Voeren Help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie het beste voer voor in mijn situatie?

Pavo Basis en sport(zo als je zelf al zij)
4 (66%)
Master drafers brok voor de kwpn en basis voor de ander
Geen stemmen
Overige zie je PM box!
2 (33%)

Totaal aantal stemmen: 6

Jespri

Voeren Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 22:49

Ik ga binnen kort waarschijnlijk! naar eigen weiland verhuizen!
Dit houd in dat de paarden bijna van af sochtend uurtje of 9 tot uurtje of 5 savonds buiten op land staan..
Maar mijn vraag is wat moet ik zomers voeren en wat swinters?
Ik ga waarschijnlijk Pavo geven.
Het gaat om een:
KWPN van 8 jaar merrie en word veel mee gereden en wedstrijden mee gereden op dressuur en spring gebied
Fries van onder de 2 jaar merrie en word mee gelopen en gedraaft aan de hand later voor sport(Zoek er namelijk nog een)
Shetlander van 10 jaar merrie en word mee gereden niet heel erg intersief gewoon gedraaft en soms klein galopje
(1 a 2 x in de maan buitenrit van 3 uur mee gemaakt maar ook rustig aan in de toekomst willen we derby cros en kleine onderlingen dresuur wedstrijden gaan doen)

Ik ben van plan aan de kwpn pavo sport te gaan voeren en aan de shetlander en de fries basis en zo dra de fries groot is ook sport.
Is het voer goed??

En mijn 2e vraag..
Hoeveel moet ik ze over 1 hele dag geven aan hooi en biks??
Zo als je terug leest staan ze ook veel op land dus geef a.u.b voor de winter en de zomer
(voorbeeld winter: Voor de kwpn 2 kilo enz..... somers: Voor de KWpn 1 kilo enz.....)

Alvast bedankt

Jespri

Re: Voeren Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 07:07

Niemand?? Verdrietig

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 07:15

Ik denk dat het voor elk paard verschillend is, dus moeilijk om zo te beoordelen...

* Bij de pony zou ik sowieso zeggen: s'ochtends en s'avonds een handje biks en een plukje hooi, dat is vaak al ruim voldoende bij die kleine opdondertjes...
* Je fries waag ik me sowieso niet aan, want ik heb bij dat soort paarden gewoon geen idee, dus ik ga daarin ook geen advies geven.

Verder is het wel erg handig om te weten wat je KWPN'er nu op dit moment krijgt, om daar in combinatie straks met gras het voerschema op aan te passen Lachen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 07:18

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 07:22

Het is heel moeilijk voor een ander om hier een antwoord op te geven, wij weten niet hoe groot het weiland is, of er genoeg gras staat in de zomer en de winter, wat je nu voert enz.
Ik geef 1 tip, maar dat weet je denk ik al.
Kijk uit met je shetlander voeren, geef niet te veel en zet hem niet op te veel gras anders wordt hij echt ziek.
Nou ik hoop dat je er zelf uitkomt en veel succes .

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 07:38

Bedankt!
Hier nog wat info:
Mijn paardjes kommen op land met normaal gras dus niet kort of lang maar er tussen in..
De shetlander staat nu bijna elke dag 22 tot 24 uur per dag op land..
Mijn kwpn krijgt nu 2 kilo maar ik zelf weet niet of ik dat te veel moet vinden of te weinig inverband met ook zware sport denk te weinig volgens de pavo chek mag ze tot de 3,5 en moet ze minimaal 1,5 hebben dus ik zit nog all aan de lichte kant volgens mii...

Volare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:59

ik denk dat je moet kijken hoe je paard reageerd. in de zomer hebben ze erg veel gras wat eiwitrijk is, ze hebben dan minder krachtvoer nodig.
mijn paard had in de zomer een paar handjes brok en meer had hij echt niet nodig, nu in de winter krijgt hij een halve kilo sportbrok en een halve kilo muesli met haver! bij mij verschilt het dus heel erg. (mijn paard staat wel 24/7 buiten)
ik weet niet wanneer ze ' over' gaan maar als dat van de zomer is kun je gewoon rustig kijken hoe de paarden het in de winter volhouden. als ze bijvoorbeeld afvallen of erg sloom worden kan je besluiten om de hoeveelheid langzaam aan op te schroeven.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:06

Ik denk dat je de KWPN idd wat brok zou mogen bijgeven.
Zo'n 2 kilo, je mag namelijk niet vergeten dat ze de gehele dag gras zouden kunnen eten.
De Fries en de Shet zou ik niet veel bijgeven van brok.
De paarden hier staan ook op het land en krijgen elke dag onbeperkt hooi, aangezien het gras hier dan ook echt kort staat.Paarden krijgen geen brok bij.
Wel opgelet in de lente dat je niet te veel bijvoert want dan is het gras echt eiwitrijk, en ik denk dat je niet graag een shet met hoefbevangenheid zou hebben staan.
Onbeperkt hooi kan niet zo veel kwaad, denk ik. De mijne staan er mooi rond van en zijn niet zot in hun hoofd zoals ze van haver worden.
Wat ze wel af en toe krijgen is eens een half kilootje lucerne of maïsvlokken.

Als beloning krijgen ze af en toe eens een emmertje slobber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:29

VSW --> VS.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:42

ik zou ook zeggen: doe de rantsoencheck. En begin met de helft van het brok-advies. Kijk hoe het daar op gaat, en geef vanuit daar eventueel nog extra bij.

Mijn paard zou volgens het advies dit moeten krijgen:
7 - 8 kg hooi als ruwvoer
3.5 - 4.5 kg krachtvoer
en als het onder lichte sport zou vallen:
2.5 - 3.5 kg krachtvoer

Hij krijgt echter maar 1,5 kilo krachtvoer, en daar heeft hij ruim voldoende aan. Met meer wordt ie alleen maar druk, en dik...

wel hou ik me aan het hooi advies.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:38

wat krijgt je paard nu?