Hoeveel brok/eten per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Hoeveel brok/eten per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 21:26

Hallo,

Ik vraag me af hoeveel broek jullie pony/paard per dag krijgt om beetje inzicht te krijgen.

Mijn pony (1.48, new forest, 13 jaar) krijgt nu 2x per dag een ruime halfe schep brok, gewoon basisbrok en daarnaast nog hele goede kuil. Vind het zelf nogal veel maar boer van de stalling doet wat hem zelf het beste lijkt en de pony doet het er niet slecht op. Gezien wat die bij vorige eigenaar kreeg is dit echt super veel. Daar kreeg die maar 1x klein handje brok want hij zou hoefbevangen zijn. (nix van waar)

Dus hoe hebben jullie het geregeld?

Esmiralda_

Re: Hoeveel brok/eten per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:51

ik denk dat je er goed aan doet met de hoeveelheid wat je nu geeft
wordt er ook gereden op je pony? en hoevaak en intensief?
is hij niet exctreem dik of dun?
zoniet dan is er toch niks aan de hand
mijn ponys krijgen ong hetzelfde iets meer en onbeperkt hooi

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:27

als je pony het er prima mee doet en goed loopt en niet te dik is, of te druk dan lijkt het me prima en zou ik het zo laten! Gewoon kijken wat het beste is voor de pony en of ze er niet te dik of te druk er van word Knipoog.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:30

hoi
ik heb ook een new forest
die krijgt 2 x per dag drie kwart schep brokken gewone basis brok daarnaast hooi en wortels en appeltje.. bietenpulp vind ie ook erggg lekker!
rij hem zo'n 4x in de week..
bosritje
hij doet het hier perfect op!
je moet gewoon kijken hoe je pony hier op reageerd
blijft ie in goede conditie?
heeft ie genoeg maar niet teveel energie?
enz enz dan komt t allemaal goed!

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:35

Mijn 3 jarige paard krijg 2x een halve kilo basis brok van subli.
Ook krijgt hij bij z`n voer wortels. En 3 a 4 keer per dag hooi.
Ik vind dat hij het er goed op doet.
Als jou pony het goed doet, waarom zou je het dan willen veranderen?
Merk je dat je pony te dik wordt, kan je het altijd nog verminderen Lachen

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:38

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:40

mijn 1 jarige Tinker krijgt ruim 2 kilo per dag. dit is een mengsel van basisbrok en speciale eiwitarme muesli.
Mijn 8 jarige Tinker die vol in traning staat krijgt nu 1 kilo van dit mengsel per dag en mijn 17 jarige C pony krijgt een paar kleine handjes brok. allemaal krijgen ze wel veel hooi, per dag gaat er bij deze 3 een flinke volle baal doorheen en staan ze ook nog eens 12 uur per dag op de wei gras te eten Lachen

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:55

Het verschilt per paard/pony hoeveel brok die nodig heeft
Het ligt eraan of er echt elke dag intensief mee gereden word of iets dergelijks
Mijn pony krijg elke dag een hele schepper, en dan af en toe ook nog een paar handjes

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:00

mijn merrie 150cm krijgt van de stalhouder 2x bijna halfje bix en 2x kuil
zelf voeren we tussende middag nog kuil en 2 handen bix met supplementen
en daar doet ze het goed op.

ze staat dus op iets minder dan 1,5kg bix per dag.

en ze krijgt ook in de wintermnd van april tot okt peen ong 10 kg per week
en soms koop ik een krat appels en dat krijgt ze daar 5 appeltjes per keer door haar voer.
Laatst bijgewerkt door mirgino op 24-01-07 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:06

Wat krijgt die van mij dan veel vergeleken met die van jullie. (arabier van 7 jr, 1.47 hoog)
Die van mij krijgt om 4/5 uur een hele schep biks. En ik dacht 's ochtends vroeg ook maar dat weet ik niet zeker. En dan 2x op een dag kuil.

Daarnaast krijgt ie van mij nog een laagje slobber en wat wortels.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:24

Mijn Tinkermerrie (rijtypisch gebouwd, 6.5 jaar oud en in training) krijgt ong. 0.5 kilo brok + 0.25 kg muesli per dag. Mijn Shet een halve Pavokoek + 3-4 handjes muesli per dag. Verder staan ze van half 8 's ochtends tot een uur of 3 's middags op de bak met een halve baal hooi en vanaf 3 uur (mits het weiland niet te nat is) gaan ze op de weide. Dan 's avonds weer op stal waarbij mijn Tinker verdeeld tot 's ochtends ongeveer een kwart tot eenderde baal hooi krijgt.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 09:21

noujah dat is een kleinbeetje m'n probleem...

Ik rij hem ongeveer 5x per week waarvan 3x buiten (veel draf) en 2x les. Ik de bak is hij wel braaf maar met buitenrijden, en dan met name op de terug weg gaatie vreselijk lopen renne en zichzelf helemaal opfokken als die van mij stappen moet, want hij is na zo'n rit zeiknat, en dat is dus puur alleen vanwege de terugweg. We moeten namelijk 1 weg over en het is daar nogal achteraf gelegen dus de auto's rijden daar hard, dus als hij dan zo opgefokt doet en niet al te best meer naar de rem luistert...

en in de wei (staat alleen, met zicht op heel veel andere) schijnt die ook heel erg veel te rennen en te bokken, dus ja ik weet het niet.. Is dat teken van te veel eten?

Hij is ook wat aan de dikke kant maar dat is nog van de vorige eigenaar, sterker nog toen was hij nog veel dikker maar in het begin kreeg hij ook minder brok, is van de laatste maand dattie meer krijgt

en kan iemand mij het nut van muesli uitleggen? Verward

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:23

die van mij krijgt 2 keer per dag 1/4 draversbrok van haevens.
En 2 keer perdag een halve schep musli van pavo.
en 2 keer perdag hooi.

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:28

Als je pony het er goed op doet zou ik het gewoon lekker zo laten,
Maar naar mijn mening vind ik het wel een beetje weinig ik weet dan ook niet in hoevere je er intensief mee rijd...

Mijn paard een kwpn van 1.74 die krijgt per x sochtens en savonds 2kg bix en van mijn ma na het rijden nog 1kg muslie met haver, en sochten en savonds nog kuilgras natuurlijk.
Mijn paard staat dan wel intensief in training ik weet niet of je dat met jou paard kan vergelijken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:28

De paarden hier krijgen drie tot vier keer per dag hooi en s'avonds een halve schep eiwitarme muslie.

Ze worden beide toch wel aardig veel gereden.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:29

PrisSyl schreef:
Als je pony het er goed op doet zou ik het gewoon lekker zo laten,
Maar naar mijn mening vind ik het wel een beetje weinig ik weet dan ook niet in hoevere je er intensief mee rijd...

Mijn paard een kwpn van 1.74 die krijgt per x sochtens en savonds 2kg bix en van mijn ma na het rijden nog 1kg muslie met haver, en sochten en savonds nog kuilgras natuurlijk.
Mijn paard staat dan wel intensief in training ik weet niet of je dat met jou paard kan vergelijken ?

Bedoel je mijn pony?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:43

mijn volbloed arab krijgt alleen hooi, gras en een pavokoek. En hij heeft een mineralenliksteen tot zijn beschikking.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:36

mijn haflingermerrie van 1.49 krijgt 1 keer kuil gras op een dag, 2x hooi, 1,5 kilo brok, en 0,5 kilo muesli

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 07:32

Mijn pony krijgt van mij 1 kg biks en 0.5kg muesley!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 07:41

Laurine, het is muesli, niet muesley.. Tong uitsteken

En mijn 3,5 jarige krijgt onbeperkt kuil, nu even niet, nu 2x per dag "genoeg" en 2x per dag 1 kg biks. En als hij weer naar het land gaat elke dag 1 kilo biks, handje muesli en dus onbeperkt kuil.

Krijgt ie lekker hangbuikje van, maar hey. verder doet hij het er super op!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:34

De mijne krijgt 2x per dag 1 kilo brok, 3x per dag kuil/hooi en als tussendoortje nog wat wortels etc

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:36

Mijn grote van 1.80 krijgt 3 kg sportbrok, 2 kg gemengd graan, en een schep muesli per dag. Daarnaast 2 keer per dag voldoende duits kruidenhooi.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:49

Mijn Welsh Cob van 1.48 krijgt een handje brok per dag (Havens) en veel hooi. Ze wordt (nou ja, nu even niet) fanatiek gereden, een keer of 5 per week. En ze is nog steeds te dik...

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:53

VeerenAshley schreef:
Mijn Welsh Cob van 1.48 krijgt een handje brok per dag (Havens) en veel hooi. Ze wordt (nou ja, nu even niet) fanatiek gereden, een keer of 5 per week. En ze is nog steeds te dik...

Als een sportpony tè dik is, zou ik juist het hooi terug halen, en het krachtvoer voldoende houden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:56

Ik vind het persoonlijk weer niks die brokjes en muesli's.
Mijn paarden (een haflinger, een appaloosa en een nps/quarter) krijgen met zijn 3en zo'n 18 kilo droge kuil (of ingepakt hooi)op een dag en allemaal een halve aurakoek (vitaminen en mineralen: http://www.pavo.nl/specials.html ) voor de vitaminen en mineralen. Ze staan dag en nacht op het weiland.
de aurakoeken zou ik liever ook weg laten. Maar dat kan niet aangezien een mineralenliksteen nu verregent.

Citaat:
Als een sportpony tè dik is, zou ik juist het hooi terug halen, en het krachtvoer voldoende houden.

Nooit minderen op hooi als ze niet kunnen grazen! Het is voor een paard zeer belangrijk om gevulde darmen te hebben.