Bloedneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dymphi

Bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 15:59

Heey,

Ik ging vandaag naar me paardje toe. En ik was z'n manen aan het knippen, lekker gepoetst en toen ging ik z'n stal doen. En toen keek ik naar hem en zag ik klodder bloed op zn neus! Ik dacht eerst dat het een wondje was, dus ik had een spons gepakt en het eraf gehaald.. Maar er was niks te zien.

Toen wilde ik hem gaan longeren en toen kwam er weer bloed uit zijn neus, toen ben ik maar meteen gestopt.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat ik er tegen kan doen ? ?

Groetjes Dymphi

Saberabie

Re: Bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:05

=O! .. wat raar.. ik zou het niet weten heb het zelf ook nog nooit meegemaakt..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:36

uit één neusgat? als dit het geval is dan is het niks aan de hand hoor. op stal zetten en verder niks doen. Komt wel vaker voor. vooral bij renpaarden. als t uit 2 neusgaten komt is t een longbloeding. in dat geval gelijk de dierenarts erbij!

Dymphi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 18:19

Jaa het was uit een neusgat, dus ik hoop dan maar dat het mee valt Knipoog

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:27

mm.. misschien gewoon een gesprongen adertje in zn neus.. zet hem een paar daagjes op rust (als je hem laat werken en hij word moe, gaat hij weer wilder ademen -> gaat het wondje in zn neus weer open) bloed het dan/daarna nog steeds even da erbij halen ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:08

Emilion1985 schreef:
uit één neusgat? als dit het geval is dan is het niks aan de hand hoor. op stal zetten en verder niks doen. Komt wel vaker voor. vooral bij renpaarden. als t uit 2 neusgaten komt is t een longbloeding. in dat geval gelijk de dierenarts erbij!

Bij een longbloeding komt tevens bloed uit de mond en moet je ieder inspanning vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:34

VSW --> MD.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:56

1 van onze pony's had vorige keer ook...heb ff schoongemaakt en toen stopte het.
kan door vuiltje of iets in de neus komen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:51

Kan een paard dit zomaar krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:55

Kán ja. Maar kan ook door bijvoorbeeld inspanning komen. Mijn paardje heeft ook wel eens een bloedneus, als hij knettergek is en zich veel te druk maakt, wil er wel eens een adertje springen. Schoonmaken en kijken of en hoe hard het stroomt, mits het niet heel hard gaat, kan het totaal geen kwaad.

Dat het bij jou met longeren weer ging bloeden, kan wel kloppen. Bij paarden gaat, net als bij mensen, het bloed wat harder rondpompen bij inspanning.

Dymphi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 10:34

okee bedankt !

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:49

Als je een longbloeding meemaakt, je niet twijfeld of je een dierenarts moet bellen, dit is één van de naarste dingen die ik bij paarden heb gezien. Als het een kloddertje bloed is uit één neusgat hoef je je niet veel zorgen te maken, Waarscheinlijk is er een addertje gesprongen. Geen noodsituatie dus.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:04

die van had het laatst ook toen ik stal kwam, tegen mij zeiden ze dat het ook van kou kan komen. inderdaad springen van een adertje.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:00

Een paard krijgt niet zomaar een bloedneus, er is wel altijd een reden voor, maar die hoeft niet ernstig te zijn.

Als het uit 2 neusgaten komt, kun je denken aan een longbloeding, dan moet je dus meteen de da bellen.
Komt het uit 1 neusgat, kun je aan meerdere dingen, maar het meest voorkomende is een geknapt adertje bij/in het zeefbeen.
Dit stelt meestal niet veel voor, maar kan heel erg lijken, doordat het paard kan gaan briezen en zo het bloed de hele stal (of waar die dan ook staat) onder spettert.
Hier hoeft niet veel voor te gebeuren, inspanning kan al genoeg zijn.
Meestal houdt het bloeden vanzelf op, anders het hoofd hoog houden (hoofd ongeveer op horizontale lijn met de rug), maar ook weer niet te hoog.
Daarna eventjes zware inspanning van het paard achterwege laten, hierdoor kan het adertje weer gaan knappen.
Andere mogelijkheden zijn trauma van buitenaf (bijv een trap waardoor je paard een wond(je) krijgt) of een gezwel (kun je uit laten sluiten met een onderzoekje, endoscopie genaamd dacht ik).

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:03

Mijn paard heeft het ook wel eens gehad, niets ernstig. Ik heb zelf ook wel eens een bloedneus. Meestal bij droge/stof lucht of als het koud is.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:05

een paard kan om diverse redenen een bloed neus hebben

dat is als ze zich heel druk maken, (kan bij te korte opwarming zijn)
dat er dan een adertje springt,
wat je dan moet doen (moest ik doen iig) de neus koelen met een koude natte spons, dan is het zo over

mocht het regelmatig zijn even de da bellen,

paarden die benauwd zijn hebben er ook vaker last van, dan klapt er een long blaasje