kent iemand deze "behandelingsmethode"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

kent iemand deze "behandelingsmethode"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 08:54

Hoi Iedereen!!
Naar aanleiding van n paar vorige topics heb ik de raad gekregen eens een osteopaat voor mn paard te laten komen.
Hij is namelijk heel erg lui en soms met geen stokken vooruit te krijgen.

Mijn prive instructrice had ook al eens over zn rug gevoeld en meende iets te voelen dat daar vastzat. Gisteren was ik hier met een vrouw over aan het praten die ook op mijn manege staat.

Zij had met een van haar paarden ook een soortgelijk probleem.
En zij kende een man die ( sorry voor de rare uitleg, maar zo legde zij dat aan mij ook uit Bloos ) met een soort van klein stopje ( zoals bv van een balpen) overal op het paard kwam voelen. Dan steekt hij 2 naalden op 2 precieze plaatsen en die moeten er ongeveer 20minuten blijven inzitten.
Bij een ander paard, dat iets aan het kniegewricht had, begon dit zo maar ineens te bloeden. Bij haar paard, dat iets aan het spronggewricht had, begon het ineens te etteren.
Hij komt dan na een periode van 2 weken nog eens terug kijken. en doet dan hetzelfde.
Maar na 1 week merkte deze vrouw al een enorme verbetering.

Is dit accupunctuur? of hoe noemt men dit? Of is dit ook een soort van osteopatie?
Ik ga deze man maar even bellen denk ik : baad het niet, dan schaad het niet denk ik maar.

Kennen jullie dit ook?
Heeft er al iemand ervaring mee?

Bobta

Re: kent iemand deze "behandelingsmethode"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:15

Osteopatie is dit zeker niet, dit lijkt meer op accupuntuur.
Maar wat het precies is.....

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:45

Gezien jij van België bent wil ik even vragen of dit over Dr. Vandenbossche gaat?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:52

Ik vind het een heel vreemd verhaal... Bij acupunctuur vloeit normaliter geen bloed en al helemaal geen etter. De naaldjes die dan gebruikt worden zijn erg dun en voldoen niet aan jouw beschrijving. Osteopaten werken ook niet door de huid heen. Dit soort handelingen is voorbehouden aan dierenartsen. Het is dus van belang dat de persoon die dit uitvoert een gediplomeerd dierenarts is. Anders gaat het idee: "baadt het niet, dan schaadt het niet" absoluut niet op.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:22

Nee als ie die naald iets te enthousiast erin steekt kan je dr toch een zenuwbeschadiging aan overhouden...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:34

Bedenk wel dat het in principe niet toegestaan is voor een niet-dierenarts om de "integriteit van de huid" zoals dat zo mooi heet te doorbreken. Oftewel: een kwakzalver mag niet prikken/spuiten.
Het is aan jou of je het "risico" neemt, maar schade kun je dus op niemand verhalen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:37

dit riekt sterk naar kwakzalverij... naalden erin, bloeden/etteren?? ik ken geen enkele reguliere, onderbouwde behandelmethode waarbij dat voorkomt.
let je wel even op dat degene geregistreerd dierenarts moet zijn wil hij een naald in een paard (of ander dier) mogen steken? dta is per wet vastgelegd.
ik laat nooit zomaar iemand aan m'n paard 'klussen', maar zie helaas vaak dat dat wel gebeurt bij anderen. met nogal wisselend resultaat, helaas...
zou er nog maar eens goed over nadenken, en minimaal meer info over diegene inwinnen. een geregistreerde dierenfysiotherapeut zou je waarschijnlijk beter kunnen helpen (www.nvfd.nl), bovendien weet je dan dat je iemand met een gerenommeerde opleiding en diploma bij je dier haalt. succes!

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:43

dit voelt ook voor mij al helemaal niet goed!
niet doen hoor!!!!!!!!!

kijk, etter kan ook verdwijnen met natuurlijke produkten of medicijnen.
en een osteopaat haalt door zijn therapie de "troep"uit de kapsels

in jouw plaats zou ik eerst eens beginnen met een ECHTE paardenfysio

straks worden idd die zenuwen beschadigd en is je dier atactisch of verlamd

en wanneer hij niet is aangesloten bij een officieel iets/organisatie kan je hem niet aansprakelijk stellen
en is het: dag paard!

weet je nou hoe die zgn therapie heet?
heeft hij een diploma ervan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:48

Helemaal mee eens niet doen, haal er een goede fysio bij ik heb dat ook gedaan.Ik moet nu oefeningen doen en heb rugspray van de groene os en die werkt echt goed. Zijn rug zit vast en zijn beenspieren zijn te kort.Behandelen is in dit geval niet het belangrijkste,je moet eerst weten wat er met je paard is.Mijn veearts zit er ook boven op en dat vind ik echt fijn.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:49

Bij accupunctuur kan het idd voorkomen dat nadat de behandeling is uitgevoerd er een "schoonmaak" sessie van het lichaam volgt. Kan zijn dat een inwendige sluimerende ontsteking zijn weg naar buiten vind. Maar meestal niet...

Zorg er wel voor dat een gediplomeerd persoon aan je paard laat zitten.... Anders zijn de gevolgen soms niet te overzien!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:54

Ik sluit me bij de bovenstaande reacties aan. Uitkijken met zo iemand het klinkt echt niet goed.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 09:30

ja ik was met die vrouw aan het praten en bij 2 paarden van haar had het zo'n super resultaten opgeleverd. Vandaar dat ik dacht dat die misschein wel eens DE oplossing zou zijn...
Het is mijn eerste paardje, en tot voor kort had ik zelfs nog niet gehoord van een paardenosteopaat Bloos Maar omdat hij vaak zo sloom is, en in stap niet vooruit raakt raadde men me hier aan er eens een osteopaat bij te halen...

Ja ik wil graag het zekere voor het onzekere nemen.
De man heet Piet Struyven en hij woont in Itegem ( België). Meer weet ik er eigenlijk niet van...

Ik zal dan maar een osteopaat bellen. Probleem is dat er in mijn omgeving ook heel weinig te vinden zijn. Als je het op de manege aanhaalt kijkt iedereen je aan alsof je gek bent Bloos

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:43

FlashyFreddy schreef:
ja ik was met die vrouw aan het praten en bij 2 paarden van haar had het zo'n super resultaten opgeleverd. Vandaar dat ik dacht dat die misschein wel eens DE oplossing zou zijn...
Het is mijn eerste paardje, en tot voor kort had ik zelfs nog niet gehoord van een paardenosteopaat Bloos Maar omdat hij vaak zo sloom is, en in stap niet vooruit raakt raadde men me hier aan er eens een osteopaat bij te halen...

Ja ik wil graag het zekere voor het onzekere nemen.
De man heet Piet Struyven en hij woont in Itegem ( België). Meer weet ik er eigenlijk niet van...

Ik zal dan maar een osteopaat bellen. Probleem is dat er in mijn omgeving ook heel weinig te vinden zijn. Als je het op de manege aanhaalt kijkt iedereen je aan alsof je gek bent Bloos

DAN KIJKEN ZE JE MAAR AAN OF JE GEK BENT HET IS JOUW PAARD EN JIJ DOET WAT JIJ HET BESTE VINDT
Ach gut

BIJ MIJ KEKEN ZE AL RAAR DAT IK EEN SINGELBONTJE WILDE GEBRUIKEN, heb toevallig arabier met dunne huid dus steeds singelwondjes.

DUS LEKKER JOUW GEVOEL VOLGEN Haha!

EN ANDERS BEL JE HET CENTRUM VAN ADB EENS, DIE HEBBEN WSL WEL EEN ADRES OF ZELFS EEN DA DIE JE KAN HELPEN

www.hoefkatrol.com vind je het adres en telnr, en zekers wanneer ge in den Belgique woont!
nie soemaar nor ne kwakzalver goan he
(kom zelf uit belgie, woon nu hier 20 jaar Lachen )

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 11:10

Haha!
Ik heb nu gekeken op de site van www.icreo.com
En daar heb ik 2 osteopaten gevonden die ook werken in de stille kempen waar ik woon Knipoog
Heb die mensen even gemaild en hen mijn probleem uitgelegd en gevraagd voor een afspraak.

Hopelijk heb ik snel antwoord!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:13

Ellen Martens al gebeld? die is EN dierenfysio EN osteopaat, (en verschrikkelijk goed!!). haar gegevens zijn te vinden op www.nvfd.nl
succes!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:41

dierfysio schreef:
Ellen Martens al gebeld? die is EN dierenfysio EN osteopaat, (en verschrikkelijk goed!!). haar gegevens zijn te vinden op www.nvfd.nl
succes!

zo dat is leuk dierfysio, positief meegedacht!

hoop dat de TS hier wat aan heeft! Slim Go jij! Go jij!

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:16

FlashyFreddy schreef:
Haha!
Ik heb nu gekeken op de site van www.icreo.com
En daar heb ik 2 osteopaten gevonden die ook werken in de stille kempen waar ik woon Knipoog
Heb die mensen even gemaild en hen mijn probleem uitgelegd en gevraagd voor een afspraak.

Hopelijk heb ik snel antwoord!

Op vrijdag 3 november komt ze bij ons thuis! Had haar al gebeld voordat ik dit berichtje las, ik had een goed gevoel bij haar!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:53

Ik had gisteren dus Ellen Martens even gemaild.
Het lijkt me een erg professioneel iemand :

Citaat:
Het kan inderdaad zijn dat uw paard ergens een blokkade in de rug heeft waardoor zijn gedrag verklaarbaar is.

Een onderzoek met behandeling duurt, afhankelijk van de gevonden blokkades, 45 minuten tot een uur.

Belangrijk is dat uw paard niet nat is op het moment dat hij onderzocht wordt (bvb door de regen) en dat er minimum 2 uur tussen het rijden en het onderzoek zit.

Meestal wordt geadviseerd om na de behandeling uw paard een week rust te geven met wel zo veel mogelijk vrije beweging (liefst weidegang of loslaten in de paddock of niet opgebonden longeren).

De tweede week na de behandeling wordt het werk dan hervat door ontspannend en versoepelend te rijden (voorwaarts-neerwaarts, grote voltes, eenvoudige overgangen) waarbij in de derde week terug wordt opgetraind naar het huidige niveau.

Afhankelijk van de gevonden klachten zie ik uw paard al dan niet na 3 tot 6 weken terug. Meestal bel ik na 3 weken om te evalueren.

’s Avonds of in het weekend is geen enkel probleem. Ik kom inderdaad ook naar Herenthout. Mijn werkterrein situeert zich een beetje in heel Vlaanderen.

De prijs voor een onderzoek met behandeling is 60€, vervoersonkosten inbegrepen.

Ik had wel verwacht dat dit me geld ging kosten : mijn instructrice had ongeveer gezegd een 40€. Dus dat valt wel n beetje tegen...
En is het inderdaad zo dat je niet meer mag rijden dan zoals ze zegt?
Maar wat als het nu toch niet zijn rug is, maar zijn onwil om te werken dat het probleem is... Kan zij dat constateren?
Wat moet ik weeral dom overkomen Bloos maar echt ik ken hier niets van!!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:21

1 tip die ik je wil geven: zoek eerst een instructrice die met jou je paard gaat rechtrichten! en 60 euro is niet gek teveel
maar ook deze dame heeft het niet over een rijtechnisch probleem: neen zij komt enkel, maar je hebt eerst een rechtgericht paard nodig!...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:27

Het helpt wel als je je paard eerst los laat maken. Maar idd, als je je rijstijl niet aan gaat passen ben je zo weer terug bij af.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:28

wanneer je een niet rechtgericht paard zijn oefeningetjes laat doen komt ie in de problemen, en geeft dat aan door niet voorwaarts te zijn
misschien zit jij niet in balans of voelt ie ergens iets scheef zitten...

kijk eens of je in belgie een instructrice/teur kunt vinden die je helpt je paard te gymnastiseren.

heb je eventueel rijfoto's dan kan je ze hier plaatsen of pm me even kan ik er naar kijken, geef nl zelf ook les.

ik zag ook in je profiel dat je zadel op zijn schouderbladen ligt, heb je je zadel wel eens na laten kijken? wanneer jij teveel naar achter hangt kan hij niet lopen en ook wanneer je op zijn schouderbladen zit, zadel hoort 3 cm achter de schouderbladen te liggen.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:39

Afbeelding

hoi je paardje heeft een behoorlijk hoge schoft en een hertenek

ook toevallig, dat heb ik ook bij mijn ene merrie!

dat betekent dat je rijtechnisch heel veel moet aanpassen, het paard is hoog-gericht.
maar heeft ook nog eens een holle rug, dus buikspieren trainen en conditie opbouwen door lange ritten met lose teugels te rijden.

Hiervoor moet je echt op zoek naar een goede instructrice, sorry, die kennis heeft van dit soort paardjes.

het is mijn mening. je móet dit niet doen, maar het is mijn mening en wat ik zie aan jouw fotootjes.

wel een lief en werkwillig paard trouwens.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 10:52

Voor diegene die mijn vorige topic gelezen hebben (viewtopic.php?f=8&t=668699&hilit= ) over mijn nieuwe instructrice, weten dat ik hier nog niet veel "geluk" in gehad heb.

Donderdag komt er weeral maar eens een nieuwe dame me les geven. Een proefles eigenlijk. Dit is een stuk uit haar zoekertje. Dus ik denk dat ik met haar wel een eind verder zal komen!! Aangezien ze zelf ook al spreekt over rechtrichten.

Citaat:
Ik kom bij u aan huis lesgeven of bij mij.
Over het lesgeven zelf: Ik schenk enorm veel aandacht aan de correcte houding van de ruiter. Dit is namelijk het begin van alles. Zit je zelf scheef, dan breng je je paard uit balans waardoor hij scheef gaat lopen. Het is dan ook logisch dat je zelf recht moet blijven zitten en je paard de kans te geven om zo zijn capasiteiten te ontwikkelen. Eens dit in orde is, wordt er verder gewerkt op niveau van ruiter en paard.
Het uiteindelijke doel van dressuur is het, van nature scheve paard recht te richten.

Ik geef ook wedstrijdbegeleiding als ik zelf geen wedstrijden heb. Tevens werk ik ook wedstrijdgericht in mijn lessen. Als je bijvoorbeeld op wedstrijd telkens tegen hetzelfde probleem aanloopt, help ik je graag om dit probleem op te lossen

Mijn zadel is een Kieffer Aachen.
Ik heb het gekocht van de vorige eigenaren samen met mijn paard eigenlijk.
Zij hadden het nog niet lang zeiden ze.
Waar en op wat moet ik dat zadel dan laten nakijken? Bloos Ja sorry hoor, dit is mijn eerste eigen paardje en met deze dingen heb ik echt nog niet te maken gehad.
En ik moet mn zadel dus verder naar achter leggen? Het is me namelijk altijd geleerd om het op die plek te leggen..

Dus wachten met osteopatie, en gewoon les nemen met nadruk op rechtrichten?

Ik heb wel wat rijfoto's maar echt niet veel en ook onduidelijke...

Deze zijn als mijn ex instructrice er op zit :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze zijn er van mij:
Afbeelding

Afbeelding
( hier is de houding niet alles + te korte beugels maar was voor springen)

@ Vicenza : Bedankt voor de goeie raad! Ik wil hem zeker opvolgen!!
Alleen de vraag is : hoe kan ik dit dan rijtechnisch gaan oplossen? Want echt lange ritten met lange teugels, bedoel je dan wandelingen of zo? Omdat dat in de stalling waar hij staat echt moeilijk is, er is een dreefje in het bos en daar kan je een 10 minuutjes doorwandelen, doe ik soms echt wel.

Hoe kan ik weten dat die nieuwe instructrice echt goed is?
Ik krijg nog niet zo lang prive les : en heb al wat figuren zien passeren.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:00

sorry je ex-instructrice trekt aan hem
omdat het zadel bij je paard was wil dit niet zeggen dat het goed ligt en echt op hem past.

Je hebt nog een hop dingetjes te doen maar dat is toch okee, dat is je uitdaging
je hebt een leuk paardje maar laat niemand op je paard zitten, laat je instructrice het je maar uitleggen wanneer je erop zit hoe JIJ het moet doen en voel zelf of dat voor jou goed voelt.

geef hem eens losse teugels en laat hem maar eens heel lang naar beneden lopen
en idd met een juf die hem rechtricht en jou dat aanleert

je zou ook eens naar een adb-instructrice op zoek kunnen gaan

ik had idd je andere topic ook gelezen, je kan naar adb bellen en kijken of zij een instructrice bij jou id buurt hebben

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 11:40

Ja ivm het zadel : Ik was er van overtuigd dat dit voor hem pastte uiteraard, ik heb dat nooit in vraag gesteld. Ik leg er wel n gelpad onder.
Hoe kan je dat laten nakijken? Anders donderdag eens aan de instructrice vragen?

Ja ik hou wel van een uitdaging Knipoog : Ignis is echt een superlief paard en echt perfect als een eerste paardje denk ik.
Ja mijn instructrice reed toen op hem omdat ik mijn teen gebroken had en niet in mijn laarzen kon. Ik kon hem nu toch ook geen 2 weken laten stilstaan. Dus heeft zij hem komen rijden 2x en de rest van de tijd op de weide.
Maar tijdens onze lessen reed ik altijd!
Ik laat zijn voorhand eigenlijk volledig met rust als ik rijd : ik houd contact met de teugels, maar ga hem zeker niet in de krul trekken.
Ik rij heel veel overgangen, verander vaak van hand,... Dus het rijden is vrij afwisselend.
Mijn bijruiter rijd ook 2x week springles met hem.

Maar hoe gaat dit rechtrichten dan precies in zijn werk?
Kan iemand me dat uitleggen?

Dus het is niet noodzakelijk te wijten aan een blokkade in de rug?
Het kan ook echt aan mij liggen : houding, zit...ik weet het niet. Misschien ook aan het zadel?
Hoe weet je dat het zadel perfect past?
Bloos Bloos Bloos