Maligne lymfoom HELP!!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

claire_star

Maligne lymfoom HELP!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 00:44

Is hier iemand die ervaring heeft met het kanker soort Maligne lymfoom???

Mijn paard heeft dit en wil graag contact met mensen die ook dit soort kennen en info over paarden die dit hebben gehad...

Bij mijn paard kunnen ze niets meer doen.. En is het afwachten wat het lichaam gaat doen en hoe snel alles gaat..

Alvast bedankt voor t reageren..

Knavia

Re: Maligne lymfoom HELP!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:14

Er zijn verschillende vormen van lymfoom bij het paard. De meest gunstige is op de huid een enkel gezwelletje, of bij het oog op de oogleden. Die kunnen weggesneden worden en als dat maar radicaal genoeg gebeurt ben je er meestal vanaf.
De meest vervelende vorm is als het al meteen wijdverspreid opduikt. Dan kunnen ze enkel kijken of het vertraagt met Prednisolon, vaak helpt dit maar even en zijn de paarden binnen enkele maanden zo zielig dat ze ingeslapen worden.

Veel sterkte....

spritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 02:29

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar wil je toch even veel sterkt wensen, wat er ook gaat gebeuren.

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:07

Mijn paard is al geopereerd ze heeft een tumor op haar lip gehad en er zijn na de operatie nog uitzaaiingen gevonden in haar lip die ze niet kunnen verwijderen. Ik moet nu in de gaten houden wanneer het zich gaat uiten in een tumor of wanneer het zich in de lymfe gaat uitspreiden. Daarvoor doe ik iedere week zelf onderzoek.

Nogmaals opereren doen ze niet meer omdat er zich alleen maar meer tumor gaan vormen..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:10

Hallo,
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar maligne betekent dat het kwaadaardig is, dus kan gaan uitzaaien (of is al uitgezaaidin jouw geval).
Verder kan ik je er ook niet zoveel over vertellen
Veel sterkte.

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:43

Dat het kwaadaardig is weet ik.. En daar baal ik enorm van omdat ik dit helemaal niet had verwacht.. Ze is nog zo jong...

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:59

Er ging even wat mis met PBen, waardoor mn bericht op het topic terecht kwam.
Stom..

Nu kan ik het bericht niet meer verwijderen, maar alleen maar aanpassen.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:44

Ook jouw topic gevonden...
Ik ga niet zeggen , het komt wel goed....... Daar hebben we het gisteren al over gehad... Wat ik wel kan zeggen is dat ik hoop dat jullie toch nog een fijne tijd kunnen hebben, voor hoelang dat ook mag duren... ( weken/maanden/jaren ?!).
Take care

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:09

Wat jammer zeg! Ik wens je veel sterkte.

Bij mensen is een lymfoom enkel te genezen met zware chemotherapie. Ik denk niet dat dat voor paarden bestaat. Je zal je erop moeten voorbereiden dat je paardje ingeslapen moet worden. Meestal worden ze dan heel erg mager en kunnen niet meer eten.
Sterkte!

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 01:21

@ freya bokt,

Ik weet dat die tijd eraan zit te komen. Zodra ik merk dat het moeilijker gaat worden gaat dat gebeuren. Ik wil niet egoistisch zijn en wil absoluut niet dat zij pijn heeft. Het is nu al een soort van uitstel van.... Maar waarom niet nog genieten zolang t kan?? Bedankt voor de berichten van iedereen.

@ les. Ik spreek je snel weer in het nieuwe jaar gaan we wat afspreken en lekker naar buiten toe!!

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:59

Lieve Claire, hoe gaat het nu met Star ?

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 22:22

Hey Les,

Met Star gaat ie wel redelijk. T blijft allemaal zo moeilijk.. Fjal is inmiddels weer thuis toch??? Is de reis goed gegaan???

Verder niemand ervaring met een maligne lymfoom???

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:30

claire_star schreef:
Hey Les,

Met Star gaat ie wel redelijk. T blijft allemaal zo moeilijk.. Fjal is inmiddels weer thuis toch??? Is de reis goed gegaan???

Verder niemand ervaring met een maligne lymfoom???

Hi Claire,

Hoe is het inmiddels met Star ?

Ik hoorde van de week een verhaal van de hoefsmid, dat hij een schimmel kende met een maligne lymfoom bij haar vagina, deze is deels verwijderd ( kwamen erop toen ik vertelde over fjalar zijn penisamputatie).

annelies1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:36

hallo, hoe gaat het ondertussen met je paardje? bij één van onze paardjes is hetzelfde vastgesteld. ze is vorige week geopereerd aan een lymfoom achter haar oog. naar ik begrepen heb van de reactie van de eerste persoon op deze topic gaat dit over een huidlymfoom en is de minst erge vorm...groetjes,annelies

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 10:37

Hoi Annelies, wat fijn dat je dit topic hebt gevonden. Mijn paard is nog steeds ziek. De tumor is begonnen op haar mond en op de huid daar zitten nog allemaal kwade cellen. Op het moment gaat het nog wel maar ik heb het idee dat het wel aflopende zaak is. Wat ik heb begrepen is een maligne lymfoom een malige lymfoom en draait het allemaal om hetzelfde. Hoe zijn jullie erachter gekomen dat jullie paard ziek is? Bij mijn paard is het nog steeds afwachten tot dat het in het lymfe systeem gaat komen maar vind het moeilijk om een besluit te nemen om haar in te laten slapen. Ik wil dat ze geen pijn krijgt maar op een dag komt dat en dan is het al te laat... Succes en sterkte

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:41

volgens mij heeft een paard van mij dit ook gehad.,
maligne lymfoom is toch lymfeklierkanker?

het is destijds niet helemaal tot op de bodem uitgezocht omdat er toen heel afwijzend over gedaan werd.
pas na de dood van het paard kwam de diagnose dat ze lymfeklierkanker had

mijn merrie kreeg op 6 jarige leeftijd bobbels op oogleden,lippen, en later ook op vulva.
in een periode van 2,5 jaar tijd kwam er ook een bult onder de buik en op andere plekken op het lichaam.
eigenlijk bleef mijn paard heel opgewekt en dapper in die periode.

na 2,5 jaar ongeveer werd ze wat strammer in haar bewegingen en toen ze op een dag alleen maar bij het hek bleef staan en niet ging grazen heb ik het besluit genomen dat het toen genoeg was....
het is zo moeilijk om te zeggen waneer je moet stoppen,dat kan niemand je vertellen,alleen jouw eigen gevoel.
jij kent je paard het beste en het moment waarop je ziet dat het niet meer gaat.

ik weet niet of mijn paard pijn gehad heeft,paarden laten dat toch niet gauw zien....
ik wens je hoe dan ook alle kracht toe :(:)

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 00:45

Ondanks dat dit een oud topic is, zou iemand zijn ervaringen met mij willen delen?
Ik heb een pony met eenzelfde diagnose....

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 02:22

Helaas hebben wij ervaring hiermee.
Het begon met opkomend vertiligo, dat de huid wit werd, eerst rondom ogen/lip/schede, later over gehele lichaam vlekjes. Ons inziens heeft dit er ook mee te maken gehad. Toen dit zich voordeed uitgebreid bloed onderzoek gedaan zonder resultaat. Hierna aanhoudende diarre vervolgens headshaking en eindigde met een lymfoom in de hals waarna we ons merrie hebben moeten euthanaseren. Het is een proces van 2 jaar geweest voor we er achter kwamen. Middels scopie in Utrecht. Op MRI van het hoofd was niks te zien.

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:40

Dankjewel.
Wat moet dat een naar traject geweest zijn.
Mijn pony heeft weer heel andere symptomen..
Heb het er erg moeilijk mee en wil graag weten hoe het verloop bij anderen is geweest.
Het is zo een ondergeschoven kindje heb ik het idee.