Rare wondjes op spronggewricht??? met foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Rare wondjes op spronggewricht??? met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 16:24

Hai,
Mijn paard heeft al een hele poos wondjes op beide sprongewrichten, op dezelfde plaats ook... het begon eigenlijk van de zomer, mijn zusje dacht dat het wondjes waren die opengehouden werden door de vliegen... maar nu in de winter zijn ze er nog steeds en het word niet minder. gister heb ik er uierzalf op gesmeerd omdat het er zo naar uitzag en vanochtend was het alleen nog maar erger. weet iemand wat dit is? of wat ik ertegen kan doen? misschien dat het paard bijt. maar dat vind ik toch een beetje vreemd omdat het er eerder uitziet als afgeschuurd haar.
nou kijk maar even op de foto's dan is het vast duidelijker

Afbeelding
van dichtbij

Afbeelding
van iets verder af, daar zie je ook goed het afgeschuurde...

Afbeelding
het andere been. iets minder erg

vandaag was het dus nog erger, echt helemaal tot op het vlees zeg maar...

Anoniem

Re: Rare wondjes op spronggewricht??? met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:27

Is het niet van het liggen?

Want hij heeft ook lichtere haren van eerder plekken.
Die plek van nu vind ik vrij hoog, maar die lichtere plekken zijn imo van het liggen op een te harde ondergrond

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 16:31

ja, hij staat in een bestrate paddock, en overdag altijd in de wei. dat zou inderdaad die "schuur"plekjes verklaren, maar echt een wond? het is gewoon een vlakke ondergrond, lijkt mij niet dat dat een diepe wond kan veroozaken... of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:33

Dat door schuren kan idd zover gaan dat het kapot gaat.
Meestal is het ook niet zuiver op die plekken, dus snel een ontsteking en dan gaat het helemaal niet dicht en word het steeds groter

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:14

mijn veulen heeft dit ook gehad, heb het altijd goedschoongehouden en ingesmeerd met wondzalf en nu is het weg

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:15

ok, dankje. ik denk inderdaad dat het van het liggen komt. mijn ijslander heeft het ook, maar dan minder, misschien omdat zij een dikke vacht heeft. we gaan hem nu een tijdje op stal zetten. en het goed schoonhouden en betadine of wondspray op doen!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:18

Mijn pony heeft ook zo'n plekje. Denk inderdaad dat het van het liggen komt, nu ik dit zo zie en lees. Goed schoonmaken. Ja

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:20

ok, en hoe maken jullie het schoon? ik heb het nu schoongemaakt met water en daarna betadine opgesmeerd. maar misschien is dat niet voldoende?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:22

Mijn pony wil niet dat ik eraan zit (hij heeft er snel vuilkorstjes op en naast, en dat doet natuurlijk zeer) dus ik spray water met een plantenspuit, zodat het vuil losweekt zodat ik het eraf kan halen. Dan smeer ik er Traumeel op.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:25

Als je niets verandert aan waar hij ligt, blijft het elke keer open gaan Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:26

ja, daarom ga ik hem nu een tijdje op stal zetten (in plaats van ander paard, we hebben maar een stal, aan de paddock vast) in ieder geval s nachts. dan gaat het misschien dicht...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:26

Bij mijn pony twijfel ik nog of het door het liggen komt (hij ligt namelijk in een ruime stal met een flinke laag vlas).

Traumeel is inderdaad wel redelijk duur, maar ik vind het superspul. Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:27

ok, ziet het er bij jouw pony hetzelfde uit?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:28

Ongeveer wel, het zit wel op dezelfde plek, maar bij hem lijkt het meer op een soort schaafwondje met vuilkorsten eromheen. Ik weet niet of je bij jouw pony ook echt een stukje open huid ziet? (geen bloedkorst, gewoon heel roze)

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:29

bij mijn paard zit er ook een korst rondheen, haren vermengd met bloed/korst idd. heb het nog nooit echt zien bloeden. ik mag er ook wel gewoon aanzitten doet waarschijnlijk niet veel pijn. vandaag was het dus ook echt open, een roze wond dus

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:30

Het kunnen ook plekken zijn die ontstaan door nattigheid. In het engels noemen ze dat rain-scald. Beetje te vergelijken met mok.
Behandelen met een wondpoeder lijkt dan meer voor de hand of als is dit artikel wordt genoemd, wassen met iets als betadine.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:30

Dan zal het er wel hetzelfde uitzien inderdaad. Bij mijn pony is het geen bloedkorst, maar vuil, van rollen en slapen, vastgeplakt aan de haren om het plekje heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:31

Maar dat zit dan toch niet alleen op de hak?
Verder had hij het van de zomer ook en dan echt precies op zo'n typisch lig plekje Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:32

Lusitana schreef:
Het kunnen ook plekken zijn die ontstaan door nattigheid. In het engels noemen ze dat rain-scald. Beetje te vergelijken met mok.
Behandelen met een wondpoeder lijkt dan meer voor de hand of als is dit artikel wordt genoemd, wassen met iets als betadine.

ik heb even op de foto's gekeken, maar dat ziet er niet hetzelfde uit. het is echt een wondje, het zijn geen kleine wondjes bij elkaar... maar betadinescrub zou wel goed zijn om het mee schoon te maken, ik heb dat ook nog dus zal dat morgen eens doen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:32

Lusitana schreef:

Heb de foto's bekeken, en hier lijkt het niet op.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:33

Een heel bekend verschijnsel, dit zijn zeker geen plekjes van het liggen!! Mijn paard heeft dit ook lange tijd gehad, op precies dezelfde plekken, het is een vorm van mok, maar dan wat hoger op de benen. Meteen minderen in eiwitrijk voer, het komt meestal van binnenuit, en de wondjes schoon houden.
Als het niet overgaat is het ws beenschurft, dan moet je behandelen met neocidol tegen de beestjes. Mijn paard is er nu bijna helemaal vanaf, hoewel ik altijd op moet blijven passen met voeren!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:35

nou. ik vind het nogal snel gezegd dat dit geen plekjes van het liggen zijn eigenlijk... het lijkt mij ook dat het dan in de winter minder zou moeten zijn aangezien er dan minder eiwitten in het gras zitten. mijn paard krijgt verder hooi, bix en mais. dus denk eerlijk gezegd niet dat dat het is... en dat het in 1 nacht erger word zou dan ook raar zijn, of niet?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:36

Mijn pony krijgt sowieso geen eiwitrijkvoer. Hoe eigenwijs het ook mag klinken; ik denk dat het niet iets van mok of schurft is, maar écht gewoon een wondje.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:38

dat denk ik ook...maar bij jouw pony is het wel raar omdat hij (zij?) op stal staat met vlas... misschien harde weide ondergrond> heeft ze het al lang?