Zenuwbeschadiging in de schouder?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Zenuwbeschadiging in de schouder?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 23:27

Ik heb mijn nieuwe paardje 3 maanden en al heel wat meegemaakt.
Hij is nog niet ingereden.

Toen hij net 2 weken bij me stond is hij er op een gegeven moment vandoor gegaan en de weg opgerend. Hij heeft daar behoorlijk gerend en uiteindelijk wist een stalgenootje hem te pakken.

Enige dagen daarna begon hij gevoelig te lopen, DA erbij. Conclusie: zoolkneuzingen. Hij had in alle 4 de hoeven behoorlijke kneuzingen zitten.

Hij bleef echter gevoelig lopen en begon steeds slechter te lopen, en zijn rechterschouder is totaal vervormd. Hij mist allerlei spieren en laat de schouder hangen. Daarnaast ontlast hij het rechterbeen als hij stilstaat. Hij zet hem helemaal naar voren neer.

DA weer laten komen, die dacht aan een scheur in een spier of in een botje van de schouder. Doorverwezen naar de UIthof.

Gister uitgebreid onderzoek gehad in de Uithof, uitverdoofd van top tot teen. Geen reactie. HIj bleef kreupel lopen.
UIteindelijke conclusie: Hoogstwaarschijnlijk ataxie van een zenuw in de schouder.
Hierdoor worden de spieren niet goed aangestuurd, waardoor de spieren zo dun worden.
Paardje heeft geen pijn, aangezien hij niet reageerde op de verdovingen door beter te gaan lopen.

Vanavond ging ik even met hem stappen en toen ben ik na 3 rondjes gestopt, omdat hij niet meer wou. Van de pijn denk ik.
Daarnaast vind ik het raar dat hij zijn been in rust zo ontlast. Dat doet een paard toch alleen als hij pijn heeft?

Hij is verder heel levendig en altijd vrolijk, rent ook als een gek rond in de paddock (hij mag gewoon in de paddock staan overdag van de DA).

Ik ga morgen de DA van de Uithof bellen om het een en ander na te vragen maar ik zou graag wat ervaringen horen.

Past dit beeld bij een beschadiging van de zenuw?
Hoe groot is de kans op herstel?
Wat voor oefeningen kan je doen?

De DA zei dat ik het 3 maanden moet aankijken en vooral met hem moet wandelen en fysiotherapie.
Als het in de 3 maanden verbeterd is er grote kans op herstel, zo niet dan is er niet veel hoop.

Ik zit met heel veel onduidelijkheid en dus heel veel vragen.

Ik zou graag informatie krijgen!

PatsyDB

Re: Zenuwbeschadiging in de schouder?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 03:28

Ah meid, .... zo'n pech...

Ik heb niet direct advies, maar misschien toch eventjes vertellen wat een van mijn paarden 2 maand terug overkwam, het klinkt nogal gelijkaardig.

Ik wou hem 's avonds uit de wei op stal zetten en hij kwam niet naar de poort toe. Ik ging hem halen en moest vast stellen dat hij niet meer kon stappen.
DA laten komen op het land en die dacht of schouder gebroken of schoft gebroken.
Zware pijnstiller gegeven, trailer tot aan de poort gebracht en ermee naar de kliniek.
Daar been volledig uitverdooft, maar nog steeds 5/5 kreupel. Radiografie van schoft vertoonde geen breuk.
Ultrasound schouder toonde zwelling aan maar eveneens geen breuk.
Lang verhaal kort, diagnose : "torque of the radial nerve and tiny lesions of the musculature of the scapula".
Nou ik ken niet de juiste vertaling naar het nederlands toe voor 'radial nerve', maar dat is dus de zenuw die het voorbeen naar voor toe beweegt bij het stappen. En verder dus ook talrijke kleine spierscheurtjes in de schouder.

Om zich van de pijn te ontlasten, zette hij zijn linkervoorbeen voor zich uit alsof hij de toon van zijn hoef wou uitstrekken (toe-pointing heet dit hier). Ook zag hij er precies kreupel uit linksachter, maar dit was ter compensatie voor de linker schouder. Hij hield ook zijn nek scheef en strak naar links toe gedraaid, net alsof hij z'n nek gebroken had, maar dit was dus ook een pijnuitstraling vanuit de schouder. Verder voelde de schouder spier ietwat warm aan en er zat een flinke deuk in.

Hij mocht opnieuw naar huis op 2gm Bute voor 3 dagen en 1gm voor een verdere week.
Aangeraden werd ons dagelijks 4 a 6 uur kleine paddock weidegang en dagelijks aan de hand stappen om de spier verder te laten bewegen. En daarna opnieuw laten nazien door DA na 1 maand.
Nou ik hoop voor jou hetzelfde als bij ons, maar na precies 14 dagen was er helemaal niets meer aan te zien. En na 3 weken had ik hem reeds opnieuw onder het zadel alsof er niets gebeurd was.

Hou de moed er in en veel sterkte er mee.

Ivm oefening. Wanneer je paard minder pijnverschijselen vertoond kan je het volgende proberen.
Neem voorbeen op en ga tegelijkertijd voor je paard staan, buig zelf door je knieen en breng het been naar voor toe en laat het been glijden tot je de hoef in beide handen hebt en dan zachtjes het voorbeen volledig laten uitstrekken. Daarna, zonder de hoef op de grond te zetten, terug naar de hoevenkrabben-positie en daarna het gebogen been zachtjes naar achter doorblijven duwen in kleine zetjes. Dan opnieuw zonder neerzetten, terug naar hoevenkrabben-positie en de hoef losjes van je hand laten hangen en daarbij het been bij de koot vasthouden en denkbeeldige figuren 8 draaien. Daarbij maak je de schouderspier ietwat losser. Daarna neerzetten en zelfde oefening aan de ander zijde.
Pas op, deze oefening enkel doen wanneer het paard aan betere hand is.

Groetjes, P.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:01

ik heb net de brief van de Uithof binnen met de volgende gegevens/conclusies:

Bewegingskreupel rechtsvoor , mogelijk op basiv van spieratrofie (dat is het dunner en kleiner worden van de spieren) van de M. Pectoralis, M. Supraspinatus en M. Infraspinatus.
Mogelijk mechanische beperking als gevolg van spieratrofie, mogelijk door schade aan de n. suprascapularis.
Prognose: dubieus

Ik heb een paardenfysio op stal staan en ik ga nu eerst aan de slag met stappen en de spieren weer wat sterker te maken. Vanaf volgende week dan langzaamaan met fysiotherapie beginnen.

Mijn paard heeft zo;n erge instabiliteit dat hij zijn been dus helemaal naar voren zet zodat hij toch nog steun heeft aan zijn schouder. Als ik zijn andere been optil wordt dit een probleem, omdat hij dus niet stevig staat op zijn rechterbeen.

Daarom was hij dus steeds zo lastig met dat voetje op te tillen...
Vandaag toen hij stil stond zwabberde en trilde het kreupele been zelfs, fysio was er toevallig bij en constateerde erge instabiliteit.

Zaak is nu de spieren weer in orde te krijgen, desnoods andere spieren die het van de uitgeschakelde spieren overnemen en hopen dat de zenuw nog herstelt.

Heeft er iemand ervaring met deze aandoening en wat was de prognose en is het nog goed gekomen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:30

10 jaar geleden heb ik een paard laten inslapen met deze symptomen. Er was in de wei een paard tegen haar borst/schouder op geknald in volle galop. Toen ze weer overeind kwam hing het voorbeen erbij. Na 2 weken in Utrecht te hebben gestaan kreeg ik ze mee naar huis. Ze konden er verder niets aan doen en toen kreeg ik (hoe toevallig) ook het advies 3 maanden aankijken. De arts vertelde mij dat ze nooit meer in het land kon of bereden kon worden. Omdat het been niet goed belast werd (ze plaatste het ver naar voren met een draaiende beweging in de schouder, je zag het bot zeg maar uitsteken) en ze over de kop kon slaan als er een kuil was. Ze kon wel iets draven dat wel maar zag er erg raar uit. Pijn had ze volgens mij na een paar weken niet meer maar ze ging op een geven moment steeds meer op de achterbenen 'hangen' of rusten zodat ze daar heel stijf van werd. Toen heb ik dit even aangekeken en haar laten gaan Huilen

Als dit echt een zenuwbeschadiging is is het dus een kwestie van afwachten helaas kun je niet veel meer doen Ach gut Ondersteunen met fysio is inderdaad ook goed. Heel veel sterkte in ieder geval. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.