Nu alweer 5 weken geleden dacht ik Lavita een plezier te doen om haar nog een uurtje in de paddock te zetten. We hebben nu sinds 1,5 maand nieuwe paddocks met schrikdraad, op de plek van de oude linker buitenbaan (zie: foto hier onderaan).
Ik haar in zo'n nieuwe paddock gezet, vond ze vreselijk! Lavita werd helemaal gek door het schrikdraad en ging zowat spins maken in die paddock. En dat terwijl lavita een dressuurpony is

Maar goed... Ik haar later er weer uithalen, voordat ik dat deed had ik maar even een touwtje om haar neus gedaan. Me zusje haalde de schrikdraden weg die als hek functioneren en Viet stormde eruit! Ze draaide zich om en rende, half steigerend, naar de rechter buitenbaan die daar tegenover ligt. Zij struikelt over de betonnenrand en valt met haar rechter heup bovenop de betonnenrand.
Naast een diepe wond onder haar rechter kogel en schaafwonden leek het alsof ze niks had.
Toch liep ze niet echt lekker en maakte rare bewegingen met haar heup, leek op spierpijn. Na 2 weken hebben we de DA er toch maar bijgehaald, maar vanwege een vroegere trauma bij de hoefsmid kon de DA geen buigproef doen met haar rechterachterbeen.
Dus kreeg ze pijnstilling voor 2 weken en moest ik haar wel in beweging houden (vanwege haar artrose enzo).
Heb trouwens ook nog mijn hand voor het lichaam gedaan zodat ik alleen de benen zag, om te kijken of het gezichtsbedrog was (wat ik van Antoine heb geleerd). Maar ook hier bleef ze raar bij lopen.
Ben na die 2 weken pijnstilling naar de kliniek te Utrecht geweest, en daar kwam dit uit:
Ze heeft een gekneusde heup en mag de komende 3 maanden alleen maar onbelast bewegen. Dit betekent dat ik ook niet mag longeren met haar, zo kan die heup lekker tot rust komen. Ook heeft ze ergens in het verleden een spiertrauma opgelopen, oftwel ik en me DA denken dat ze tijdens die klap een spier heeft gescheurd
Vanwege haar vele beengebreken (zie: profiel) is het geen optie om haar op stal te houden, dus gaat ze de hele dag de paddock in.
Verder gaat ze niet meer op de sportbrok, dit omdat dit haar te heet maakt. De komende maanden gaat ze aan de meusli, en haar ijzers gaan ook eraf.
De foto van de buitenbaan:

Links zie je ook een stukje buitenbaan, daar liggen nu de 6 nieuwe paddocks, als je bij de rechter buitenbaan kijkt zie je goed de betonnenrand. Daar is ze dus op gevallen.