* mok door zonnebrand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

* mok door zonnebrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 00:05

Uit de antwoorden in mijn topic [VMR] zonnebrand in kootholtes? maakte ik al op dat gevoeligheid voor zonnebrand kan samengaan met mokgevoeligheid. Maar kan het een ook het ander veroorzaken? Dus: als de huid is 'aangetast' door verbranding, kan het dan dat mok eerder de kop op steekt?

Het verhaal: ik heb vanaf zondag iedere ochtend braaf gesmeerd met factor 20, maar nu zitten er toch drie dikke korsten in de kootholte linksvoor (achter nergens last van). Stalgenootje-bijna-dierenarts zei dat het er verdacht veel uitzag als mok, dus ik smeer er vanaf nu iedere avond mokzalf op. Heb zondag vaseline geprobeerd en maandag wondzalf, maar dat hielp niet echt/echt niet.

Vanavond leek het er na het rijden minder erg uit te zien, hoewel ik onderweg toch twee keer te horen heb gekregen dat mijn paard iets in z'n kootholte had ('tja, dank u maar dat wist ik al...'). Hoop dat het snel wegtrekt, gelukkig is Ameretto er niet gevoelig op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 00:38

Factor 20 is misschien niet genoeg bescherming, het zou kunnen dat factor 30 beter werkt. De huid die zo gevoelig is voor zon is denk ik ook gevoelig voor mok en zodra de huid stuk is, kunnen bacterien hun gang gaan. Ook bij beginnende mok zou ik zelf kiezen voor hydrocortiderm voorafgegaan door betadinewasbeurt, om het in de kiem te smoren zeg maar. Gelukkig heeft die van mij niet zo snel last van mok. Zonnebrand op zijn neus weten we alles van en daarvoor dus de F30 van Zwitsal en savonds Aloe Vera gel (no-add) om de huid tot rust te brengen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 22:46

Vandaag bevestigd door de veearts: deze mok is idd aangewakkerd door zonnebrand, met als gevolg huidirritatie en daardoor mok. Heb nu hydrocortiderm (Dermapet) en moet iedere dag wassen met betadine om de korsten weg te krijgen. Die mogen wel nat worden, als ik daarna maar goed afdroog en vervolgens smeer met Dermapet.

Rijden zit er even niet in, althans geen lange 'wilde' ritten en ook niet sjouwen in de bak, want dan kunnen die korsten knappen en dan komt er allemaal troep in. De komende dagen steeds alleen een minuutje of 20 stappen op het asfalt, bijna echt vakantie dus. Maar gelukkig is Ameretto ook best te rijden zonder zadel, dus maken we van de nood een deugd en is het allemaal nog best te doen. Hopelijk maandag weer het echte werk.