Onze merrie heeft een ernstig ongeluk in stal gehad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Onze merrie heeft een ernstig ongeluk in stal gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:35

[Mijn instructrice en ik hebben twee merries: Umeda & Wild Rose.]

Gisteravond kwam ik op stal, omdat ik na drie dagen ziekte Wild even wilde zien en daarna zou ik met iemand meegaan naar Lisse. Ik loop het donkere gangpad in (er was niemand meer) en roep m'n paardjes. Wild hinnikte heel zachtjes terug en ineens hoor ik een vreselijke gil. Ik deed het licht aan en zag een hoef tussen de tralies door naar buiten steken. Umeda's hoef.

Ik belde meteen de zoon van de eigenaresse (= goeie vriend en gaat de boel overnemen) en die hoorde aan m'n stem al dat het heel erg was. Hij kwam meteen en ging net zo hard weer terug om spullen te halen enzo.

Umeda lag op haar zij met haar bovenste achterbeen tussen de tralies. Haar hele hoef stak door de tralies naar buiten. Hoe die er ooit tussen is gekomen is een raadsel, maar ze zat hartstikke klem. Ze probeerde steeds op te staan en klapte net zo hard weer neer, ik hoorde van alles kraken en zag haar bewegingen maken die een een paard niet hoort te maken met de achterhand. Met een slijptol is de tralie eruit gehaald en toen was ze los.

Ze ging meteen staan, maar haar linkerachterbeen hing er vreselijk raar bij. De vriend die hielp wilde haar deken losmaken, maar mocht er niet bij. Uiteindelijk liet ze mij toe en kon ik haar een halster om doen. Toen heb ik mijn instructrice gebeld en die kwam meteen. Ondertussen ben ik naar de spuitplaats gegaan met Um. Ze liep op drie benen en viel steeds om, dus Goddank hebben we een spuitplaats bijna naast haar stal. Tijdje afgespoten en toen kwam mijn instructrice. Die heeft het overgenomen en ik ben uiteindelijk alsnog naar Lisse gegaan. In de auto kwamen de tranen, het was zo zielig en zo eng..

Mijn instructrice is vier keer geweest vannacht en smste mij steeds hoe het ging. Op een gegeven moment kreeg ik een bericht dat ze dacht dat Um van binnen doodbloedde, zo erg lag ze te kreunen en te draaien. Toen ze opstond ging het beter.

Uiteindelijk ben ik vanmorgen om 7 uur weer gaan kijken en Um stond er rustig bij. Ze had praatjes en wilde wel even met me mee. Ze staat weer op haar been en loopt niet heel slecht, maar het ziet er wel vreselijk uit. Helemaal open en dik en heel warm en ze heeft aan de ene kant een hele dikke buik, omdat ze zo lang ongelukkig heeft gelegen. Ze moet zich heel beroerd voelen, maar houdt zich supersterk. Het is een kanjer.

En nu? Afwachten.. Verdrietig

Elmond

Re: Onze merrie heeft een ernstig ongeluk in stal gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:40

Jeetje joh, zoiets wil je niet meemaken als je even komt knuffelen na drie dagen ziekte. Gelukkig loopt ze nu dan al wel weer aardig, ik wens jullie veel beterschap en ik hoop dat ze er helemaal weer bovenop komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:42

Je zult de DA er toch wel bij gehad hebben om alles even na te laten kijken en je te laten adviseren?

Iig beterschap met je paard

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:42

Zo dat is wel even schrikken natuurlijk! Ik vraag me ook
af hoe ze in godsnaam met haar been tussen de tralies komt..
In ieder geval, heel veel succes en beterschap voor je paardje Ach gut !

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:44

ik zoek ook de DA in dit bericht.... Wat zei hij of zij?

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:45

Dankjewel!

Gisteravond dachten we allemaal hetzelfde: einde verhaal. Vandaag zijn we een stuk positiever. Toch houden we in ons achterhoofd dat haar optredens in de ring misschien wel ten einde zijn..

@ _Lot_: Tja, hoe ze het voor elkaar kreeg? Ik heb geen idee. Het is een knap dier!

@ runningkawa en amondi: Er is geen DA bij geweest. Dit is in overleg met de fokker (haar echte eigenaar) besloten. Een DA kan ook niet door de buitenkant heen kijken en pijnstillers zorgen er alleen maar voor dat dit jonge dier gaat overbelasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:48

Sorry, maar dat vind ik onverantwoord

Je zegt zelf, ernstig ongeluk, en dan ga je zomaar wat aanmodderen?
Een DA zit hel wat meer dan een hoop ongeelrde persoontjes bij elkaar...
Echt sorry, maar snap dat echt niet

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:50

runningkawa schreef:
Sorry, maar dat vind ik onverantwoord

Je zegt zelf, ernstig ongeluk, en dan ga je zomaar wat aanmodderen?
Een DA zit hel wat meer dan een hoop ongeelrde persoontjes bij elkaar...
Echt sorry, maar snap dat echt niet

Ja vind ik ook..
Ik zou ook direct, de nacht zelf of avond de dierenarts erbij hebben gehaald.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:51

Ok, voor ik heel Bokt over me heen krijg.

Ik stond al met de telefoon in mijn handen om een DA, maar mijn instructrice wilde dit niet. Zij heeft met de fokker overlegd en die wilde ook niet. Ik ben hierin de derde persoon en kan dan zeggen wat ik wil, maar dat maakt niet uit.

Ik begrijp jullie reactie, ben er zelf ook kwaad en verdrietig om, maar ik kan hier niks aan doen en open dit topic niet om commentaar te krijgen. Sorry en toch bedankt.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:51

GEEN DA !!!!!!!!!!!!!!!!
Onvoorstelbaar, hier heb ik geen woorden voor.
Als één van mijn paarden maar kreunt, heb ik de vee-arts al gebeld, laat staan na zoiets als wat er met jou paard gebeurd is Bloos!
Ik hoop dat je paardje er bovenop komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:52

Maar het is toch ook jou merrie zoals ik het begrijp?
Heb jij dan geen zeggenschap in wat er gebeurd?

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:53

@ ArabianRanch: Dankje.

@ runningkawa: Ik heb zeggenschap tot op zekere hoogte. Ze is niet officieel van mij. Ik kan hier niets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:54

Citaat:
Mijn instructrice en ik hebben twee merries: Umeda & Wild Rose.

Dus dit klopt niet?

dan snap ik dat jij er weinig over te zeggen hebt

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:57

runningkawa schreef:
Citaat:
Mijn instructrice en ik hebben twee merries: Umeda & Wild Rose.

Dus dit klopt niet?

dan snap ik dat jij er weinig over te zeggen hebt

Dit klopt wel, alleen ligt het er maar aan hoe je het opvat. Mijn instructrice traint altijd twee paarden voor een fokker en ze brengt deze uit op wedstrijden. Deze paarden staan bij ons op stal. Zij heeft naast de training geen tijd voor de verzorging, dus die neem ik op me (en daarbij zit ik er ook wel op en ben ik geregeld aan het longeren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:59

Dan heb jij geen 2 merries, dan verzorg je 2 merries Lachen

Ik heb voorheen ook paarden van andere gereden, echter maar 1x samen eigenaar geweest. (en nooit meer )
De andere keren was ik alleen maar verzorger, trainer, hoe je het noemen wilt Lachen
Wel een groot verschil, zeker in een discussie als deze

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:59

Ik denk dat TS wel een punt heeft door te zeggen dat de DA weinig kan doen, maar hij kan in ieder geval wel wat doen.
Neem in ieder geval contact met DA op om het verhaal helder en feitelijk te vertellen.

Ik denk niet dat het paard op dit moment te vervoeren is, om foto's te maken. En als is het wel te vervoeren, wat gebeurt er met het paard als die gesedeerd wordt.

Toch denk ik dat het wel verstandig is om de DA te laten komen en het paard een lichte pijnstiller te geven.
Het klopt inderdaad dat je bij dieren voorzichtiger moet zijn met het toedienen van pijnstilling, aangezien zij denken dat alles weer kan.
Maar een lichte pijnstiller helpt het paard (of andere dieren) wel bij het herstel.

Pijn vraagt vreselijk veel van een lichaam, bij mensen en bij dieren.

En de DA kan iets toedienen waardoor de interne zwellingen afnemen. Door de zwellingen komen de ingewanden en organen in de verdrukking en dat kan enorme complicaties geven.

Sterkte met alles.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:01

runningkawa schreef:
Dan heb jij geen 2 merries, dan verzorg je 2 merries Lachen

Ik heb voorheen ook paarden van andere gereden, echter maar 1x samen eigenaar geweest. (en nooit meer )
De andere keren was ik alleen maar verzorger, trainer, hoe je het noemen wilt Lachen
Wel een groot verschil, zeker in een discussie als deze

Ik denk dat het een gevoelskwestie is. Ze voelen als mijn paarden en ik heb veel verantwoordelijkheid over ze en krijg ook veel vrijheid met ze. Maar je hebt wel gelijk.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik in zo'n situatie niets anders kan dan me erbij neerleggen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:02

Heel erg wat er gebeurt is, maar nog veel erger dat er geen DA bij is... De DA kan zeker wel door de buitenkant heen kijken, er betaat tegenwoordig zoiets als Rontgenapparatuur Knipoog
Dit kan echt wel eens heel erg ernstig zijn... Vind het heel erg vreemd dat de eigenaar er geen DA bij wil halen, daar kom ik met mijn kop niet bij.. Lips are sealed
Succes verder

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:02

@ tienus63: Dankjewel voor je verhaal.

@ Iedereen die nog gaat reageren: Ik zou het fijn vinden als de discussie wel/geen DA hierbij gesloten is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:05

Waarom neemt iemand dan beesten dan snap ik niet, ze hopen natuurlijk dat het vanzelf goed komt maar dat zal wel niet.Voor de ts is het ook triest, je wil iets dan maar je kan zo wenig.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:07

Nee, die discussie begint pas! Niet voor jou, jij stond voor het blok. Maar persoonlijk zou ik oud en wijs genoeg zijn geweest om toch de DA te bellen!
Al was het maar dat ik 's nachts kon slapen.

Die eigenaren zijn echt keihard! en dat voor een paar euro, gaan ze zelf zeker ook niet naar een dokter als al hun pezen en spieren gescheurd en beurs zijn!

Gadver!

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:08

Jeetje wat erg echt sneu.
Echt gelukkig dat je even kwam kijken bij de paarden anders was het misschien nog veel raarder afgelopen ik hoop dat verder alles goed gaat hou je ons wel op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:09

Ik denk juist dat dit het belangrijkste stukje uit je verhaal is en dat het daarom niet zomaar het wel/ niet da verhaal gesloten kan worden.
Wat verwachte je dan voor antwoorden op medisch?

Ik snap dat jij er dus weinig aan kunt doen, maar zulke eigenaar vind ik echt heel erg fout.
En ik geloof dat het daar mijn laatste dagje verzorgen was geweest.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:10

Al zou ik het dan zelf moeten betalen maar de d.a zou echt komen.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:10

@ marleen_usar: Het is inderdaad best rot. Ik heb om deze rede ook wel eens gedacht dat ik beter kon stoppen met deze paarden. De eigenaar en mijn instructrice zijn niet zo van de DA enzo, ze laten de natuur het liefst zelf rommelen. Ik ben daar anders in. Maar ja, het zijn fantastische paarden en ik kan ze niet missen. Ik hoop nog altijd dat ik een klein beetje richting de DA enzo kan sturen, maar dit keer lukte het niet..

@ amondi: Ik vraag nog één keer vriendelijk of het woord DA hier vermeden kan worden. Hoe denk je dat het is om hierin toe te kijken?

@ IkhouvanChey: Pff.. Verdrietig Als ik niet was gaan kijken gister, was Um vanmorgen pas gevonden en waarschijnlijk had ze dan niet meer geleefd.. Ik zal jullie op de hoogte houden.