MOK! Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FenDT

MOK! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:06

Hallo allemaal,

Ik had even een vraagje. Ik ben 15 jaar en ik werk op een manege. Het is heel kleinschalig want een paar jaar geleden zijn alle paarden verkocht en er zijn nu nog maar 10 pony's. Op Zaterdag doe ik dus staldienst en zadel ik de pony's op en veeg de stal en hou de kinderen een beetje bezig. Nu heeft een pony'tje dus mok. Het is niet zo erg maar er moet wel wat aan gedaan worden. Aangezien ik er niet heeeeel veel verstand van heb omdat ik verder nog nooit met mok in aanraking ben geweest hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
De sokjes van de pony heb ik al afgeknipt en ik heb het de plek gewassen met betadineshampoo. Daarna zei iemand dat ik er een of ander zalfje dat sanoderm heet er op kon smeren (Dat hebben we nog liggen van een pony die korsten op zijn benen had, verder niet belangrijk). Dat heb ik dus ook gedaan maar mijn vraag is nu eigenlijk of dit wel helpt?? We hebben niet zo veel spullen liggen en ik denk dat de eigenaar ook niet echt zin heeft om allemaal speciale zalfjes te kopen maar ik wil natuurlijk wel graag dat de pony weer geneest en dat ie niet over een week kreupel ervan loopt. We hebben bijvoorbeeld wel uierzalf staan. Zou ik dat na het wassen ook kunnen gebruiken en moet ik het been nu elke dag wassen met shampoo en wanneer moet ik daar mee ophouden?? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want zelf kom ik er niet echt uit zo Clown

Alvast heel erg bedankt!! Haha!

xjudithx

Re: MOK! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:08

Als mijn pony mok heeft dan is het enige dat ik doe het insmeren met mokzalf van de dierenarts. Ik heb veel verschillende soorten zalf gehad, maar deze werkt het beste. Een paar keer smeren en het is weg.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:10

Oke maar is er echt niks anders dat helpt want de eigenaar heeft ECHT geen geld om zalfjes te gaan kopen en dan zal je denken van ja wat is nou 20 euro ofzo maar hij zal erst alles er aan doen om het met andere spulen te genezen en wie ben IK om te zeggen je moet mokzalf kopen..?? Dan zal hij wel zeggen dat er ook andere alternatieven zijn.. Boos!

marjoleine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:13

Mijn pony kan juist niet tegen de mokzalf van de dierenarts (hydrocortiderm). Als ze mok heeft was ik dan ook altijd haar voetjes goed met betadine shampo (waardoor de korstjes eraf gaan), daarna wel goed afdrogen. Vervolgens houd ik haar stal extra goed droog en haar voeten schoon. Haar voetjes smeer ik dan in met uierzalf of calendulan.. Werkt perfect!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:14

Okee heel erg bedankt! Uierzalf kan dus ook??

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:18

Eerst haal je alle aanwezige korstjes eraf(die gaan er dus heel makkelijk af als je mokzalf erop smeert..) dan was je het met betadine shampoo.Dat moet je daarna héél goed droog maken!!En dan kun je er idd preventief uierzalf op doen(lekker dik).Het is alleen preventief dus als de korstjes erger worden moet je toch écht mokzalf gaan gebruiken (baas!)
En idd je stal heel goed uitmesten en droog houden Knipoog

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:19

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:25

katchina schreef:
Eerst haal je alle aanwezige korstjes eraf(die gaan er dus heel makkelijk af als je mokzalf erop smeert..) dan was je het met betadine shampoo.Dat moet je daarna héél goed droog maken!!En dan kun je er idd preventief uierzalf op doen(lekker dik).Het is alleen preventief dus als de korstjes erger worden moet je toch écht mokzalf gaan gebruiken (baas!)
En idd je stal heel goed uitmesten en droog houden Knipoog

Okee heel erg bedankt! Het probleem is duss alleen wel dat ik ook niks te maken heb met de stallen schoon maken ofzo.. De rest van de manege is pension stal en die maneepony's staan dus zeg maar in pension bij de eignaar van de pensionstal en die zorgt dus ook voor uitmesten enzo.. Boos! Hij staat op stro en kan wel zo vaak mogelijk de drollen eruit halen enzo (Ben er bijna elke dag voor mijn eigen pony) maar ik kan verder niet aan schoon stro komen ofzo (wel illegaal even jatten Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken )
In ieder geval wel bedankt Haha!

tazz2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:56

Mokzalf erop smeren, en droog houden!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 18:29

tazz2007 schreef:
Mokzalf erop smeren, en droog houden!

Als je misschien de voorgaande berichten had gelezen lijkt dat niet echt een optie Nagelbijten / Gniffelen

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 18:49

Nog meer mensen met tips misschien? Het is nogal dringend namelijk SORRY! Vork

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:51

Eque mok ofzo iets? Is heel goed!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 19:10

Lachen

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 19:58

Huilen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:18

Een vriendin van mij had een pony met mok en die behandelde ze met (verdunde) bleek Gestoord

Ik vond het zelf nogal een raar iets, maar het hielp wel. Was volgens mij alleen niet geheel pijnloos voor de betreffende pony Ach gut

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 20:21

Ahhhhh nee dat lijkt me nogal prikken inderdaad.. ahhh Tong uitsteken

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:26

Moet wel zeggen dat het beestje na 2 behandelingen in september tot op heden nog steeds mokvrij is, ondanks de vele modder en nattigheid van afgelopen winter dus blijkbaar werkt het wel goed Bloos

Het zou niet mijn methode zijn moet ik eerlijk zeggen

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:30

Ik zou gewoon gelijk mokcream kopen bij de ruitersportzaak. Ik heb ook wel eens gehoord van iemand dat biotex hielp, niet bij mij dus. Ik raad je echt de mokcream van Grand national aan, elke dag even behandelen en het ziet er weer uit als nieuw Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:32

VSW --> BEH

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:37

Betadine scrub mee wassen 1 keer daarna alle korstjes eraf en mokzalf ( sudocreme werkt ook super) daarna droog houden. Wat goed werkt van binnen uit is brandnetel thee, je maakt er thee van doosje kost 50 cent bij kruidvat, gooit het theewater in het voer en werkt reinigend van binnenuit, tip van me hoefsmid Haha!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 16:04

Oke bedankt! Ik zal eens vragen of ik dat mag geven.. kan geen kwaad lijkt mij Lachen

Rinne76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:08

Eerst vochtig maken met slaolie (deppen met watten).
Daarna koffie (zo uit het pak) erop smeren. Werkt perfect !!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 16:09

hahahah daar heb ik nog nooit van gehoord! Wel lekker goedkoop Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:14

Dit topic komt als geroepen. Mijn ene paard staat ook met mok.
Maar mijn paard heeft onder de vacht aan de zijkanten van de hoeven (dus niet in de kootholtes) korsten, die je alleen voelt, maar dus nauwlijks ziet.
Ik smeer hier dagelijks mokzalf op (wat vreselijk stinkt, vind ik Tong uitsteken). Opzich worden de beentjes wel wat dunner. Maar echt een wonder middeltje is het niet.

De hoefsmit zei ook dat ik het met groene zweep kon wassen, maar dat prikt wel. maar schijnt ook goed te helpen!

Maar ik heb idd ook eens gehoord van koffie, dus dat ga ik vanavond proberen. Dat hoef je er toch niet meer af te halen?

Rinne76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:49

De koffie moet je laten zitten (plakt aan de slaolie vast)
Ik stond er ook eerst raar van te kijken.
Het werkte bij mijn paardje super !!