hoofdschudden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 10:54

Sinds een dag of 10 schudt mijn pony met zijn hoofd.
Ik heb al het één en ander opgezocht hier op bokt, en een aantal topics gevonden maar ze sluiten niet aan bij hetgeen wat mijn pony doet.
Het komt namelijk met vlagen. Ineens begint hij zijn hoofd als een gek op en neer te schudden.
Het is niet te voorspellen wanneer het gebeurt. Soms op het weiland, maar ook als ik met hem wandel, in de longeercirkel aan het werk ben (hij heeft dan geen halster of hoofdstel om) we aan het rijden zijn, bij alles dus eigenlijk. Het kan een half uur goed gaan, en dan begint hij in eens weer, een stuk of drie-vier keer met zijn hoofd op en neer en dan is het weer klaar meestal, soms gaat het wat langer door maar na een minuut of drie a vier is het in elk geval weer over. Sommige dagen heeft hij er geen last van of doet hij het maar één keertje.
Hij doet het in alle gangen, als hij stilstaat het maakt allemaal niks uit.
Het viel me het eerst op toen ik met hem en zijn verzorgster op buitenrit was, toen deed hij het alleen als we aandraafden, nu volkomen willekeurig, ik kan 5 keer aandraven zonder problemen en de 6e keer begint hij ineens weer. Voor de zekerheid heb ik de tandarts voor hem gebeld, misschien een haakje aan zijn kies, die komt volgende week zaterdag, maar weet verder niks te verzinnen dan voorjaarsvreugde?
Osteopaat heb ik ook al aan gedacht, maar aangezien het volkomen willekeurig is, het niet altijd gebeurt en het soms zo maar een dag prima kan gaan is dat niet iets waar ik gelijk aan denk.
Als er iets mis is met zijn wervels zou hij daar toch continu last van hebben met bewegen en niet zo maar in eens als we rustig wandelen een "aanval" hebben van 3 minuten en dan weer klaar?
Het soms zelfs zo dat hij een paar minuten in de verte staat te staren en dan ineens begint.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn of heeft iemand hier ervaring mee?

edit: typfoutje

horsylovers

Re: hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:07

jeetje das best apart, als ik jou was zou ik hem maar een keer goed laten controleren door dierenarts, tandarts. want het lijkt me niet echt goed voor je pony. hopelijk is het niks ernstigs. ikzou zo nie weten wat het is. in ieder geval suc6

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 11:14

horsylovers schreef:
jeetje das best apart, als ik jou was zou ik hem maar een keer goed laten controleren door dierenarts, tandarts. want het lijkt me niet echt goed voor je pony. hopelijk is het niks ernstigs. ikzou zo nie weten wat het is. in ieder geval suc6

Dank je! De tandarts komt volgende week zaterdag zoals ik al schreef, als die niks kan vinden bel ik de DA, maar ik ben bang dat die er niet zoveel mee kan behalve eventueel een allergietest.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:19

Ik heb ook wel eens een paard gehad met allergie en zeker met het warme weer van de laaste tijd kan het best zijn dat je paard last heeft van pollen of kleine vliegjes. Veel kun je daar niet aan doen. Het paard wat ik reed had voor de moeilijke dagen een kapje voor zijn neus (beperkt helaas wel de ademhaling, maar verder hielp het wel). Niest hij ook veel?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 14:03

Bedankt voor je reactie.
Ik heb hem nog nooit horen niezen, mijn weidegenootjes heb ik er ook nog niet over gehoord.
Hij hoest verder ook niet, heeft geen uitvloeing uit zijn neus, niks.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:08

Uitvloeiing had dat paard ook niet. Hij brieste wel vaak en moest altijd erg hard snuiven als ik zijn hoofd aan het borstelen was (vanwege het stof). Dat zijn tekenen dat het misschien allergie is.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:07

Heb je al in het Headshaking Topic gekeken bij Medisch?
Mijn paard schudt ook willekeurig, maar toch is het waarschijnlijk een headshaker..

Aphrodite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:57

misschien een vraag die hier niet thuis past, maar ik reed gisteren op een manege paardje die wat gemeen is naar andere paarden. Hij knarst dan met zn tanden als hij erlangs loopt. Wat is nu mijn vraag, hij schud ook steeds met zijn hoofd op en neer. Mijn rij instructrice zei dat ik weerstand moet bieden. (spelen met teugels en been eraan) maar dit hielp niet. kan dit ook aan zijn tanden/ kiezen liggen? Kan ik er zelf nog iets aan doen anders?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:05

miss evil, ik heb inderdaad naar dat topic gekeken maar omdat het nog maar net aan de gang is wil ik eerst andere opties uitsluiten.
Bovendien is maar één van de symptomen van toepassing bij hem, hij schudt met zijn hoofd Haha! .
Maar verder niks, hij hoest niet, hij krabt niet met zijn neus langs zijn voorbeen, hij doet het ook in stil stand en stap, hij vind het niet echt prettig als ik aan zijn neus zit (heeft hij nooit van gehouden, dat is dus niet iets van de laatste tijd.) Hij schopt niet met zijn voorbeen naar zijn neus, echt geen van de beschreven symptomen in het topic.
heeft iemand anders hier nog ervaring mee?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:04

RT-P --> MD

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:12

Mijn ene paard doet precies hetzelfde als jouwe. Ook willekeurig zomaar schudden met het hoofd. En idd de ene keer wel en de andere keer niet.
Zelf dacht ik een beetje dat ze het uit verveling deed.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:14

Wij hadden er ook 1 en deze schudde met zijn hoofd doordat hij last had van zijn rug. Maar hij schudde ook alleen met zijn hoofd zodra er iemand op zat.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 10:16

Verveling had ik nog niet aan gedacht, maar ik denk niet dat dat het bij Magic is.
Hij doet het ook als we naar het land lopen, of als ze lekker met z'n allen een rondje aan het galopperen zijn over het land (al doen veel paarden dat, dat is denk ik gewoon vrolijkheid)
Ik heb inerdaad ook al over rug/nek/...klachten gedacht, maar aangezien het niet alleen is al er iemand op zit, het soms ook een dag weg blijft en hij het als hij wel beweging krijgt ook niet altijd doet is dat niet de eerste optie, als hij echt last van zijn rug/nek/.... heeft dan lijkt het mij minder waarschijnlijk dat het zo "af en toe" gebeurd. Daar heeft hij dan toch altijd pijn, of op een bepaald moment zoals stelling vragen of overgangen oid. En dat is niet het geval.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:37

is het niet een soort van dominantie uiting ofzo? of verzet/geirriteerd, vrolijkheid,..
proberen aandacht te vragen hierdoor? of zich aan een opdracht of het werk te onttrekken,.
maar aangezien hij het niet elke dag doet.. hmm wel raar. werk je iedere dag met hem?
Je moet eens heel goed kijken wanneer hij het doet, hoe vaak, op welke manier, bij een bepaald persoon, dier, werk, omgeving,.. je kan soms wel afleiden of het van pijn, jeuk, boosheid, vrolijkheid,..is. mss een soort van zenuwblokade?..dan hebben ze geen pijn ,maar veroorzaakt wel van die rare plotse bewegingen met z'n hoofd?.. of aangeleerd gedrag?
een filmpje ervan nemen is mss moeilijk want je weet niet wanneer hij het gaat doen..
en kijk of hij het meer en meer doet naarmate de zomer dichterbij komt of hij het minder doet op regendagen, s'avonds,..mss dat hij het nu willekeurig doet ,maar dat het gaat verergeren?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:54

Ik tast dus echt volledig in het duister wat dit betreft, ik heb nog geen bepaalde plekken/personen/paarden/situaties/opdrachten/.... ontdekt waarbij hij het doet. Het lijkt echt volledig willekeurig.
Hij doet het ook als ik hem naar het land breng, dus het lijkt me niet dat hij op deze manier onder het werk uit probeert te komen, hij weet heel goed wanneer hij terug naar het land mag, hij krijgt altijd een emmertje voer na het werk, en daarna is hij klaar, dat weet hij.
Een dominantie probleem weet ik niet, waar zou het hoofdschudden dan op duiden in dat geval? En hoe kan ik het verhelpen?
Ik ben over het algemeen duidelijk de alfa, loop voorop, hij mag niet voorbij me, niet aan me knabbellen, etc. Hij is ook heel attent op mijn signalen, heel "beleefd". We doen veel grondwerk en dat gaat echt heel goed, hij pakt alles snel op, is op mij geconcentreerd en voert elke opdracht direct uit.
Hij vertrouwt ook volledig op mij in voor hem vreemde situaties.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:24

Is er misschien nog iemand met ervaring/tips hier mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:33

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:54

waarschijnlijk een pollen alllergie onze hackney doet het ook altijd als hij op de weide staat

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 01:13

Ellepel: mijn pony schudt erger dan de jouwe, echt met zijn hoofd heel ver op en neer als een gek, ontzettend snel, het lijkt wel een beetje op headbangen als een pony dat zou "kunnen" het duurt een paar seconden, soms een paar minuten aan één stuk door en dan is het klaar.
Gwen: Ik denk zelf niet meteen aan een allergie, hij hoest niet, niest niet, kucht niet, heeft geen loopneus niks, bovendien is het niet alleen op de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:53

die van mij hoest of kucht ook niet,ook geen loopneus ofzo,soms wel dat het onder de ogen dik is,net als bij mensen met hooikoorts.
op de filmpjes valt het nog mee,er zijn perioden dat het veel erger is.
je zou kunnen proberen of er iets verbeterd als je voor je dier zo'n pollennetje aanschaft?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:10

Ik heb met rijden laatst een panty kousje over zijn neus gedaan, hij bleef schudden.
Op het land weet hij hoe hij zijn halster af kan krijgen, dus ik denk dat het ook daar niet veel zal helpen jammer genoeg maar bedankt voor je tip!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:12

bij mij is een netje ook geen optie hoor, paarden staan zonder halster in de wei en met rijden word die van mij knettergek met zo'n ding om zijn neus.
dit jaar heb ik nog geen middeltjes gehaald ,maar heb wel vaak druppels of pilletjes gehaald tegen hooikoorts, gewoon die voor mensen. ik had wel het idee dat ie dan minder last had.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:15

Misschien dat dat ook nog kan, kan de DA testen op hooikoorts? Als het goed is wel toch?
Als de tandarst geweest is en hij blijft het doen misschien toch wat allergie testjes, maar als hij het heeft valt er dus weinig aan te doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:27

ik heb geen idee of de dierenarts kan laten testen op hooikoorts,dan zul je dat moeten vragen.
wat er aan te doen valt is het uitproberen van veel middeltjes, wat je ook nog kunt doen is om via erik laarakker wat te proberen.
dat is een holistisch dierenarts..

ik had zelf het vermoeden bij mijn dier en heb toen via Josefien hier op bokt een plukje haar laten testen met de biotensor, daar kwam dus inderdaad mijn vermoeden uit dat ie hooikoorts heeft en waarvoor hij nou precies allergisch is.
maar zowiezo je dier goed laten nakijken, misschien is er toch wat anders aan de hand waardoor hij schud?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:35

Ik weet inderdaad niet of dit de oorzaak is, daarom laat ik eerst de tandarts komen, al die onderzoeken zijn vrij duur en als achteraf blijkt dat hij alleen maar een haakje op zijn kies had kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan.
Ik heb er op het moment meer last van dan hij zelf, vandaar dat ik niet gelijk van alles en nog wat er bij haal, eerst even alle opties onderzoeken en dan verder kijken.
Als het hooikoorts is kan ik er, opmakend uit alle andere verhalen, toch weinig aan doen.