Mijn paard heeft afgelopen winter precies hetzelfde gehad als jouw paardje. Ook voor mij is het een raadsel waarom ze last heeft gekregen
van tying-up. Ik ben voor de zekerheid overgegaan op eiwit-arm voer en
daarbij krijgt ze extra selenium, knoflook en zeewier. Ik ben dit gaan geven omdat ze het tot 3 keer toe heeft gekregen. Op dit moment loopt
ze de hele dag in het land en ik rijd haar om de dag. Tot nog toe gaat het goed, maar ik ben nog steeds bang dat het misschien toch weer fout gaat.
Ik weet wel dat je erg op moet letten als je ze op jong gras zet. Of het van kunstmest kan komen weet ik niet. Ik heb wel het vermoeden dat het toch meer met de mate van beweging te maken heeft. Zodra ik haar wat meer inspannender ging longeren (de galop erbij en bijzetteugels) begon ze weer stijf te lopen. En ja hoor, na bloedonderzoek weer tying-up. Ik doe het nu heel erg rustig aan en heb al gehoord dat het wel 4 maanden kan duren voor ze weer een beetje inspannend gereden kan worden.
Ik heb er nooit achter kunnen komen wat de oorzaak is geweest van de 1ste keer tying-up. De enige goede raad die ik kan je geven..doe voorlopig heel voorzichtig met je paard en laat hem lekker op het weiland staan. Mocht je meer vragen hebben ofzo, kun je me altijd pb-en. Twee weten meer dan 1!!

Groetjes van Nancy