Paard bijt zich zelf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Paard bijt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 10:51

Het is me van de zomer ook wel eens opgevallen, dat hij zich zelf "bijt" schouders flanken etc. Maar met een goede vliegendeken was het over, ( eczeem ). Nou gooide ik hem van de week even buiten, en beet hij in zn ellebogen, flanken, benen etc. Het LIJKT erop dat hij heel erg jeuk heeft... Maar ik heb dit al een hele tijd niet meer gezien. Zou het ook frisheid kunnen zijn die hij op een af andere manier moet uiten? Want hij hapt als hij erg fris is zo ie zo heel veel...

Arrabel

Re: Paard bijt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:01

Is het een laat gecastreerde ruin?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:00

Als het een laat gecastreerde ruin is dan heeft hij deze afwijking al ontwikkeld toen hij nog hengst was.
Hengsten hebben een heel hoog testosteron gehalte wat inhoud dat ze moeten dekken, maar dekken mogen ze niet en dat gaat eigenlijk tegen de natuur in.
Sommige hengsten kunnen hier heel goed mee omgaan en andere niet.
Er heeft een heel stuk over in het bit gestaan over paarden die zichzelf dan gaan bijten, het is een beetje moeilijk uit te leggen maar ik ga het proberen:

Als hengsten gaan dekken dan pakken de hengst en de merrie elkaar vaak beet met de tanden, vaak in de nek.
Als de henst op de merrie gaat dan pakt hij ook met zijn tanden haar nek vast.
Door dit te doen komt er endorfine vrij, endorfine is een verslavende stof die het menselijke en dierlijk lichaam zelf kan aanmaken, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Omdat de hengst niet heeft kunnen dekken is hij gefrustreerd geraakt en is begonnen met zichzelf bijten om wel die endrofine aan te maken, als ze eenmaal bezig zijn met automutilatie dan is het heel moeilijk af te leren, net zo moeilijk als weven en luchtzuigen af te leren is.

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:06

Het kan ook een probleem zijn in de gewrichten. Ik heb wel eens van iemand gehoord die haar paard deed dit ook (jong beest), maar die had waarschijnlijk last van de groei. Is toen een tijd lang op de MSM poeder geweest en dat is toen beter gegaan. Of een product met Glucosamine, Chondroitine, MSM en Duivelsklauw.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:07

Dat stuk dat in bit heeft gestaan, gaat over het paard van ShannaY die hier op Bokt zit. PB haar maar eens, zij kan je wel meer vertellen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 13:56

Ja klopt dat stuk heb ik ook gelezen van bob, maar zo ver ik weet is meneer heel vroeg gecastreerd. Hij weet namelijk echt niet wat hij met hengstige dames aanmoet Clown .

En dit gedrag vertoond hij niet onder het rijden etc, maar het viel me wel echt op toen hij los in de bak stond zonder deken. Hij is 8 jaartjes jong Lachen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:15

Misschien heeft hij dan jeuk of irritatie?
Zie je iets aan zijn huid?
Sommige paarden zijn heel gevoelig voor vliegjes, muggen en andere insekten.
Zeker volbloeden of paarden die hoog in het bloed staan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:32

in de zomer zag ik wel irritaties aan zijn huid. En hij is inderdaad heel erg gevoelig, maar dit keer niets te zien. Hij is kwpn, half frans gefokt.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:23

Heb je al eens gewassen met teershampoo? Mijn 10 jarige ruin doet het ook en als hij gewassen is met teershampoo dan bijt hij ruim een week niet. De veearts heeft al meerdere keren huidschraapsel afgenomen, daar is niets uitgekomen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 20:52

nee nog niet gedaan, ik heb zelf ook theetrea shampoo zou dat ook werken? Hij beet daarstrak maar 1 keer, hij pakte gewoon een vel bij zijn knie :S.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:55

Het kan ook goed van de deken zijn. Dat het een beetje kriebeld (wat je zelf ook wel eens met een bijvoorbeeld een trui hebt) en als je de deken dan af doet gaat hij zich ff lekker krabben met zijn tanden. Mijn paard doet dit ook bijna altijd als ik zijn deken afhaal, dat is dan heel even en dan stopt hij. Ik ken meerdere paarden die dit doen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:02

het klinkt misschien een beetje raar maar er stond een keer inde hoefslag/bit/ids dat sommige paarden die zich bijten sexueel gefrustreerd kunnen zijn idd wat bijv arrabel zegt over een laat gecastreerde ruin

maar het hoeft niet persé zo te zijn

xxx marrianne

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:15

Klopt dat werd hier al eerder vermeld, maar dit zou erg apart zijn aangezien het niet altijd is. En hij heel vroeg geruind is en niet weet wat hij met hengstige damens aanmoet.

Ik ga hem maar eens wassen met theetrea wanneer het wat warmer is. Kijken of het uit maakt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 19:02

vandaag kreeg ik wel een grote verbazing, meneer is altijd een sul geweest. Maar hij heeft ineens in zn bol gekregen dat hij wel een leider kan zijn. En hij hing ook op een merrie Verward . Hij kreeg geen lichamelijke prikkels zeg maar, om het even subtiel te noemen Clown . Maar hij hing wel achterop, verder geen actie of iets. Maar hij sprong wel achterop.

Dit vind ik erg apart omdat hij al 3 jaar een sulletje is en een allermans vriendje. Dit veranderd nu beide..KLeine mannetjes worden groot?!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:49

ik ga hierin mee met arrabel, vaak is het een uiting van sexuele frustratie. mijn ruin kan ook helemaal apatisch worden als hij zachtjes op mijn schouder knabbelt, (geen idee of dat er iets mee te maken heeft maar hij vindt dat heerlijk) en een paard van een kennis van mij beet zichzelf ook uit sexuele frustratie. bij hem is het wel verholpen, maar ik zou niet weten hoe ze dat gedaan hebben.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 12:23

Ik denk dat ik erachter ben waarom hij het deed Lachen. Hij had het te warm onder zijn deken. Er ligt nu een dunnere deken erop. En ik heb hem het niet meer zien. Ik blijf het inderdaad wel even in de gaten houden, ook zijn gedrag tegenover andere paarden.

Maar die frustratie kan die van het ene moment op het andere moment zijn?

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:26

Gelukkig. Hoop dat het beter blijft dan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:42

meestal zijn het wel paarden die het lekker vinden om hun tanden ergens in te zetten, en het komt eigenlijk alleen bij ruinen en hengsten voor. of het ook van de ene op de andere dag kan beginnen weet ik niet. ik denk dat het toch aan de deken heeft gelegen, hopen maar dat het nu is opgelost.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:49

Citaat:
meestal zijn het wel paarden die het lekker vinden om hun tanden ergens in te zetten

klopt zo een is het wel, niet in mensen wel in dingen. Hij heeft daarom ook een speelbal en extra likstenen etc. Om hem in stal bezig te houden. Hij staat ook regelmatig met borstels in zn mond. En een zweetdeken zonder singel of staar lusje, ligt zodra je even je omdraait als een votje in de stal Clown

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 02:54

merrieveulen schreef:
ik ga hierin mee met arrabel, vaak is het een uiting van sexuele frustratie. mijn ruin kan ook helemaal apatisch worden als hij zachtjes op mijn schouder knabbelt, (geen idee of dat er iets mee te maken heeft maar hij vindt dat heerlijk) en een paard van een kennis van mij beet zichzelf ook uit sexuele frustratie. bij hem is het wel verholpen, maar ik zou niet weten hoe ze dat gedaan hebben.

Ja ik heb ook inderdaad een ruin gezien die dit een poos deed.
Die beet zichzelf op zijn kont..

En toen hij wegging deed hij het ook niet meer, maar ik weet ook niet meer waardoor.
Ik ga deze week nog wel langs die mensen, zal ik eens vragen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:37

oke als je dat zou willen doen erg fijn! Ik vind het er wel op lijken dat hij jeuk heeft..Het is echt een soort lomp kriebelen..Hij doet het nu nog af en toen in zn zij. Dan haal ik zn deken af en zie ik een natte ronde plek Clown. Er zijn geen wondjes of kale plekken. En hij gedraagt zich verder normaal tegen andere paarden. Nergens meer opgeklommen etc. Wel is hij flink in de rui.

Wat hij hiervoor deed als hij los was, dat was echt happen in zn benen een vel pakken. Dus dat komt dan wel weer overeen met het verhaal van shanna. Mystery go's on... Cool