weet me geen raad meer... wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

weet me geen raad meer... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:37

Hallo!

klachten:
* broodjemager
* stuwing in het bloed (loopt een verdikte ader van voor naar achter over zijn buik beide kanten)
* oedeem (onder zijn buik en nu in al de 4 benen)
* chronische ontsteking
* verhoogde hartslag
* iets verhoogde temperatuur
* kortademig
* hij zit in zijn zomervacht (glimt wel ontzettend, maar zodra hij een winterdeken opkrijgt druipt het zweet hem van zijn hoofd af en issie van top tot teen nat, hij heeft nu alleen een ongevoerde regendeken op

Ik heb een ernstig probleem met mijn bijna 15 jarige ruin.
sinds een paar maanden is hij ernstig afgevallen (ik dacht dat dat kwam omdat ik hem redelijk intensief gebruikte en hij niet genoeg krachtvoer kreeg)
Hierna ben ik zijn krachtvoer rustig aan gaan opbouwen. (van 2 kilo naar de nu 5 kilo)
Probleem is dat ie niet echt aanzette...

bloedonderzoek en mestonderzoek laten doen... hier kwam uit dat hij iets last had van wormeieren en een chronische ontsteking had (kwam ik pas recent achter nadat ik het bloedonderzoek heb laten zien aan mijn huidige dierenarts omdat de da die ik had zei dat er niks bijzonders aan het rapport was.)

4 weken geleden kreeg hij een mokplekje linksachter.. ik ben dit goed schoon gaan houden en in gaan smeren met mokzalf.
been was ietsje verdikt, maar niks zorgbarends..

weekje laten heb ik em op nieuwe ijzers voor enachter laten zetten (achter had ie nooit ijzers, maar hij werd te kort omdat ie overdag op een betonpad loopt)

dag erna was ie stokkreupel linksachter en had ie een mega dik been tot aan zijn hak.
Ik de hoefsmid bellen of het iets met de ijzers te maken kon hebben... dit waarschijnlijk niet mogelijk was, maar heb zijn advies opgevolgd door er eerst een dierenarts naar te laten kijken.
mok was naar binnen geslagen, per direct aan de antibiotica (hij kreeg een prik en ik kreeg poeder)
in totaal heeft hij in 2 weken tijd 4 prikken gehad en heb ik de poeder opgemaakt en nog is er geen verschil..

erger nog... hij heeft 4 dikke benen nu....
ik geef em nu vloeibare antibiotica dmv een spuit rechtstreeks in zijn mond (als een wormspuit zeg maar)

wat er nog meer bijkomt...
hij blijft maar afvallen Boos!
elke dag wordt het erger en hij is nu bijna helemaal uitgemergeld.. vel over been zal ik maar zeggen.

wie komt er hier iets bekend van voor en kan mij helpen?
hij is geestelijk wel heel fleurig en helder, maar zijn lichaam houdt het niet lang vol zo..

ik zal morgen allemaal klinieken afbellen en misschien moet hij maar een tijdje "opgenomen" worden in een kliniek.

mijn dierenarts bel ik elke dag zowat, maar hij weet niet wat er met em aan de hand is en waar hij moet beginnen met behandelen en hoe...

antibiotica stoot het lichaam af lijkt het wel, het heeft iig nog niks geholpen.

alvast bedankt.
ik maak me ernstige zorgen

groetjes Ans

ps ik zal morgen wat foto's plaatsen van hoe hij er nu uitziet.

hiboune

Re: weet me geen raad meer... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:43

hoi
wat vervelend
ik zou een aantal klinieken afbellen en kijken of ie inderdaad een tijdje opgenomen kan worden om hem zo uitgebreid te kunnen laten onderzoeken en te observeren
het kan van alles en nog wat zijn
hopelijk komt t zo tevoorschijn wat het nou is
wacht niet te lang..straks is het te laat....
sterkte

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:44

Goh dit is niet fijn om te lezen zeg. Wat naar voor je. Maar even een klein dingetje geef je hem nog steeds 5 kilo brok? van Brok word hij niet echt dik dan kan je hem beter pulp geven. Is hij verder goed ontwormd enzo??
Zou hij iets van bloedvergiftiging hebben (door de naar binnen geslagen mok)?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:46

jeetje ,wat erg Ach gut
ik heb hier nog nooit van gehoort en kan je helaas niet opbeuren Verdrietig
maar erg raar hoor al deze verschijnselen!
ik hoop dat je snel een goed advies krijgt en dat je paard weer opknapt Ja
heel veel sterkte!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:49

Pff wat vervelend zeg. Bedoel je met oedeem onder de buik echt tussen de voor- en achterbenen in (rondom singel zeg maar) of tussen de voorbenen van die kwabben. Die kwabben komen namelijk van de antibiotica en zullen wegtrekken als die is uitgewerkt. Kan je dierenarts bepalen op hij misschien allergisch reageert op antibiotica? Is er ook gekeken of al zijn organen goed werken?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:50

bedankt voor de reacties al!
ik zou idd morgen klinieken afbellen of ze iets voor em kunnen doen,

Kwa voeding krijgt ie:

smorgens kilo brok en kilo muesli
smiddags kilo brok
savonds kilo muesli/kilo brok/2 scheppen slobber/schep tarwezemelen, dit vermengd met water en half uurtje laten staan (uit laten wellen)

kuil krijgt ie 4 maal daags.

hij is 4 weken geleden ontwormd en dag erna vitaminestoot gehad.
vorige week heb ik hem op advies van da nog anderhalve spuit ontworming gegeven (eqvalan)
hij krijgt ook vitaminepoeder over het eten aantal weken al

groetjes Ans

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:53

Pytje schreef:
Pff wat vervelend zeg. Bedoel je met oedeem onder de buik echt tussen de voor- en achterbenen in (rondom singel zeg maar) of tussen de voorbenen van die kwabben. Die kwabben komen namelijk van de antibiotica en zullen wegtrekken als die is uitgewerkt. Kan je dierenarts bepalen op hij misschien allergisch reageert op antibiotica? Is er ook gekeken of al zijn organen goed werken?

oedeem heeft ie achter de singel, vlak voor zijn geslachtsdeel en zelfs dat is opgezwollen. oedeem heeft ie ongeveer sinds eind november onder de buik en oa aan de hand daarvan is het bloedonderzoek gedaan.

hij reageert niet allergisch op de antibiotica... erger nog... hij reageert er helemaal niet op Boos!

groetjes Ans

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:55

Hou ons morgen op de hoogte hé als je de DA hebt gebeld. Zijn de benen helemaal tot boven dik? en vraag de DA eens over pulp mais ofzo zet iets meer aan i.p.v veel energie krijgen.
Succes!!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:56

ik zou nogmaals niet langer speculeren en morgen meteen de klinieken bellen om ''echt'' actie te ondernemen..
natuurlijk naast alles wat je al gedaan hebt maar ik bedoel om er nu echt echt achter te komen!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:57

Resistentie
Een verminderde of in het geheel geen reactie na toediening van een antibioticum wordt 'resistentie' genoemd. Van 'primaire resistentie' is sprake wanneer het micro-organisme direct vanaf het begin geen reactie vertoont. Bij 'secondaire resistentie' reageert een micro-organisme in het begin wel op het antibioticum, maar later niet meer.
Resistentie kan verschillende oorzaken hebben. Elk levend organisme, dus ook een micro-organisme, is continu bezig zich zo goed mogelijk aan te passen aan veranderingen in de omgeving. In een omgeving waarin (veel) antibiotica voorkomen, bedenken zij 'trucs' om te overleven. Door deze aanpassing worden ze resistent. Deze resistentie kunnen ze overdragen op hun nakomelingen én op andere micro-organismen in hun omgeving. Er zijn aanwijzingen dat ook door 'toevallige' of 'spontane' mutaties in het erfelijk materiaal (DNA) van micro-organismen resistentie kan ontstaan.
Op die manier kan er dus resistentie optreden tijdens de behandeling of kunnen personen al vanaf het begin geïnfecteerd zijn met resistente bacteriën.
Resistentie voorkomen
De belangrijkste oorzaak van antibioticaresistentie is het te veel en onjuist gebruik van antibiotica bij mens en dier. Antibiotica zijn alleen nodig bij ernstige bacteriële infecties. Het overgrote merendeel van de infecties, zoals griep en verkoudheden, wordt door een virus veroorzaakt. Hiertegen helpen antibiotica niet. Ook milde bacteriële infecties zoals oor- en keelontstekingen worden meestal na enkele dagen door het afweersysteem van het lichaam overwonnen en behoeven geen behandeling met antibiotica.

Bron:http://www.lzr.nl/%7Be81b9f15-fa62-43c8-9725-3aa1a4eae431%7D#{502c482f-0c4d-48dd-8cd6-6b39eeafa214}

Ik ga wat meer info voor je proberen te vinden, dit is slechts basis info

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 23:06

bedankt!

ik zal morgen idd overal achteraan bellen, maar aangezien ik om de dag er al een dierenarts bij heb gehad heb ik hier nog even mee gewacht omdat hij er druk mee bezig is met overleg met andere dierenartsen enzo..
maaaaar aangezien me dit te lang duurt onderneem ik zelf ook maar meer actie.

we moesten toch zien of de antibiotica wat ging doen en nu na toediening van vloeibare antibiotica had het echt al aan moeten slaan.

ik zal eens informeren naar pulp/maïs ! bedankt!

groetjes Ans

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:10

Misschien eens een andere dierenarts naar laten kijken? Anders zeker naar de kliniek om hem binnenste buiten te keren (bij wijze van spreken dan he;) )Het klinkt mij wel erg zorgwekkend. Ik hoop dat je snel weet wat het is.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 23:15

dit is inmiddels al de tweede dierenarts die ik erbij had omdat de eerste van helemaal niks wist en ik snel klaar mee was.

morgen bel ik klinieken op want doe bijna geen oog dicht zo...
hij zou vanavond ff rollen in de bak en zelfs daar had ie moeite mee het arme dier.

morgen plaats ik wel ff wat foto's van em, dan krijgen jullie ook wat een beter beeld van em.

en ik hou dit topic wel up to date wat betreft de vorderingen.
verdere meningen/ervaringen van harte welkom!

groetjes Ans

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:48

Bij jou verhaal denk ik een beetje aan bloedvergiftiging of zware hartproblemen.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:06

is er naar koliek gekeken? mest hij wel?
wat voor mest

ik kan trwns je profiel niet aanklikken voor een foto

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:25

hoi, even voorstellen: reader.
we hebben hem even doorgemeten:

Hormonen in de war
zware Worminfectie

Lever niet in orde
Nieren niet in orde

Paard is aan het doodgaan en wil ook dood.

Wil niet behandeld worden
moet niet meer behandeld worden

Maar z'n tijd hier is nog niet op...

wil van die stal weg, heeft het daar heel benauwd, neem hem ee naar buiten, laat hem lopen hijwil lopen lopen en lopen, zijn aandacht op iets aders
naar buiten pls naar buiten, frisse lucht, ow hij wil frisselucht

Is gebaat bij bio-brok zonder kruiden
www.BIO-RON.com

+ Ursonne kruiden van Dr. Schaette

Omega olie (Paardendrogist)

Darmcompositum

probiotica

rode biet

Als het lukt wordt het kantje boord.

en homeopathie, drainagecompositum en blaas - en nierkruiden

Holistisch DA: ERIC VAN BEYMA VAN TERRANATURA, niet laarakker

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:05

heeel veel sterkte met je paard, klinkt niet best.

Even een reactie op de anti biotica: Ik ben absoluut geen expert, maar mijn paard was vorig jaar ook onverklaarbaar ziek. Wilde niet lopen, kon ook niet was stok kreupel. Benen liepen vol. Beest zag er dood ziek uit en werd elke dag erger. Na tien dagen van tobben, da, kwam om de dag, dacht aan hersenbloeding, gaf toch 2 soorten antibiotica wat niet hielp, pijnstilling en een poedertje zus en zo. Tot ik dus op dag 10 een wond ontdenk net onder zijn borst,. Een heel rottig plaatsje dus. DE wond was zelfs al bijna dicht, maar je kon zien dat ie er geweest was. was ong. 4 cm lang. Maar er zat nog een dikke pus bult, waardoor de wond niet helemaal dicht was. Ik na ontdekking meteen de da gebelt, deze kwam direct om het te bekijken en gaf toen de "goede" anti biotica, zeg maar en binnen 2 dagen was hij weer boven jan.

Zelfs mijn dochter heeft in 2000 in het ziekenhuis gelegen, met veel antibiotica en zelf zuurstof, tot eindelijk( toevallig ook na 10 dagen) eindelijk op foto ( werd 2x per dag longfoto gemaakt!!)te zien was dat het toch om een longontsteking ging. De juiste anti biotica en ze was er zo weer boven op( gelukkig, toestand was zeer zorgelijk, volgens artsen)

Nogmaals, ik ben absoluut geen expert, maar ik heb hierdoor begrepen, dat de anti biotica echt voor de "goede"kwaal moet worden gegeven, anders helpt het inderdaad niet.

Lijkt me dus inderdaad verstandig, dat je je paard laat"opnemen"en eens goed te onderzoeken.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:19

Ik dacht misschien het paard in je profiel terug te vinden, maar krijg 'De aangevraagde gebruiker bestaat niet' ?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:28

juno1 schreef:
Ik dacht misschien het paard in je profiel terug te vinden, maar krijg 'De aangevraagde gebruiker bestaat niet' ?

Kreeg ik ook al Scheve mond

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:43

juno1 schreef:

hier ook, maar dat kan aan bokt liggen?

Vincenza is hem aan het readen geweest, dus er was wel een foto.

Deze reading was alles behalve hoopgevend moet ik zeggen.
Dat wordt heel hard knokken ans! en vooral voor je paard!!
Heb je al meer info van klinieken? Je zou het hier op de hoogte houden, vandaar m'n vraag.
Ik zou alles aannemen wat ook maar goed lijkt te zijn voor hem. Of naar een kliniek die het denkt te weten wat het is, of de tips van vincenza! Maar iedergeval iets doen!

sterkte ermee!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:46

whissie schreef:
juno1 schreef:

hier ook, maar dat kan aan bokt liggen?

Vincenza is hem aan het readen geweest, dus er was wel een foto.

Deze reading was alles behalve hoopgevend moet ik zeggen.
Dat wordt heel hard knokken ans! en vooral voor je paard!!
Heb je al meer info van klinieken? Je zou het hier op de hoogte houden, vandaar m'n vraag.
Ik zou alles aannemen wat ook maar goed lijkt te zijn voor hem. Of naar een kliniek die het denkt te weten wat het is, of de tips van vincenza! Maar iedergeval iets doen!

sterkte ermee!

neen ik kan het ook zonder foto

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:47

owh, oke Haha! dat ben ik niet gewend Haha!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:49

whissie schreef:
owh, oke Haha! dat ben ik niet gewend Haha!

neen klopt maar in tijden van nood mag het
en kon niks aanklikken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:54

vincenza schreef:

Ik zou het persoonlijk niet beleefd vinden als iemand ongevraagd dit soort dingen gaat doen, bovendien zijn je conclusies erg negatief en plaats je ze hier vrij droog, heb je wel eerst even toestemming gevraagd? Heb je de TS uitgelegd wat hiervan te verwachten valty en hoe ze jouw uitspraken mag interpreteren? Zijn ze eerst besproken met de TS en beter uitgelegd?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 02:01

vincenza schreef:

Hormonen in de war
zware Worminfectie

Lever niet in orde
Nieren niet in orde

Paard is aan het doodgaan en wil ook dood.

Wil niet behandeld worden
moet niet meer behandeld worden

Maar z'n tijd hier is nog niet op...

wil van die stal weg, heeft het daar heel benauwd, neem hem ee naar buiten, laat hem lopen hijwil lopen lopen en lopen, zijn aandacht op iets aders
naar buiten pls naar buiten, frisse lucht, ow hij wil frisselucht

Is gebaat bij bio-brok zonder kruiden
www.BIO-RON.com

+ Ursonne kruiden van Dr. Schaette

Omega olie (Paardendrogist)

Darmcompositum

probiotica

rode biet

Als het lukt wordt het kantje boord.

en homeopathie, drainagecompositum en blaas - en nierkruiden

Holistisch DA: ERIC VAN BEYMA VAN TERRANATURA, niet laarakker

Je had bovenstaand bericht wellicht beter via PM gedaan naar de topicschrijfster.
Ik weet niet of de TS er op zit te wachten om dit zo in haar topic te hebben zodat iedereen dit kan lezen.
Je bedoeld het vast goed maar het is nogal wat wat je hier neerschrijft.