Ik heb mijn nieuwe paardje 3 maanden en al heel wat meegemaakt.
Hij is nog niet ingereden.
Toen hij net 2 weken bij me stond is hij er op een gegeven moment vandoor gegaan en de weg opgerend. Hij heeft daar behoorlijk gerend en uiteindelijk wist een stalgenootje hem te pakken.
Enige dagen daarna begon hij gevoelig te lopen, DA erbij. Conclusie: zoolkneuzingen. Hij had in alle 4 de hoeven behoorlijke kneuzingen zitten.
Hij bleef echter gevoelig lopen en begon steeds slechter te lopen, en zijn rechterschouder is totaal vervormd. Hij mist allerlei spieren en laat de schouder hangen. Daarnaast ontlast hij het rechterbeen als hij stilstaat. Hij zet hem helemaal naar voren neer.
DA weer laten komen, die dacht aan een scheur in een spier of in een botje van de schouder. Doorverwezen naar de UIthof.
Gister uitgebreid onderzoek gehad in de Uithof, uitverdoofd van top tot teen. Geen reactie. HIj bleef kreupel lopen.
UIteindelijke conclusie: Hoogstwaarschijnlijk ataxie van een zenuw in de schouder.
Hierdoor worden de spieren niet goed aangestuurd, waardoor de spieren zo dun worden.
Paardje heeft geen pijn, aangezien hij niet reageerde op de verdovingen door beter te gaan lopen.
Vanavond ging ik even met hem stappen en toen ben ik na 3 rondjes gestopt, omdat hij niet meer wou. Van de pijn denk ik.
Daarnaast vind ik het raar dat hij zijn been in rust zo ontlast. Dat doet een paard toch alleen als hij pijn heeft?
Hij is verder heel levendig en altijd vrolijk, rent ook als een gek rond in de paddock (hij mag gewoon in de paddock staan overdag van de DA).
Ik ga morgen de DA van de Uithof bellen om het een en ander na te vragen maar ik zou graag wat ervaringen horen.
Past dit beeld bij een beschadiging van de zenuw?
Hoe groot is de kans op herstel?
Wat voor oefeningen kan je doen?
De DA zei dat ik het 3 maanden moet aankijken en vooral met hem moet wandelen en fysiotherapie.
Als het in de 3 maanden verbeterd is er grote kans op herstel, zo niet dan is er niet veel hoop.
Ik zit met heel veel onduidelijkheid en dus heel veel vragen.
Ik zou graag informatie krijgen!