Paard mankt wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jumpfreakske

Paard mankt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 13:26

Ik heb een 24jarige merrie staan ze is nog redelijk fit voor haar leeftijd maar nu begint ze soms te manken ik denk dat het om ouderdomskwaaltjes gaat maar het gebeurt steeds meer dat ze mankt,de dierenarts is nu ook niet bepaald goedkoop dus eigenlijk komt het me telkens duur uit.Ik wil ze niet weg doen want ik heb dit dier al heel lang en kan het gewoon niet over mijn hart krijgen.Kan ik hier iets aan doen of zal het tot het einde van haar dagen blijven dat ze regelmatig eens mankt?

Jumpfreakske.

Cassidy

Re: Paard mankt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:28

Als je je paard wilt helpen kun je in de periodes dat ze mankt een pijnstiller overwegen, maar om te weten of dat echt gaat helpen zul je toch moeten weten wat ze heeft. Staat ze op het land, staat ze op stal? Hoeveel beweging heeft ze? Heeft ze de periodes dat ze mankt alleen in de winter? Oudere paarden kunnen artrose krijgen, of last van hoefkatrolontsteking, of gewoon niet goed meer tegen de kou kunnen...
En voor iedere diagnose is er een andere manier van behandelen. Als jij je paard nog niet kwijt wilt, kun je er voor zorgen dat ze geen pijn heeft. Maar dat zal wat extra gaan kosten ja....

Jumpfreakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 13:33

Ze staat regelmatig op het land en in de padock zodat ze toch nog wat beweging heeft,maar ze mankt in zomer en winter dus aan de koude kan het niet liggen.Ik probeer haar zo goed mogelijk te verzorgen en pijnstillers te geven maar ik denk door haar ouderdom dat dit het enige zal zijn wat ik nog kan doen voor haar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:37

Mankt ze voor of achter? Als ze voor mankt zou je een ijzertje met zooltjes kunnen overwegen.
En als ze echt wat aan haar gewrichten heeft, kan een voedingssupplement voor aanmaak van gewrichtsvloeistof en herstel van kraakbeen helpen.

Je bent in mijn ogen te snel in je oordeel dat je alles voor je oude merrie hebt gedaan wat je zou kunnen doen.
Maar ja, de rest kost geld....en ik heb niet de indruk dat je bereid bent om dat uit te geven, als een bezoek van de DA al teveel is...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:40

Als je t zeker wilt weten zou ik absoluut je paard eens na laten kijken.
Het kost dan wel wat maar het lijkt me dat ook wel zo eerlijk naar het paard toe.
Als je weet waar het manken aan ligt kun je haar doelgerichter 'behandelen'.
Of een paard nu artrose heeft of bijv. een peesblessure. Ze kunnen op beide kreupel gaan maar er is wel een andere behandeling voor.

Jumpfreakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 13:46

Ik ben bereidt om dit uit te geven maar ik zit nogal krap bij kas,maar ik zou alles doen om ze te kunnen helpen.Een bezoek vn de dierenarts is niet teveel ik vind gewoon dat het nogal duur wordt omdat die meerdere keren op de maand moet komen.Ik wil gewoon dat ze een goede ouwe dag heeft,ze verdient het.
Laatst bijgewerkt door Jumpfreakske op 26-03-07 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:46

Idd, laat een da komen, en gewoon uitgebreid kijken wat er nu precies aan de hand is.

Mag ik vragen wat voor een pijnstillers je geeft? Volgends mij kun je die namelijk (vanwege de verdovende werking) niet zomaar overal kopen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:48

Jumpfreakske schreef:
Ik ben bereidt om dit uit te geven maar ik zit nogal krap bij kas,maar ik zou alles doen om ze te kunnen helpen.Een bezoek vn de dierenarts is niet teveel ik zeg gewoon dat het nogal duur wordt omdat die meerdere keren op de maand moet komen.Ik wil gewoon dat ze een goede ouwe dag heeft.

Als jij de Da niet meer kan betalen, en ze mankt... Is het dan eerlijk om haar in leven te houden? De volgende keer heeft ze misschien ineens ontzettende jeuk die maar niet over wil gaan en waar n da voor moet komen. Dan eet ze slecht, of komt ze een keer klem te liggen, en is er een DA, tandarts, osteopaat of fysiotherapeut nodig om de klachten weer te verhelpen.

Veel mensen vinden het leuk een oud paardje, maar er komen vaak meer kosten bij kijken dan bij een jong en flexibel ding...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:51

Een langdurige gift van een pijnstiller kan ook aardig in de papieren lopen, en niet alles helpt overal voor.
Voor je beurs handiger als je wel even een DA je paard na laat kijken. In een keer goed, hoeft hij niet iedere keer te komen.
En als je paard hoefbevangen is, en chronisch hoefbevangen is, en het zelfs zover gaat dat het hoefbeen door de hoefzool heen komt, heeft hij heel veel pijn en is het haast mishandeling om haar zo door te laten lopen...

Jumpfreakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 13:54

Oké bedankt voor de tips Knipoog.Ik heb ondertussen al gebeld naar de Da gebeld en hij komt volgende dinsdag al.

Jumpfreakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 13:56

Wees gerust haar hoefbeen komt niet door de hoefzool heen,ik controleer dit regelmatig.Volgens de dierenarts zal het aan haar gewrichten liggen ik zal dus zeker die voeding waar je over sprak eens proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:06

Op het moment dat het hoefbeen door de zool heen komt is je merrie al heel ver heen, niet meer te redden en heb je het veel te ver laten komen...

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:21

Cassidy schreef:
Op het moment dat het hoefbeen door de zool heen komt is je merrie al heel ver heen, niet meer te redden en heb je het veel te ver laten komen...

idd helemaal mee eens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:31

OMG --> BEH.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 06:10

Ik weet niet of je erop rijd?
Zo ja stop met het rijden, ga elke dag ff rondjes lopen, dat kan nooit kwaad, en ik vind het ook altijd gezellig:)

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 06:35

Ik zou gewoon naar de kliniek gaan,dan weet je gelijk hoe of wat.Dierenartsen weten toch vaak niet hoe of wat zonder fotos,enb dan blijf je aan de gang,en dan ben je iddd vaak duurder uit als 1 bezoekje kliniek