaat.
Goed smeren met een hele hoge factor (30 a 40) kan ook wel iets helpen, maar een speciale kap zal beter zijn.
kijk eens bij:

www.divoza.nl
www.piaffe.nl
www.agradi.nl
www.paardendrogist.nl

misschien dat 1 van hun wel zo'n kap hebben.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:48

ja, maarja als een gewoon lapje stof ook werkt, dan hoef ik natuurlijk niet zo'n kapje te kopen.

(zag hem overigens bij paardendrogist voor 14,50)
Maar gelukkig zijn m'n paarden wel zo slim om veel in de schaduw te blijven staan.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:49

Zo'n kapje werkt echt goed en insmeren met uierzalf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:50

Ík smeer ze gewoon in met factor 40

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:14

Zonnebrand met een hoge factor, daarnaast proberen uit de zon te houden!!

Succes ermee

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:15

mijn pony heeft witte vlek op zijn neus dat moet je gewoon insmeren met baby zonnebrand. Dat is namelijk niet agressief voor de huid en heeft een hoge factor.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 11:16

maar gaat uierzalf niet extra branden als ze daar mee in de zon komt? dat idee heb ik juist, smeer er s avonds wel wat uierzalf of after sun op, lekker verzachten. maar voor overdag durf ik dat niet aan.
en zonnebrand veegt/wast ze er zo af. met al dat gras en water in de buurt.
daarnaast houd ze zichzelf wel redelijk goed uit de zon hoor. heb ze afgelope dagen bijna alleen maar in de schaduw gezien

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:36

brand zonnenbrand bij jezelf als je ermee in de zon gaat Lachen ? *edit : zie dat je uiercreme bedoeld, sorry*
mijn paard heeft er geen last van.
even 1 tip ; als er velletjes opzitten, niét aan gaan trekker

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:40

uiercreme gebruik ik alleen 's avonds, heb eigenlijk geen idee of het extra gaat branden maar het zou best kunnen.
ik gebruik baby zonnecreme hoogste factor, smeer daarmee het neusje in en laat het even een half uurtje intrekken zodat ze het niet gelijk met gras eten er af veegt en bij mij helpt dat altijd goed.
zo'n kapje heb ik ook wel eens overwogen maar ik heb het idee dat die van mij dat er af krijgt.. ze is redelijk speels en ligt vaak te rollen etc. Nagelbijten / Gniffelen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:44

ThaGirl schreef:
maar gaat uierzalf niet extra branden als ze daar mee in de zon komt? dat idee heb ik juist, smeer er s avonds wel wat uierzalf of after sun op, lekker verzachten. maar voor overdag durf ik dat niet aan.
en zonnebrand veegt/wast ze er zo af. met al dat gras en water in de buurt.
daarnaast houd ze zichzelf wel redelijk goed uit de zon hoor. heb ze afgelope dagen bijna alleen maar in de schaduw gezien

Wij gebruikten het ook gewoon 's middags en het was binnen 1,5 week over. Lachen Mét kapje uiteraard.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 13:52

ja oke, maar dan beschermt het kapje. ik denk niet dat je de neus met uierzalf zonder kapje in de wei moet laten.

maar @ jolliegirl, er zitten geen losse velletjes op, alleen maar korstjes en rood, dus valt weinig vanaf te trekken Tong uitsteken

ik ga straks na m'n werk even kijken of het lapje stof er nog op zit en hoe de neus er dan uit ziet. denk dat het wel werkt..
vanmorge zat het er (na 1 nacht) in ieder geval nog op. ze is ook echt zo'n sloperd en krijgt ook regelmatig dr halster af in de wei.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:10

KsVrPy schreef:
Zo'n kapje werkt echt goed en insmeren met uierzalf.

Dat kapje is inderdaad goed maar uierzalf absoluut niet. Dit brand onwijs in met de zon en dan maak je het alleen maar erger mee!

Zelf heeft mijn merrie het ook ieder jaar. Ik heb hier op bokt wel eens eerder gelezen dat als het een keer goed verbrandt je er niet meer last van hebt het jaar. Ik vind het zelf niet nodig om het te laten verbranden en daarom staat ze nu al weer lekker met een vliegennet op. Dit netje heeft ook een neusflap. Ze verbrandt hierdoor niet har neusje. Een aanrader dus!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:13

dat is inderdaad erg handig
mag ik vragen waar je het weg hebt?
ik ben het namelijk nog nooit tegen gekomen in onze ruiterzaak..
en ik vind het ook niet nodig om de neus fiks te laten verbranden aangezien ik denk dat het nogal pijn doet

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:36

Bokker Bonny95 heeft er toevallig eentje te koop, maar het is geen nieuw topic meer...
viewtopic.php?f=69&t=754752&start=0&st=0&sk=t&sd=a
De paardendrogist heeft ook een goede (Op& om het paard-> Hoofdmaskers 'Field Relief Max'. )

Ik heb 'm overigens gewoon bij de ruitershop hier in de buurt gehaald.
Volop keus, en nog verschillende kleurtjes ook!

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:38

insmeren met vaseline.. doen wij ook bij de tinker op stage.. en helpt heel goed.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:40

After Sun heeft nu al geen nut meer.
Wat je er het beste op kunt smeren voor nu is Eerste Hulp Balsem (van bijv Kruitvat), Sudocreme, Groene leem of Calendula Zalf van VSM.
Als het heel erg is qua korsten e.d. is brandwonden zalf meer op zijn plek.
Iets anders helpt niet als het al zo erg verbrand is.

Als het eenmaal over is zo vaak mogelijk per dag insmeren met zonnebrandcreme met een zo hoog mogelijke factor. Is wel erg duur, maargoed..
Weet niet of zo'n kapje genoeg beschermd?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:41

Vind alleen je verhaal van het lapje stof met veiligheidsspelden niet zo prettig klinken Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou het aan mijn halster nastnaaien en niet met spelden aan de slag gaan.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:43

Tegen het verbranden raad ik die zonnebrand van zwitsal aan, factor 40 ofzo is dat geloof ik, werkt geweldig Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:44

jongens! het is al niet meer nodig. m'n zelf geknipte stukje stof werkt erg goed.
ze heeft hem sinds gisteravond op en dr neus van net heel goed.
even 2 foto's:

Afbeelding
met lapje stof (overigens nu weer wat hoger gehange, hij was nogal uitgezakt)

Afbeelding
dr neusje nu. gister was het helemaal rood en veel meer korstjes.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:47

Zou er toch nog wel iets van kalmerende zalf op smeren hoor..
Je weet zelf ook vast wel hoe zeer het kan doen als je verbrand bent ala kreeft Nagelbijten / Gniffelen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:56

ja doe ik ook wel. maar hoef er geen zonnebrand meer op te smeren. dat lapje werkt goed tegen de zon.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:20

Sentido schreef:
uiercreme gebruik ik alleen 's avonds, heb eigenlijk geen idee of het extra gaat branden maar het zou best kunnen.
ik gebruik baby zonnecreme hoogste factor, smeer daarmee het neusje in en laat het even een half uurtje intrekken zodat ze het niet gelijk met gras eten er af veegt en bij mij helpt dat altijd goed.
zo'n kapje heb ik ook wel eens overwogen maar ik heb het idee dat die van mij dat er af krijgt.. ze is redelijk speels en ligt vaak te rollen etc. Nagelbijten / Gniffelen

Van een stalgenote hoorde ik dat uiercreme idd juist erg gaat branden als dat in de zon komt!