Vochtbult op lip na trap paard

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hobby

Vochtbult op lip na trap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-07 20:14

Mijn twenter heeft vorig jaar als jaarling een trap van een ander paard gekregen tegen haar bovenlip. Sindsdien zit er een bult aan de rechterzijde van haar bovenlip. In eerste instantie dacht mijn dierenarts dat er door de klap bindweefsel was ingekapseld in de lip, waardoor een bult was ontstaan. Na enkele maanden werd de bult opeens dikker. Er was sprake van een ontsteking en daarvoor is ze destijds behandeld met antibioticaspuiten. De bult slinkte daardoor naar zijn oude grootte. Na enkele maanden werd de bult opnieuw dikker. Deze keer was er geen sprake van een ontsteking. De dierenarts vermoedde dat er door de klap cellen in haar bovenlip waren gegroeid die vocht aanmaakten en zo de bult veroorzaakten. Hierop heeft ze onder verdoving de lip aangeprikt en er kwam inderdaad een grote hoeveelheid helder vocht uit. Het vocht leek wat betreft structuur op speeksel. Na het aanprikken heeft mijn twenter enige tijd een bijna gave lip gehad, tot ze haar lip ergens tegenaan stootte en de bult opnieuw begon te groeien. Ze moet nu opnieuw aangeprikt worden.

Mijn dierenarts vermoedt dat door de klap de structuur van de cellen is veranderd, waardoor cellen zijn ontstaan die vocht produceren. Van wat ik begrijp, hoopt zij dat deze cellen gezien de leeftijd van mijn merrie zullen opdrogen. Dit soort cellen schijnen ook te ontstaan bij -ik dacht- een piephak. Heeft iemand ervaring met dit soort vochtbulten? Drogen de vochtaanmakende cellen inderdaad 'vanzelf' op of moet de vochtbult na iedere irritatie opnieuw aangeprikt worden?

Ik heb helaas geen hele duidelijke foto's van de vochtbult, maar als je goed kijkt is de bult wel zichtbaar (dit zijn allemaal foto's van vorig jaar). Op onderstaande foto gaat het om de rechtermerrie. De bult zit op haar rechterbovenlip (voor de kijkers links), bij de overgang van zwart naar roze.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Houdingstherapie te paard, www.equilibritas.nl

Hobby

Re: Vochtbult op lip na trap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-07 18:09

Ben ik nou echt de enige bezitter van een paard met vochtbult? Weet dan misschien iemand of andere vochtbulten veroorzaakt door paardentrappen e.d. ook aangeprikt worden? Of wordt hierbij helemaal geen behandeling gegeven en blijft de bult gewoon aanwezig?
Dit laatste is bij mijn merrie niet mogelijk door functieverlies van de lip als de bult in grootte toeneemt.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-07 14:19

Ik ben er inmiddels achter dat mijn pony weer een zeldzaam geval is. Gisteren is er een andere dierenarts bij mijn pony geweest. Mijn eigen dierenarts was op vakantie en de vochtbult moest nodig nog een keer aangeprikt worden. Deze dierenarts had ook nog nooit zo'n lip gezien en wist evenmin wat ze er mee aanmoest. Ze heeft de bult opnieuw aangeprikt waarna er weer een ruime hoeveelheid vocht uitliep. Het vocht was helder en stroperig. Het deed de dierenarts aan synovia (gewrichtsvloeistof) denken. Ze heeft wat vocht opgevangen en dit wordt naar het lab gestuurd om te onderzoeken wat voor een soort vocht het precies is. Daarna zal er waarschijnlijk overleg met een kliniek plaats moeten vinden voor verdere behandeling. Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in een verdere afloop, dan wil ik hier wel blijven posten...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:21

wat zonde van het mooie dier zeg !
ik heb er ook geen ervaring mee, hopelijk weet het lab iets meer te vertellen?
en anders zou ik utrecht raadplegen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-07 14:38

Waarschijnlijk wordt inderdaad de Lingehoeve of Utrecht geraadpleegd. Deze dierenarts had het erover dat het misschien mogelijk is om de holte waar het vocht in wordt aangemaakt dicht te plakken, maar dat kan een misvormde lip als gevolg hebben. Verder had ze ook geen enkel idee wat het was. Door de lab-uitslagen zullen we in ieder geval te weten komen welke vloeistof haar cellen aanmaken. Ik hoop dat er dan een oplossing komt. Als de bult op een andere plaats had gezeten, had ik het niet zo erg gevonden, maar nu hindert de lip mijn pony bij het eten. Ze lijkt er in ieder geval geen pijn aan te hebben en ze was gisteren tijdens het aanprikken gelukkig erg braaf. Het aanprikken moet wel onder narcose gebeuren en omdat nu 2-3 keer per jaar te blijven herhalen, lijkt me niet goed voor de pony...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:43

Mijn pony heeft jarenlang een vochtbult op haar neus gehad, werd soms groter en soms weer kleiner, een half jaar terug is dat ding oppeens misterieus verdwenen.

Ook allemaal tests op gedaan of het geen kanker was enz. Was echt vocht, ze had er ook geen enkele last van.

Geld verdienen door emails te lezen, geen snel-rijk-work-wondermiddel, wel verslavend en een leuk zakcentje :') >> klik hier

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-07 14:49

Een voordeel van een bult op de neus is dat het niet steeds aangeprikt hoeft te worden zolang het de luchtwegen niet afsluit. Laten we hopen dat het bij mijn twenter voorlopig ook even wegblijft. Wat vreemd dat bij jouw pony de bult zomaar is verdwenen. Was de bult open geknapt?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-07 17:11

Ik heb net nog even contact gehad met de dierenarts. Zij vermoedt als meest logische oorzaak van de vochtbult dat de trap van het andere paard een speekselkanaal heeft dichtgedrukt, waardoor dat speeksel niet meer weg kan en een vochtbult vormt in de lip. Ze verwacht deze week nog de labuitslagen en zal volgende week overleggen met mijn eigen dierenarts. De lip zag er vandaag nog goed uit. Het lijkt redelijk symmetrisch en als je het niet weet, zou je nu niets bijzonders zien.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:07

Hobby schreef:
Een voordeel van een bult op de neus is dat het niet steeds aangeprikt hoeft te worden zolang het de luchtwegen niet afsluit. Laten we hopen dat het bij mijn twenter voorlopig ook even wegblijft. Wat vreemd dat bij jouw pony de bult zomaar is verdwenen. Was de bult open geknapt?

Nee die scheen er al jaren te zitten (al voor de vorige eigenaar). Ze had er zeldzaam last van alleen in de hitte van de zomer wilde ze nog wel eens wat moeilijker ademen maar verder niks.
Ik moest wel een speciale hoge neusriem hebben zodat die bult niet in haar neusgedrukt werdt.
Maar een paar maanden geleden was het ding oppeens verdwenen en zit er helemaal niks meer.

Hier een foto, je hoeft niet te raden waar dat de bult zat Vork (moet wel zeggen dat dit 3 jaar geleden was toen we haar net hadden en toen was dat ding 2x zo groot als normaal, meestal was hij veel kleiner).

Afbeelding

Edit: het was ├ęcht vocht, ze was er bij de vorige eigenaar op getest, maar omdat het me niet helemaal lekker zat heb ik haar ook laten testen. Soms was hij klein meestal normaal en heel zeldzaam zo groot als op de foto, maar nu is hij dus spontaan weg sinds een aantal maanden Vork

Geld verdienen door emails te lezen, geen snel-rijk-work-wondermiddel, wel verslavend en een leuk zakcentje :') >> klik hier

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-07 12:19

Gezien de plek waar de bult bij jouw pony zat, heb je best kans dat die bult ook door speekselklieren werd veroorzaakt. Het was inderdaad een duidelijke bult (ze kijkt ook erg vrolijk op de foto:D). Bij mijn pony wisselt de dikte van de bult ook. Meestal blijft de bult een periode gelijk en dan opeens speelt het weer op. Ik durf niet af te wachten of het daarna vanzelf afneemt, omdat ze gehinderd wordt door de bult bij het eten.
Ik wacht nog steeds af en ben benieuwd wat er uit het overleg naar voren komt.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:23

Jeetje wat vervelend!

Ik heb er geen verstand van, maar wil je toch succes wensen de komende tijd! Hopelijk valt het allemaal mee en is het goed te behandelen!

My fantasy...2 men...1 cooking, 1 cleaning Haha!

vnj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:30

Beste

Wat ben ik nieuwsgierig naar de uitslag van het labo en hoe dit verder behandeld is geweest.

Zelf heb ik een paard dat ik met een dikke lip gekocht heb. Zelf had ik de indruk dat de dikke lip soms wat minder dik was, maar deze is nooit weg geweest. De dierenarts heeft eens een ontstekingsremmer gegeven voor 7 of 10 dagen maar dat was zonder succes.

Afgelopen zondag heeft een bevriende dierenarts het vocht er laten uitstromen via een naaldprik in de bovenlip en heeft ze nadien langs de binnenkant een snede in de lip gemaakt en is langs die weg het resterende vocht weggestroomd. Het resultaat was een +/- normale lip.
https://ibb.co/LhHZjc6
https://ibb.co/0JvwhMk

De dag nadien was het de bedoeling dat ik het opgehoopte vocht nogmaals zou uitmasseren langs de snede langs de binnenkant, maar deze was al volledig toegegroeid waardoor het vocht niet meer weg kon. Er zat opnieuw veel vocht in de lip.
https://ibb.co/r3kdX00
https://ibb.co/wQNtxtB

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 00:53

@VNJ
Dit topic is 14 jaar oud en TS is 18 maanden niet online geweest.
Je kunt haar evt een persoonlijk bericht (PB) sturen en hopelijk ontvangt zij deze dan nog.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 01:32

Even een mailtje sturen via de website in haar onderschrift.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie