hoefschoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

hoefschoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 20:06

na een jaar lang gedonder met ijzers. continu werden ze eraf getrapt en echt ik heb alles geprobeerd. maar het is en blijft een ramp. nu hebben we besloten dat ze van ijzers afgaat omdat een hoef vol met gaten zit vanwege al die nagels (om het kort te vertellen; vorig jaar trapte ze haar ijzer er steeds af en daardoor is een van haar hoeven heel slecht geworden en daar hebben we dit jaar ook nog last van) maar hij loopt gewoon stokkreupel. ben er na 10 minuten ook afgegaan en daarna weigerde die nog te lopen. echt vreselijk om te zien! ons andere paard hebben we ook door die hoefsmid laten bekappen. mijn moedr was erbij. en hij heeft echt iets mis gedaan! want het bloed spuitte eruit. en het bloedde nog steeds. mijn zusje heeft geen poging gedaan om erop te rijden. en ze stond continu op 3 benen met haar bloedende hoef in de lucht. dit kan toch niet? ik vind zoiezo dat mijn moeder moet bellen! Sigaar

maar wat nu vooral het probleem is, wat is de oplossing inplaats van ijzers met nagels. want dat is gewoon drama! hoefschoen? kunstof hoef? eronder branden? eronder lijmen? iemand enig idee, en goede argumenten!?

edit; ik weet niet of het hier goed staat

alvast bedankt

Anoniem

Re: hoefschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:30

HAR --> BEH.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:50

idd eerst hoefschoen en voer je paard biotine hierdoor word de hoef sterker, waarcshijnlijk kan je dan zonder ijzers met een tijdje, wat je ook kan doen is wel ijzers maar dan met springschoenen los gooien en rijden, dan trappen ze de ijzers niet af..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:59

hoefschoenen zijn een goed alternatief om overmatige slijtage tegen te gaan.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:53

Ola,

Wij hebben hoefschoenen van Marquis voor onze Fjord. Daarnaast wordt ze natuurlijk bekapt door Wout Overbeke. De schoenen zijn bij haar nodig voor de overgang van ijzers naar bloot. Onze fjord Ofke heeft een jaar of 5 op ijzers gelopen. Daardoor zijn haar hoeven erg zacht geworden. We gebruiken nu ongeveer de helft van de keren dat we rijden de hoefschoenen (alleen voor). Ze zitten echt heel goed. Het is belangrijk dat je de juiste maat hebt. Als je de hoef goed voorin de schoen zet, vliegen ze nooit uit tijdens het rijden, ook niet bij een flinke galop of bij modder of plassen. Wij zijn er echt heel tevreden mee.

De eerste set zooltjes (die je kunt vervangen voor 11 euro per stuk) zit er nog steeds onder en we rijden er al iets van anderhalf jaar mee. En dit voor een sloffende Fjord die met haar voorijzers minder dan 5 weken deed!

Haar hoeven zijn nu al veel harder geworden en uiteindelijk zal ze dus altijd bloot kunnen lopen. Het is belangrijk om de hoefgroei te stimuleren, dus hiervoor moet je wel af en toe kleine stukjes op verhard lopen. Als je paard alleen op gras staat en loopt, dan zullen ze minder hard gaan groeien.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, heel veel succes ermee.

Edit: Ik wil graag nog even toevoegen dat als je paard op stal staar, de hoeven waarschijnlijk niet genoeg gestimuleerd worden, om weer heel hard te worden. Dan zal je altijd schoenen moeten blijven gebruiken, maar dat lijkt me ook neit echt een probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:04

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:11

Mijn zus gebruikt hoefschoenen, voor een paard met zeer slechte hoeven. ze gebruikt ze alleen voor buitenrijden.
Biotine moet minstens een jaar gegeven worden voor je de voordelen merkt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:23

ik gebruik bij lange afstanden ook hoefschoenen...
Die van Old Mac.

Ze staat nu ongeveer 3 maand zonder ijzers en ze kan alweer prima zonder op straat...
Ze loopt niet meer gevoelig zoals ze dat een paar jaar geleden, tijdens mijn eerst poging om ijzerloos te gaan, wel deed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:25

@lotjj92: als je paard zijn ijzers er telkens aftrapte loopt ie dus niet goed. De oorzaak daarvan kan o.a. in de rug zitten of iets ander medisch.
Dat zou ik eerst eens uit laten sluiten.
Natuurlijk het ook gewoon een slechte smid geweest zijn die je paard verkeerd op zijn hoeven zette.

Zolang dat een probleem blijft heb je met hoefschoenen grote kans dat ie daar ook tegen aan gaat trappen met lopen.
Ze zullen mischien niet zo snel uit gaan, maar ze zullen er wel kapot van kunnen gaan of hard slijten.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 17:47

even ter verduidelijking;

simply stond altijd op ijzers naar mijn wete, ik heb der ook gekregen toen ze op ijzers stond. van de zomer is het een keer misgegaan, ze trapte haar ijzer eraf en haar hoef scheurde. sindsdien waren haar hoeven ongelijk en probeerde de hoefsmid ze gelijk te maken, doordat die hoef veel te kort was trapte ze de ijzers er constant af. dus het ligt denk ik niet aan medische problemen. maar door de voorval dat haar hoef blijvend slecht is gebleven. want haar achterijzers blijven er altijd keurig opzitten. ook springschoenen heb ik gebruikt. helpt wel een beetje, maar toch niet voldoende.
ze is een keer een week van ijzers afgeweest en toen was ze ook kreupel maar omdat de hoefsmid geen tijd had zou ze een week later ijzers krijgen. omdat haar hoef steeds erger werd hebben we besloten omdat het toch winter word haar van de ijzers af te halen. inmiddels loopt ze normaal wel vrij kort op het zand. maar o pde tegels hartstikke kreupel. vandaar dat mij een hoefschoen een goed idee lijkt. ik word gek van die ijzers, het is rotzooi. en ik word gek van constant gekloot met springschoenen. ze loopt wel regelmatig op het land, inprincipe overdag de hele dag en savonds op stal (houte ondergrond met vlas). en ik rijd ook regelmatig met der buiten vandaar ook mijn gedachte naar hoefschoenen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:57

ik zit nu serieus na te denken over hoefschoenen, ook al vind ik ze echt belachelijk staan. maar mijn paard loopt nog steeds niet goed op 'hardere' ondergrond.

ik wil alleen voro hoefschoenen nemen, en het is niet voor altijd. alleen voor swinters,

aan welke kosten moet ik denken bij 2 hoefschoenen?

hoe lang duurt het? (want er zit wel een beetje haast achter)

en mag ik ze gebruiken bij wedstrijden?

en is het voor een paard erg wennen?