sesambotje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluche_pluus

sesambotje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:23

hallo,
ik ben net opgebeld door de eigenaresse van semir (tinker)
Hij staat sinds vrijdag in Emmenloord omdat hij 4 weken achter elkaar kreupel liep,
vrijdag zijn ze wezen spuiten enz. en wisten ze ongeveer de plek, maar de röntgebuis was kapot, dus zou hij in weekend er gratis mogen staan, zodat ze maandag verder zouden gaan.

met het Röntghe hebben ze dus niks kunnen vinden, dus zijn ze bezig geweest met ego, dus nou zijn ze voorbenen helemaal kaal ( weg sokken Verdrietig ) ze hebben dus iets bij het sesambotje gevonden, teveel weefsel ( en peesschede ofzo?) maar waar zit precies het sesambotje? wat voor functie heeft het? als iemand dat zou weten zou ik diegene zeeeeer dankbaar zijn!

Groetjes
Suus

laura86

Re: sesambotje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:53

Een sesambeen is een stukje verbening van een pees, op de plaats waar veel druk op die pezen komt te staan. de verbening "beschermt" de pees dus als het ware. Onze knieschijf is daar ook een voorbeeld van. Het sesambeentje van een paard zit op de overgang van het kootbeen en het pijpbeen.

is die halve studie diergeneeskunde toch nog ergens goed voor geweest Tong uitsteken

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:26

mijn pony heeft nu iets met haar sesambotje,ze moet morgen op de foto! kan dit ernstig zijn,weet iemand dat?!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:40

Soraya92 schreef:
mijn pony heeft nu iets met haar sesambotje,ze moet morgen op de foto! kan dit ernstig zijn,weet iemand dat?!

Meestal als ze last "hebben" of "krijgen" van de sesambenen kun je je wesdtrijden wel vergeten.

Wij hebben een tijdje terug een paard willen kopen van 3jr ( kende nog niks) en die had 2 3-en voor de straalbenen....Hoe geweldig zij ook was ze werdt hiermee afgekeurd.
Je kon haar wel gaan berijden maar hoe harder de training des te eerder dit paard naar de slacht kon....
Daarom is het rontgenen zo belangrijk.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:55

Ons paard heeft op 3 jarige leeftijd een ernstige blessure aan het sesambeentje gehad. Het botje was beschadigd, doordat ze waarschijnlijk in een muskusrattengang was gestapt. Ze heeft eerst maanden strenge boxrust gehad. (ze mocht er zelfs niet uit als er gemest werd) Daarna langzaam opbouwen met stappen. Alles bij elkaar heeft het zeker meer dan een jaar geduurd en nu is ze gelukkig weer in orde en is ze onder het zadel. (ze wordt dit voorjaar 5) Volgens de veearts had ze haar leeftijd mee (ze was nog in de groei). Bij een ouder paard was er niets meer aan te doen geweest zei hij. We hebben dus veel geluk gehad.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:58

laura86 schreef:
Een sesambeen is een stukje verbening van een pees, op de plaats waar veel druk op die pezen komt te staan. de verbening "beschermt" de pees dus als het ware. Onze knieschijf is daar ook een voorbeeld van. Het sesambeentje van een paard zit op de overgang van het kootbeen en het pijpbeen.

is die halve studie diergeneeskunde toch nog ergens goed voor geweest Tong uitsteken

Mensen hebben ook sesambotjes, échte sesambotjes bedoel ik, bij je duim en grote teen Tong uitsteken Maar de knieschijf is inderdeaad de goede vergelijking!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:36

nou bedadnkt voor de reacties!

hij moet nu weer terug voor controle ( weer echo-onderzoek)
en hopenlijk word hij goedgekeurd.. Vork

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:09

Ik vond dit topic over sesambeentjes. Ben vandaag naar de kliniek geweest en mijn paard heeft een geirriteerd sesambeentje en de kootringband die hier op aanhecht is op de plek van de aanhechting gekarteld in plaats van glad op de scan. Heb al 3 weken aan de hand gestapt. Moet nu nog 1 weekje en dan mag ik twee weken licht grondwerk stap en draf doen. Ik ben benieuwd naar meer of uitgebreidere verhalen van jullie. En ook benieuwd hoe het nu bij jou gaat Soraya en bij de tinker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:58

VSW --> BEH.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:31

Liaan schreef:
Ik vond dit topic over sesambeentjes. Ben vandaag naar de kliniek geweest en mijn paard heeft een geirriteerd sesambeentje en de kootringband die hier op aanhecht is op de plek van de aanhechting gekarteld in plaats van glad op de scan. Heb al 3 weken aan de hand gestapt. Moet nu nog 1 weekje en dan mag ik twee weken licht grondwerk stap en draf doen. Ik ben benieuwd naar meer of uitgebreidere verhalen van jullie. En ook benieuwd hoe het nu bij jou gaat Soraya en bij de tinker

Mijn paard heeft dus precies hetzelfde probleem. Moest 5 maanden op de wei en daarna weer langzaam opbouwen.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:43

Precies hetzelfde probleem?! Dan hebben we wel een heel ander revalidatieproces zeg. Hoe lang geleden is het gebeurt en naar welke kliniek ben je geweest?

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:50

Ik ben in lienden geweest. Ze hebben daar fotos gemaakt en een scan. Daaruit kwam dat het sesambeentje wat ruw was en de ringband was rafelig. Hij is toen ingespoten met een ontstekingsremmer en daarna dus die rustperiode. Volgens die arts was de kans 50 % dat hij weer kreupel zou worden en dan zou er niks meer aan te doen zijn. Dit is precies een jaar geleden, en hij is dus wel weer kreupel geweest dus de vooruitzichten voor mijn paard zijn niet zo goed. Huilen Maar omdat je over deze afwijking zo weinig hoort ben ik heel benieuwd naar andere paarden met het zelfde probleem.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:15

Ok hier mijn verhaal. Als je specifieke dingen wil weten moet je het maar ff vragen. Ik ben in Bodegraven geweest. Maar al 1 verschil mijn paard is niet kreupel. Ze hebben een kreupelheidsonderzoek gedaan en een scan en foto's gemaakt. Daar uit bleek dat op het sesambeentje aan de buitenkant van het linkervoorbeen een trauma zit. Een verdikking dus. En dat het kootringbandje dat op het sesambeen aanhecht gekarteld is in plaats van glad. Let op! dus alleen op de plek van aanhechting verder is er niks mis met de kootringband.

Ik heb al drie weken met hem aan de hand gestapt voordat ik naar de kliniek ging en volgens hen was het al een stuk verbeterd. Ze hebben hem ingespoten met ontstekkingsremmers. Ik moet nu nog 1 week met hem stappen op harder of zacht ondergrond, mag ruim een half uur. Daarna mag ik twee weken met hem onder de man of aan de longe licht werk doen in stap en draf. Hierna ga ik weer terug naar de kliniek voor controle.

Er heeft vorig jaar wel iemand bij ons op stal gestaan die na lang sukkelen met haar paard de kootringband heeft laten doorsnijden en het kwam niet meer goed met haar paard. Dus die staat voor de rest van zijn leven op het land. Maar dit is dus weer een andere vorm.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:21

Mijn paard was op dat moment ook niet kreupel. Hij was soms kreupel maar de dag erna was hij weer goed. Wel heeft hij bijna altijd de peesschede overvult. Volgens mij is bij hem de ringband niet te strak, tenminste dat hebben ze toen niet gezegd.
@ liaan:
Moet je ook nog bepaalde supplementen bijvoeren?
Wat was bij jou paard de prognose?

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:30

Tja overvulde sesamschede(pees) is dus precies hetgeen wat die van mij heeft. Is nu wel een stuk minder tot soms helemaal weg. Ze denken dat hij zichzelf flink hard heeft aangetikt. Tja prognose bij mij is dus dat ik er volgende week weer op mag en dat hij dan wil kijken na twee weken licht werk hoe hij dan is. Ik hoef geen supplementen bij te voeren.

Als ik zo jou verhaal hoor zakt mij de moed in beetje in de schoenen. En is ook zo'n andere behandel methode. Ik kreeg juist de indruk dat het niet zo een hele erge blessure was. Was de kootringband bij jou helemaal gerafeld of ook alleen bij de aanhechting?

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:37

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, hij zei alleen dat de ringband wat rafelig was.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:17

hoe is het nu met de paarden met de ringband ,die van ons heeft het ook en ook wij zitten met het dilemma opereren of niet .
wat is de revlidatie tijd erna

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:31

Dit is al heel oud topic, maar zal je toch ff antwoord geven. Die van mij heeft er geen last meer van en het gaat dus prima(ff afkloppen) Ik hou wel altijd zijn been super goed in de gaten!