blokhoeven??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

blokhoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:56

Hallo medebokkers,
Ik heb sinds afgelopen dinsdag echt een schat van een nieuw verzorgpaard. Haha! Haha!
Ze is een merrie en ze is er 1 van een tweeling. (de andere weet ik niet of deze nog leeft)
doordat ze tweeling is is ze kleiner gebleven dan ze eigenlijk zou zijn. (ze is van een groot paard) Ze is nu een E-pony en haar voorhoeven zijn niet goed of niet volledig volgroeit. Ze heeft dus nu Blokhoeven.
Ik heb al een jaar geleden ongeveer een keer met haar gereden. (dat was voor 1 keer en kwam toen nooit meer op die stal) nu verzorg ik haar met een vriendin samen. We zouden eigenlijk 2 andere paarden daar op stal gaan verzorgen (zodat we ook samen konden rijden) maar omdat ik al langer ervaring heb en nu al heel wat jaartjes rijd zei de eigenaar van de stal dat we beter dan deze merrie konden doen. Knipoog

Ik heb al gezocht op internet naar informatie over blokhoeven maar kan eigenlijk niks vinden (google)
Heeft iemand hier ervaring mee? en kan je hier iets aan doen dat ze beter gaat lopen? (ze struikeld best vaak en ben bang dat het misschien een keer verkeerd gaat als ze struikeld)
wie kan mij helpen? vrijdag en zaterdag ga ik weer naar haar toe.
Ik kan eventueel bij intresse foto's plaatsen van haar en ik heb 1 foto van haar voorhoeven.
Verder ben ik echt superblij met haar! Haha! het is echt een schatje en een echte knuffelkont Knipoog

alvast heel erg bedankt!
mvg Bianca Haha!

edit: als dit fout staat mogen jullie dit wel verplaatsen, wist eigenlijk niet waar dit moest, maar ik dacht dat het hier wel kon.. Knipoog

8nnemiek

Re: blokhoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:15

Probeer eens te googlen op BOKhoeven ipv blokhoeven Knipoog

Ik weet er verder niet zo heel veel vanaf.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:26

MysticTinker schreef:
Probeer eens te googlen op BOKhoeven ipv blokhoeven Knipoog

Ik weet er verder niet zo heel veel vanaf.

Ik heb gekeken op google, en heb ook op afbeeldingen gezocht. Maar op de afbeeldingen ziet het er allemaal toch anders uit als het is. En het zijn (bij de zwarte pony op die foto's) hoeven die brokkelen..
Toch bedankt voor je reactie Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:38

Dit is een bokhoef:
Afbeelding
Maar dat is het dus niet?

Een blokhoef heb ik nog nooit van gehoord, dus daar kan ik je niet meer verder helpen jammer genoeg.
Heb je een foto?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:39

@ MysticTinker

deze foto is anders als die ik op google zag..
Deze lijkt er wel meer op ja..
Ik zal even mijn foto uploaden en plaatsen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-07 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote verwijderd.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:53

sorry, het duurde even maar ik heb meteen alle foto's van haar erop gezet.
nou hier is dan de foto van haar voorhoeven, het is een foto van wat verder af. Ik kan eventueel vrijdag foto's van dichterbij maken! Ik weet niet of je het goed kan zien op deze foto, deze is ook van beetje bovenaf genomen. Het is de voorste hoef vooral!

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:20

Dat ziet er idd uit als een bokhoefje.

als je googled op bokhoef behandeling, dan kom je een hoop sites tegen met info over wat wel en wat niet mogelijk is.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 11:45

_angela_ schreef:
Dat ziet er idd uit als een bokhoefje.

als je googled op bokhoef behandeling, dan kom je een hoop sites tegen met info over wat wel en wat niet mogelijk is.

Dankjewel Knipoog ik ga zeker even op google allemaal informatie opzoeken Lachen
misschien dat de eigenaar er dan misschien iets aan wil doen (qua behandeling)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 00:26

Ik heb voor de geïnteresseerde nieuwe foto's van haar hoeven Lachen ik hoor het wel..
En weet iemand misschien een site waar precies word uitgelegd wat het is? want op google krijg je zoveel verschillende dingen dat ik niet meer weet wat het nou is.. Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:31

de foto is niet zo heel duidelijkomdat het van bovenaf is.
Maar van wat ik kan zien is het echt een bokhoef.
misschien kan je hier even zoeken http://paardenziektes.jouwpagina.nl/
er staat echt een heel stuk over als je daar bent moet je bij bokhoef hoofcare kiezen
Laatst bijgewerkt door areke op 04-03-07 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:31

Ik weet toevallig dat een paard met hoefkatrolontsteking heel erg baat had aan cytek hoefijzers? misschien dat dat ook zou werken?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:33

post maar, hangt er vanaf wat voor behandeling dat je wil, reguliere smid, nb of wat dan ook

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:46

Wel lastig hoor. Ik denk niet dat het nog helemaal weggaat, het paard is zeker niet zo jong meer? Dan wordt het sowieso moeilijker.
Je kunt het wel corrigeren, maar dan moet het been zich wel weer aanpassen..
Veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:34

VSW --> BEH.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:48

Heel erg bedankt voor de reacties! Lachen
hier heb ik zeker wat aan..
Hoe oud de merrie is weet ik niet precies, dit zal ik vrijdag eens vragen aan de eigenaar..
verder over behandelingen etc. kan ik niet beslissen maar ik zal de eigenaar er zeker over vertellen Haha!
de foto's zal ik even uploaden

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 00:16

sorry voor het lange wachten van de foto's maar de computer werkt niet helemaal mee zoals het moet (en ben vandaag ook de hele dag niet thuis geweest) dus ik plaats ze nu nog even gauw Knipoog
hier komen ze dan: ik hoop dat het goed te zien is!
bovenaanzicht:
Afbeelding

zijaanzicht:
Afbeelding

Afbeelding

haar andere voor hoef:
Afbeelding

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:04

Probleem zit hem niet alleen in de hoeven hoor, dit paard staat ook heel erg stijl in het kootbeen. Rijd je met dit paard?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:13

LDRD schreef:
Rijd je met dit paard?

Ja, dat vraag ik mij ook af, want als ik de stand van de benen/hoeven zo zie dan denk ik dat dit paard wel heel beroerd zal bewegen.... Ik kan mij niet voorstellen dat een paard met zo'n afwijkende beenstand goed en gezond functioneerd als rijpaard.

Ik weet niet hoe oud het paard is? Aan de stand van de benen is verder niet zo heel veel meer te doen/te corrigeren bij een ouder/volwassen paard... Een bokvoetje is alleen goed te corrigeren bij veulens tm een jaar of twee. Kennelijk is dat bij dit paard niet gebeurd.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:58

Van deze foto's kan je weinig opmaken,voor een duidelijker beeld zou je haar,bij dag licht op een vlakke harde weg oid moeten opstellen.
Wat van belang is ,is de beenstand.Het lijkt erop dat het dier bijna overkoot staat.Als dit het geval is,is er weinig tot niets aan te doen.Hoe oud is het dier en hoe groot?
Het lijkt erop dat ze sowiso weinig voet heeft,is ze al onder het zadel? Dat zijn allemaal dingen die van belang zijn om een advies te kunnen geven. Met vriendelijke groet,J

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:13

Het lijkt wel alsof dit dier te korte pezen heeft.

Lijkt me vanaf de foto gezien toch niet echt goed om zo'n dier echt te laten werken maar misschien eens bij een da informeren?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 19:33

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik zal even per bericht van jullie antwoorden, (vind dit zelf makkelijker en overzichtelijker)

LDRD: Er word al ongeveer 3 jaar met haar gereden, (dit is wat ik sowieso weet, kan dit nog wel navragen vrijdag) daarna heeft ze een half jaar niet echt gereden maar wel in de stapmolen, in de wei en in de paddock (en af en toe mee naar buiten, stapritje) nu wij haar doen mogen we wel rijden.

jasmijn78: Ik weet niet precies hoe oud ze is, dit vraag ik vrijdag meteen!
Verder qua bewegen, het is voor haar zwaar in de binnenbak en struikeld wat meer als gewoon op harde ondergrond, verder rijd ze goed in stap en draf (we zijn het rijden nog aan het opbouwen omdat ze al een half jaar niet echt is gereden) We hebben haar de eerste keer wel gelongeerd (incl. draven en galloperen) dit ging wel erg goed! Lachen ze is toen ook niet een keer gestruikeld (heb hier ook nog wel een aantal foto's van bij intresse) Ik heb de laatste 2x alleen met haar ernaast op het terrein (groot is het daar!) gestapt en kleine stukje gedraafd, hierbij is ze 1x gestruikeld maar verder ging het super Lachen a.s. vrijdag zouden we misschien weer een keertje gaan rijden (maar dan buiten i.p.v. in de bak) maar dat zien we vrijdag wel even hoe de dag verloopt, anders zal het wel net zoals de laatste 2x worden (op het terrein)

CherokeeChum: Ik kan vrijdag nieuwe foto's maken eventueel (als me moeder niet weer de batterijen van mij jat! Tong uitsteken ) en wil je dan een foto van haar helemaal hoe ze staat? of alleen van haar benen (of beide) wat is overkoot? Bloos
hoe oud ze is zal ik vrijdag meteen vragen Knipoog
hoe groot ze is, goede vraag het is een e-pony.. Ik kan het vrijdag wel ongeveer opmeten (precies lukt niet denk ik) Ja ze is al bijna 4 jaar onder het zadel (waarvan een half jaar stilgestaan)

judithM: hoe bedoel je te korte pezen? Echt laten werken doen we ook niet, we willen aan de eigenaar vragen of we gewoon af en toe een buitenritje mogen maken met stap en hele kleine stukjes draf.. maar vooral lekker stappen Lachen
Ik ken geen da.. moet ik even opzoeken of we er hier een in de buurt hebben Lachen (ga ik zo gelijk doen)

nogmaals allemaal heel erg bedankt voor de informatie! ben er echt blij mee dat ik informatie, vragen, tips etc. krijg Lachen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:39

@topicstarter;Voorbenen van opzij en van voren zo laag mogelijk genomen zonder de hoek van boven naar beneden als je begrijpt wat ik bedoel,dit vertekend nl nogal,dus camera recht
ervoor,op je knieen bv.
Dit kan een gevolg zijn van slecht bekappen,overkoot is als van opzij gezien de kogel voor de loodlijn van de kroonrand komt.
Dit is als je een rechte lijn van de voorkant van de kogel loodrecht een lijn trekt naar de grond(vertikaal dus)
Dan kan je er dus niets meer aandoen omdat de hele pezen struktuur dusdanig verkort is,dat elke correctie schade veroorzaakt aan de pezen.Dus van belang om te weten,voordat je wat zinnigs zou kunnen zeggen . Groet!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 11:17

CherokeeChum : Ik zal vanmiddag de foto's maken Knipoog ik maak verschillende foto's en dan plaats ik ze hier.. Ik weet niet of ik het red om vanavond de foto's er al op te zetten, (denk het wel) anders komen ze van het weekend! bedankt voor de informatie en tips hoe ik foto's moet maken.