Scheur in de hoef+platvoeten, slechte combinatie! Wat te doe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Scheur in de hoef+platvoeten, slechte combinatie! Wat te doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 23:10

Mijn paard heeft en een grote scheur in haar linker voor hoef én platvoeten en dat is een bar slechte combinatie. Zijn hier ijzers ofzo iets voor zodat het niet nog verder scheurd of gewoon regelmatig bekappen? Ik zit er soms best mee want wat als het helemaal doorscheurt? Scheve mond

Pascha

Re: Scheur in de hoef+platvoeten, slechte combinatie! Wat te doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:14

Paarden met platvoeten kunnen het beste op een ijzer staan. Door het ijzer (meestal met 2 lippen) voorkom je dan de hoef uit `elkaar klapt`en door het ijzer komt de hoef wat verder van de bodem. Daardoor is de hoefzool ook vaak wat minder gevoelig. Ook kan het een optie zijn om je paard op een siliconenzool te zetten. Hierdoor verminder je de kans op hoefkneuzingen, iets wat paarden met platvoeten vaak hebben.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:15

Ik zou je smid er even naar laten kijken en die laten beslissen wat het beste is..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 23:16

patsur schreef:
Ik zou je smid er even naar laten kijken en die laten beslissen wat het beste is..

Onze smit bekapt het alleen. Die heeft het nog nooit over ijzers ofzo gehad.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 23:18

Pascha schreef:
Paarden met platvoeten kunnen het beste op een ijzer staan. Door het ijzer (meestal met 2 lippen) voorkom je dan de hoef uit `elkaar klapt`en door het ijzer komt de hoef wat verder van de bodem. Daardoor is de hoefzool ook vaak wat minder gevoelig. Ook kan het een optie zijn om je paard op een siliconenzool te zetten. Hierdoor verminder je de kans op hoefkneuzingen, iets wat paarden met platvoeten vaak hebben.

Bedankt voor het advies! Hier heb ik wel wat aan!

Ik kan eventueel ook wel een foto van de scheur maken. Achter zit ook een scheur maar die zit meer aan de zijkant en achter heeft ze geen platvoeten. Voor wel en zit het in het midden. Haar hoeven zijn bij de vorige eigenaars nooit bijgehouden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:34

Foto?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:43

Paarden met platvoeten hebben vaak last van ondergeschoven verzenen en een vreemde voetas. Daardoor is de drukverdeling binnen de voet niet correct en doordat de verzenen onderschuiven ontstaan de scheuren. Deze krijg je er bijna niet meer uit. Het is te corrigeren op jonge leeftijd, is het paard al ouder, dan kunnen ze het paard zo neer zetten dat het knappe voeten lijken, maar zal het altijd een zwakke plek blijven.
Daarnaast zal er in de scheuren waarschijnlijk een schimmel zitten. HEt wil wel eens helpen ze voor deze schimmel te behandelen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:46

Neem contact op met hoofcare, *** . Als je ze mailt, geven ze advies, en die mannen zitten door heel het land. Je moet echt een goede smid hebben, anders zullen zijn hoeven steeds slechter worden.
Laatst bijgewerkt door Kris op 16-04-07 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:24

Mijn paard had ook platvoeten toen ze bij me kwam. Ze had haar hele leven op ijzers gestaan. De ijzers heb ik er onder weg laten halen. O.a. door goed en frequent bekappen en de juiste leefomstandigheden (weidegang) en juiste voeding (veel ruwvoer, geen tot weinig krachtvoer) zijn de platvoeten nu mooi concaaf, gezond en sterk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:27

mijn merrie had ook scheurtjes, daar heeft de hoefsmid een plaatje op de hoef geschroefd zodat de druk er wat af is en het niet veder gaat scheuren, ze heeft een beugeltje!!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:28

Ik raad je aan just geen ijzers te nemen. Maar gewoon zelf te leren hoe je de hoeven bij kunt vijlen. Dan kun je zodra ze ook maar iets te lang worden (op een gegeven moment 1 keer per week!) ze zelf even bij werken en zo ook beginnende scheurtjes verwijderen. Heb het er even met jouw hoefsmid over en vraag hem of hij je wil leren vijlen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:28

Paarden met platvoeten zullen nooit goed op de hoeven komen te staan zonder een ijzer. de hoef klapt simpelweg naar buiten en wordt breder. Mijn Engels volbloed had dit ook. (volbloedvoetjes) Na een jaar op siliconenzolen te staan met een dubbellips ijzer had ze perfecte voeten, en nooit meer problemen mee gehad. Zonder ijzer had ze direct een hoefkneuzing. Dat kan al door een paar keer op een steentje te trappen. En een hoefkneuzing kan je ook wel 3 maanden kosten aan herstel. Vooral als ze het regelmatig hebben. Wordt een zwakke plek zeg maar.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:07

[quote="somokkele"]Paarden met platvoeten hebben vaak last van ondergeschoven verzenen en een vreemde voetas. Daardoor is de drukverdeling binnen de voet niet correct en doordat de verzenen onderschuiven ontstaan de scheuren. Deze krijg je er bijna niet meer uit. Het is te corrigeren op jonge leeftijd, is het paard al ouder, dan kunnen ze het paard zo neer zetten dat het knappe voeten lijken, maar zal het altijd een zwakke plek blijven.
[quote]

met de eerste zin ben ik het eens, met de tweede niet. Mijn paard had ook enorme platvoeten, maar door frequent en goed bekappen kan dat helemaal goed komen. hele mooie compacte voetjes heeft ze nu, gewoon een kwestie van een goede bekapper zoeken. Waarschijnlijk zal je dan zelf af en toe rond om bij moeten vijlen, zodat er niet teveel druk op de hoefwand komt.
als je niets doet aan de ondergeschoven verzenen doet, krijg je inderdaad last van dunne zolen en hoefkneuzingen. De zoolgroei wordt verstoord door de verkeerde stand van de verzenen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:17

neem eens contact op met de mannen van van nassau. Ze zijn duur, maar kunnen wonderen met moeilijke voeten.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 18-04-07 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd, die is op bokt inmiddels vaak genoeg genoemd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:21

een foto geeft inderdaad wel meer duidelijkheid.
mijn tink kreeg ook last van platvoeten omdat de verbinding tussen hoefwand en witte lijn wat los zat. de oorzaak is opgezocht (het gebeurd dus niet zomaar en je kan er wat aan doen) en nu zijn de hoeven weer in normale proporties aan het groeien. Ja

ijzers zijn waarschijnlijk een lapmiddel en symtoombestrijding als je de oorzaak niet opzoekt.

hoefkneuzingen zijn niet aan de orde als de hoef gezond en sterk is. dunne, gevoelige zolen zorgen vaak voor kneuzingen. ook daar kun je wat aan doen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:27

Bij mijn volbloed was er geen oorzaak te vinden hoor, volbloeden hebben gewoon heel vaak platvoeten en weinig verzenen. Gewoon de bouw dus van het paard.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:50

ja koudbloeden hebben ook vaak 'platvoeten' maar dat wil nog niet zeggen dat het normaal/gezond etc. is Knipoog maar ieder zijn waarheid, daar kom ik verder niet aan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:00

Pascha schreef:
Paarden met platvoeten zullen nooit goed op de hoeven komen te staan zonder een ijzer. de hoef klapt simpelweg naar buiten en wordt breder. Mijn Engels volbloed had dit ook. (volbloedvoetjes)

Nogmaals (zie ook mijn bericht voor jou), mijn paard is na jarenlange platvoeten èn ijzers dus wèl goed op d'r voeten komen te staan, jùist door die ijzers eronder weg te halen en goed en frequent te bekappen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:09

Zal per paard verschillen. Mijn paard heeft ook platvoeten en ondergeschoven versenen. Met ijzers waren zijn voeten veel platter, scheurden veel. (na 4 weken al weer veel te plat; ondanks goede hoefsmid verbonden aan kliniek). 1,5 jr geleden is hij van de ijzers afgegaan. Zijn voeten zijn een stuk steiler geworden. Ook krullen zijn versenen niet meer om. En er zit geen scheurtje meer in! Om de 2 weken bijvijlen (vooral de voorkant) werkt heel plezierig en zijn stand is enorm verbeterd. Ook loopt hij nu veel fijner. Zou dus niet zonder meer aan ijzers beginnen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 20:33

Bedankt voor de reacties!

Dus als ik zelf om de 2 weken al wat bijvijl zou het een hoop kunenn schelen? Ik zal morgen een foto maken, de batterij van de camera is nu leeg.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:07

je zou de hoefwand ook voor elk ritje kunnen bijvijlen, ik weet niet hoeveel je rijdt?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 21:08

Dat is heel verschillend. Maar zo ongeveer 3x per week. Knipoog De rest van de tijd loopt ze in de wei.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:34

Mijn fjord had voor 1 platvoet en die hoef is door goed bekappen + beslaan helemaal weggetrokken

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 19:54

Foto's van haar hoeven:

Afbeelding
Afbeelding
Linksvoor.

Afbeelding
Rechtsachter.

Zoals je ziet zit er een flinke scheur. De hoefsmid komt in een van deze dagen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:19

Hoi KsVrPy, het ziet er naar uit dat de hoeven gewoon aan een goede bekapbeurt toe zijn!
Het scheurtje in de voorvoet ziet er wat grillig uit, dit kan wijzen op een schimmeltje.
Steeds zo'n dwarsstreepje vijlen in de hoop dat hij niet verder scheurt werkt niet (en dat zie je, hij is gewoon verder gescheurd). De scheur moet helemaal opengelegd worden wil je dit laten stoppen. Dan zal je smid even moeten kijken of hij niet evt. tijdelijk toch op een (dubbellips) ijzertje moet, ivm de stevigheid. Als de scheur er uitgegroeid is, kan je weer met een 'schone lei' beginnen en door hem zeer regelmatig te laten bekappen ben je het scheuren/te lang worden voor!
De scheur bij de achtervoet is er waarschijnlijk heel simpel uit te kappen. Dit moet wel gebeuren, voordat hij verder gaat!
Heel veel succes Knipoog