meer kuil of meer hooi?? HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

meer kuil of meer hooi?? HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:51

hallo iedereen,

in een aflevering van horse and co zag/ hoorde ik dat je van kuil meer moet voeren dan van hooi.

omdat ik van alle kanten hoor dat het juist andersom (in de penny staat dat bijv.) is weet ik niet zeker of ik het goed gehoord heb.

ik voer mij pony kuil maar

moet je van kuil meer of minder voeren dan van hooi?

groetjes leonie

Anoniem

Re: meer kuil of meer hooi?? HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:05

Geloof niet echt dat je alles moet geloven wat in de penny staat.

Je kan imo beter meer hooi dan kuil voeren. Daar kunnen ze lekker lang op knabbelen en krijgen ze niet teveel eiwitten binnen.

Ik heb het bij horse en co ook gezien ja en ik blijf liever meer hooi voeren dan kuil.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:11

Als je het echt zou wegen is dezelfde hoeveelheid kuil veel zwaarder dan hooi, vanwege het vochtgehalte. Daar komt het vandaan dat je meer kuil mag/moet voeren. 1 kg hooi bevat meer 'gras' dan 1 kilo kuil.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:37

Hooi heeft een lagere voedingswaarde. Dus meer hooi is dezelfde hoeveelheid als minder kuil.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:40

je kunt volgnes mij beter meer hooi geven dan meer kuil, van kuil worden ze ook sneller dik

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:26

het ligt er ook aan welke snee het is.
er zijn wel boekjes waarin je precies kan uitrekenen hoeveel je paard moet, aan de hand van drogestof gehaltes enzo, wij hebben zo'n groen boekje, voor koeien, maar staat ook voedertabel voor paarden in.
kan het isbn nummer wel een keer opzoeken, dan zet ik het hier wel neer.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:51

Volgens de man van de PAVo, die ook bij Horse & Co was, moet je inderdaad meer kuil dan hooi geven.. ALS je deze twee met elkaar vergelijkt.

In kuil zit namelijk meer water. Als je van hooi en kuil dus dezelfde hoeveelheid (in gewicht) heeft, krijgt het paard dus minder ruwvoer binnen wanneer hij kuil krijgt.
Volgens mij is dat alles wat hij probeerde te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:42

VSW --> VS.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:10

ik denk dat jullie 2 dingen door elkaar halen... meer kilo`s, of meer dat je ziet? dat is nogal een verschil denk ik. kuil weegt veel zwaarder, en moet je dus meer kilo`s van geven. als je het op t oog doet zou ik meer hooi geven...

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:06

Meer hooi.

Als je teveel kuil geeft dan kunnen ze flink aan de rees raken omdat daar veel meer inzit dan hooi.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:13

er zijn hier twee dingen die een rol spelen.
Als je van hetzelfde gras een deel hooi maakt en een deel kuil, dan moet je inderdaad meer kuil voeren, omdat kuil meer water bevat.
Maar veel kuil is rijker dan het hooi wat aan paarden wordt gevoerd, dus je kan het niet een op een vergelijken.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 17:16

he iedereen, ik heb idd verkeert begrepen. natuurlijk is kuil zwaarder dus moet je meer kilo's geven Haha!. nou mn paardj eet er intussen op lost want als hij weer eens een keer ontsnapt weet hij niet hoe snel hij naar het kuil moet komen... niet echt gezond mja eigenaar wil het hek niet maken...