klophengst?? wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amoreno

klophengst?? wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 18:20

Hallo,

Omdat ik er zelf niet uitkom, en nog niet meteen de VA in wil schakelen, hoop ik dat er hier iemand is die een antwoord heeft op mijn gekke vraag.
Gisteren ben ik mijn 2 jarige hengst op gaan zoeken, die nu nog in een natuurgebied rondloopt. Uiteraard hebben we hem even van top tot teen gecheckt, en kwamen we erachter dat hij maar 1 bal heeft, en een lege balzak. je voelt ook niks zitten verder. Hoort dit bij een 2-jarige hengst al helemaal in orde te zijn? en kan het nog veranderen? Is er eventueel een operatie mogelijk in zulke gevallen. Het probleem is namelijk dat hij volgend jaar naar de hengstenkeuring moet.

Groetjes Amoreno

Cassidy

Re: klophengst?? wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:27

Het kan dat de tweede bal nog indaalt, maar op die leeftijd lijkt me dat niet aannemelijk. Ook kunnen ze de ballen optrekken, kan best zijn dat hij dat met een bal heeft kunnen doen. Als hij echt naar de hengstenkeuring moet, zou je een DA eventueel nog hormonen kunnen laten spuiten in de hoop dat, mocht hij er niet zitten, het alsnog indaalt. Maar ik zou er ook heel voorzichtig rekening mee houden dat de hengstenkeuring er voor hem niet inzit.

Ik denk overigens dat dit topic op Medisch beter op zijn plek is...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:44

-> MD

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:49

Inderdaad van de keuring gaat weinig terecht komen als hij niet indaald.
Cryptorchidie is ook erfelijk dus ermee fokken kan je best niet doen.

Operatie zou teelbal verwijderen zijn, want dat kan tumorale ontaarding veroorzaken al zijn ze er nog niet uit.
De een zegt ja de andere nee, wie juist is Clown geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:25

Mijn hengst van 1.5 heeft beide ballen al. De andere hengst die hier stond was klophengst, ze hebben zijn bal weggehaald, ook die uit de buik. We hebben 7 dagen injecties moeten geven en aluminiumspray(zilverkleurig in elk geval) op de wond.
Het is gewoon thuis gebeurd. We hebben geen complicaties gehad. Voor foto's (niet van de buikwond, maar heb foto's gemaakt tijdens de operatie)of verdere vragen moet je me anders maar even pb- en Knipoog

Onze hond was ook 'klop'hond Haha! , we hebben zijn bal uit de buik laten verwijderen. Omdat de kans op dwalen van de bal en eventuele vergrote kans op kanker. Zijn balletje in zijn zakje hebben we laten zitten. Hij is dus nog wel 100% man Haha! Mee fokken mag niet meer, want het is mogelijk dat het vererft. Ik denk dat het met paarden niet anders is.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:55

als hij net twee is kan de bal nog indalen was bij die van mij ook, een bal trok hij iedere keer naar binnen en zat met dezelfde twijfels als wat jij heb.
hij is vorig jaar mei gecastreerd en zij ene bal was groot terwijl de andere nog klein was.
je kan voor de zekerheid ook even je da bellen.

KooArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:55

mijn arabisch hengstje wordt in april 2 jaar. ook hij had tot een week geleden ongeveer steeds maar duidelijk 1 bal.
ik had meerdere DA's ernaar laten kijken en ze zeiden allemaal, hij komt eraan Knipoog toch had ik twijfels omdat het zo lang duurde. het is de bedoeling dat hij ook naar de hengstenkeuring gaat, ik was dus wel gefocused op het 2e balletje op een gegeven moment.

afgelopen vrijdag ging ik kijken en tadaa, daar was hij. DA nog eens laten kijken voor de zekerheid, die was er toch
toevallig, en ja hoor alles is in orde. het kan dus zeker wel, maar meestal dalen ze wel eerder in. ik zou gewoon een DA eens laten kijken. vaak kunnen ze voelen of het balletje eraan zit te komen of niet.

succes ermee!

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:57

bedankt voor jullie reacties. Ik laat toch de DA maar even komen dan, en ga heel hard hopen dat het allemaal meevalt.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:09

ik ben benieuwd naar wat de da zegt laat je het ons weten?