Pony moet 70 kilo aankomen. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natural_

Pony moet 70 kilo aankomen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:49

de pony van mijn vriendin moet 70 kilo aankomen.. heeft iemand tips hoe een pony snel, maar wel gezond aankomt? ze is ook hoefbevangen geweest bij de vorige eigenaar dus ze mag niet te veel eiwitten..

please help als je tips hebt.. alles is welkom!
Laatst bijgewerkt door Mireille op 27-02-07 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker

merrieveulen

Re: Pony moet 70 kilo aankomen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:29

vooral niet te snel willen. de pony moet aankomen, maar als je er vetmakers inpropt zal ze er niet echt beter van worden. gewoon onbeperkt vers hooi van goede kwaliteit, of paardenkuil, daar zit vaak net wat meer in. wat voor hardvoer krijgt ze?

flames2dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:30

inderdaad echt niet te snel willen, dat is juist ongezond. Van maismeel komen ze wel veel aan, maar weet nou even niet meer of dat kant en klaar te koop is, even op internet zoeken dus. Ook van museli komen pony's snel aan, maar je moet wel opletten. Van te veel eiwitten wordt je pony hoefbevangen en dat moet je natuurlijk ook niet hebben!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:00

een goed stengelig weiland, ook een hele fijne trouwens! niet te vet gras ivm hoefbevangenheid! ook pavo koeken kunnen geen kwaad. verder helpt een scheutje zonnebloemolie over het voer ( kan ook over hooi) ook alweer, zonder dat het te hard gaat.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:27

Mijn pony moest ook erg afvallen toen hij bevangen was. Het beste is voor paarden die er erg gevoelig voor bevangenheid zijn ze aan de lichtere kant houden, niet mager maar zeker niet teveel spek op de bovenlijn. Het herstel van een bevangen paard ligt aan de mate van ernstigheid dat het paard ziek is geweest. Onze was erg ziek (3 maand met medicatie) en heeft wel een jaar nodig gehad om weer helemaal in orde te worden. Ik zou dus echt oppassen met wat je voert. Grof hooi in combinatie met wortels en af en toe wat muesli (reform van havens is een goede) kan. Maar ik zou er niet teveel extra's in gaan proppen. Ik weet niet of het paard al langer herstellend is of dat hij zelfs al weer gereden wordt? Dat zijn allemaal dingen waar je rekening meer moet houden met de voeding. En is een paard eenmaal bevangen geweest is hij er veel gevoeliger voor. Het is dus altijd opletten!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:02

Ik denkd at dit topic verplaats moet worden.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 16:15

hallo,

de pony krijgt nu per dag twee volle kruiwagen hooi.. en 3 blikjes biks.. ongeveer 3 kilo per dag. het is moeder veulenvoer aangezien ze net een veulen heeft gehad.. dit heeft de dierenarts geadviseerd.. verder gaan we als mijn vriendin (dus de eigenaresse) weer terug is van vakantie mais voeren.. en ze staat 2 uur per dag op het land.. met aardig wat gras, maar aangezien er nu nog niet echt eiwitten inzitten zal het geen probleem zijn denk ik.. maar zonnebloemolie? waar is dat precies goed voor dan?

in ieder geval bedankt voor de goede adviezen Knipoog

sultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:50

hoi

wat heel goed helpt en verantwoord is is de senioren slobber van subli daar zitten alle voedings stoffen in die een paard nodig heeft maar zonder haver dus ze worden er niet drukker van bij mij op stal staat ook een paard die moet aansterken en die krijgt twee keer daags een schep slobber en die doet het er erg goed op

succes

safety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:54

halle.

ik heb ook een paaard dit ruim 100 kilo moest aan komen toen ik die kocht, ik heb heb toen, gerstemeel gevoerd 4 kilo per dag. dat moet je mengen met water. soort papje van maken. vond hij super lekker is gezond en zo kwamen de kilo's er snel bij.
ook kreeg hij per dag 1 kilo brok en veel hooi.
gr. chantal

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:03

Hoe is de pony in eerste instantie trouwens bevangen geworden? Was dit tijdens een eerder drachtigheid/bevalling? Of kwam het door het 'te dik' zijn?

Ik vind trouwens dat je al aardig wat voert. De biks kan nu wel natuurlijk nu het veulen zuigt (en je er op rijd?) maar nog extra mais? Ik zou het niet aandurfen met een bevangen paard maar zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen.

Zoraphier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:07

ik zou inderdaad gewoon veel hooi geven, en oppassen met gras in de zomer.
Of misschien kuil? ik zou alleen niet meer biks gaan geven.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:52

Wij hebben eens een verwaarloosd paard gekocht, ze zat onder de wormen en was (daardoor) broodmager. We voerden toen extra roggebrood. De bakker bakte dat speciaal voor ons (EXTRA GROOT!!). Ze vond het heerlijk en reageerde er goed op. Het roggebrood was alleen een aanvulling op haar normale voer.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:55

hoefbevangen komt niet van eiwitten maar van suiker.
voor een deskundig advies zou je naar www.pavo.nl kunnen gaan daar heb ik ook gevraagd wat ik mijn paard het beste kon geven.
ze is nu weer mooi op gewicht en ziet er weer 10x beter uit.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:58

Mijn vorige pony was een tijdje ook wat magerder geworden, sinds ik maismeel er bij ben gaan voeren (niet te veel maar gewoon opbouwen!) is hij steeds voller gaan worden. Inderdaad niet te snel willen gaan dan wordt het ongezond. Maismeel kan je gewoon in een grote (25kg?) zak kopen, is niet duur en je doet er lang mee.

Corretjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:36

Mijn pony was ziek en is daardoor vermagerd en afgevallen, ik ben hem geweekte bietenbrokjes (pulp) gaan geven, en dat werkt heel goed, je paardje moet er wel van houden, maar je kan er altijd bix of muesli door doen. De dierenarts heeft mij advies gegeven om WIT brood, met appelstroop te voeren, dat vinden ze heel erg lekker, en stopt goed. Brood komen ze over het algemeen wel van aan, na mijn inzien dan, ik maak ook broodslobber voor hem, gewoon een paar scheppen broodkruimels (gewoon vragen bij iedere bakker of supermarkt) en dan lekker laten weken met warm water.. Maisvlokken wil ook wel helpen hoor! Succes ermee Knipoog

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:39

Idd zoals bovenste mensen al zeggen, niet te vlug aan laten komen. Onbeperkt lang stengelhooe. Dagelijks slobber geven schijnt ook te werken, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:41

zonnebloemolie of andere plantaardige olie over het voer doen wil wel eens heel goed helpen. Dit wordt meteen als vet opgeslagen mits de pony voldoende ander voer krijgt om meteen te verbranden maar dat is zo te lezen geen probleem. Voor een paard geldt ca. 250 ml. per dag.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:31

heb een tijdje moeite gehad mijn paard op gewicht te houden.

toen ben ik slobber met daar doorheen muesli gaan voeren en het verschil is echt goed te zien Ja

ben begonnen met 1 schep slobber en 1 muesli en heb dat uiteindelijk opgevoerd naar 2,5 schep slobber en 1,5 muesli.

(nu hij goed op gewicht is heb ik het weer wat afgebouwd)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:26

Geweekt maismeel werkt erg goed om wat kilo's te kweken Ja

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:50

Inderdaad maismeel gewerkt super goed!
En veel hooi voeren, dat de pony onbeperkt kan eten..

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 07:48

als je geen mais meeil kunt vinden kan je ook maisvlokken voeren,werkt ook goed. ! Ja Succes dr mee iig !

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:09

hebben we met een paard van ons ook gehad, je moet zorgen dat hij altijd hooi heeft om zal te eten !! en als extra moet je hem dan slobber bij voeren.. dan maar even geen biks ofz. maar slobber met maismeel Knipoog helpt erg goed, binnen 2 maanden was die van ons er weer helemaal boven op Lachen!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 20:49

hallo,

bedankt voor alle reacties, maar zoals ik al zei is het niet mijn pony maar die van een vriendin van mij.. ze zou het denk ik erg fijn vinden als jullie haar een pb'tje sturen met wat goede tips.. ze staat hier op bokt bekend als linsy_molly en heet in het dagelijks leven rosalie.. (ook wel roos)

dank jullie wel allemaal voor de goede tips!!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:14

Vraagje aan degenen die maïsmeel voeren. Hoeveel voeren jullie daarvan en moet je het weken net als slobber?

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:16

je moet het langzaam opvoeren.
Zet haar in ieder geval niet in de wei.
Haar maag moet eerst wennen.
Geef haar een dikke laag stro in de stal zodat ze naar behoefte kan kanbbelen en geef haar vooral veel hooi en haymix.