*Vergifitiging door eten bladeren walnotenboom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

*Vergifitiging door eten bladeren walnotenboom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 21:11

Wie weet er of bladeren van een walnotenboom giftig zijn voor paarden?
Het betreffende paard heeft verlammingsverschijnselen aan de achterhand. Het enige waar ze het waarschijnlijk van kan hebben is door het eten van de bladeren van de walnotenboom, wie weet of dit mogelijk is?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 21:13

Jeetje. Ik ben benieuwd, dat van die klaver vond ik wel een aparte...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 23:21

Ik dacht het wel, maar ik heb even voor je gezocht. Het valt onder behoorlijk giftige bomen, ook de schillen van de walnoten zijn giftig voor honden. Het schijnt dat heel veel planten er niet onder kunnen groeien als ze met het wortelstelsel van de walnotenboom in aanraking komen. Nou ja, twee engelstalige sites waar er iets over staat, welliswaar niet over verlammingsverschijnselen, maar bv. het staan op houtschillen of houtmot van walnotenbomen kan hoefbevangenheid veroorzaken.
www.vet.purdue.edu/depts/addl/toxic/plant45.htm
www.equi-sense.com/toxicplants.html
Succes met het paard!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 14:21

ik dacht dat het wel giftig was hoor
weet het niet zeker meer maar ik dacht van wel
had het ergens gelezen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 14:27

als ik het me goed herriner

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 14:27

als ik het me goed herriner

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 15:30

Oje, dat hoop ik toch niet want ik heb ook een walnotenboom in de wei staan! Van eikenbomen weet ik het wel maar dat van die walnotentakken heb ik nog niet eerder gehoord.
Esther, weet je zeker dat het geen St. Jacobskruid is geweest?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 17:56

Silvia schreef:
Esther, weet je zeker dat het geen St. Jacobskruid is geweest?

Dat weet ik niet, het gaat niet om Omega maar om een paard van een bekende die mij met die vraag opbelde. Het paard staat in een redelijk schrale wei omdat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid. Ze vermoeden dat ze aan de bladeren van de walnotenboom is begonnen omdat ze dus weinig gras tot haar beschikking heeft.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:40

Vooral in een schrale wei komt St.Jakobskruid voor! Ik zal eens kijken of ik dat stuk in de Bit terug kan vinden. Zo gauw ik wat meer weet hoor je het van me.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 10:11

Ik ben Charlotte (en ben tevens de onwillige (niet geregistreerde) collega van Esther) en heb even (met medeweten en goedkeuring van Esther) Esthers account ingepikt om te reageren. Hierbij even het hele verhaal van onze kant. Misschien dat het het een en ander opheldert.

Het paardje in kwestie (Smokey) is de Tinker merrie van mijn schoonzusje. Vanwege de gevoeligheden mag ze niet te lang in sappige weiden (eea op aanraden van onze veearts). Ze staat gewoon de hele dag buiten maar wel enorm schraal. Ze krijgt wel genoeg hooi en brok/muesli.

Circa 1 maand geleden is de merrie bevallen van een merrieveulentje. Hierbij heeft ze door onzorgvuldigheid van de (overigens een andere) veearts baarmoederontsteking gehad. Gelukkig is dit allemaal goed gekomen, in ieder geval niet bevangen geraakt, maar het heeft niet veel gescheeld. Hierdoor zijn ze nog voorzichtiger wat betreft kansen op bevangen raken.

Om het voor de merrie toch wat aangenamer te maken (tja melk geven gaat nu eenmaal niet in je koude kleren zitten), staat ze nu dagelijks in het kleine weidje met een heel klein beetje gras, het een en ander aan onkruid EN met die boom (was tot zaterdag bij ons niet bekend dat dat ding zoveel problemen zou kunnen veroorzaken). Ze staat er samen met haar jaarlingtinkerdochter, haar veulentje en een shettie. Ze staat daar niet zo heel erg lang, meestal maar een paar uurtjes. Twee weken geleden kreeg Smokey ineens een enorme gaskoliek. Veearts erbij, spuit erin, 5 uur lang elk uur een kwartiertje lopen. Het ging gelukkig weer beter met haar. Afgelopen vrijdagavond, telefoon, Smokey heeft weer koliek. Weer de veearts erbij, weer een spuit, weer ieder uur eruit (23.00 - 5.00 uur uiteraard in de nacht) om te wandelen. Maar daarnaast zakte ze ineens door haar achterbenen. De veearts 's nachts weer gebeld en die had dat al gezien maar volgens hem kwam dat omdat de merrie pijn zou hebben en daarom probeerde ze de achterhand te ontlasten waardoor ze weg zou zakken. Zaterdag overdag was het nog niet beter, weer de veearts erbij. Nu de eigen paardenarts ('s nachts was het een weekend/nachtarts). Nu zijn er een aantal mogelijkheden voor dat wegzakken:
1 rino, maar deze mogelijkheid is zeer klein. Veearts heeft oa getemperatuurd en ze had geen verhoging. Hier wordt dus voorlopig niet vanuit gegaan,
2 tekenbeet, moet nog op gechecked worden, maar de laatste tijd heeft ze weinig teken gehad; deze kans is ook heel klein
3 ontsteking aan het ruggemerg of de zenuwen of zo, deze kans was ook vrij klein omdat ze dan ook verhoging zou moeten hebben en dat heeft ze dus niet (37,3 °C)
4 vergifitiging en dit is de grootste mogelijkheid. Gezien de koliekaanvallen, de boom in die wei etc.

Vergifitiging zou volgens de veearts meerdere veroorzakers kunnen hebben, onder andere kruiskruid, (onzichtbaar) schimmel in hooi en die walnotenboom.

Ze verwachten en behandelen momenteel het laatste. Ze staat dus inderdaad aan en om die boom te knabbelen. Toevallig dat mijn schoonzusje net (stom toevallig die dag) in de Hoefslag bij kennissen had gelezen dat die boom giftig is. De andere 3 paardjes staan (stonden!! want nu mogen ze er uiteraard niet meer in) even lang in dit weitje en hebben vooralsnog nog nergens last van. Als het inderdaad St. Jacobs kruid zou zijn, zouden de anderen dit toch ook moeten hebben (of zou alleen Smokey zo stom zijn om daarvan te eten). Smokey is als enige groot genoeg om van die boom te snoepen en dit is vrijdag dan ook gebeurd . Is gezien. De veearts wist het ook niet zo goed. Er schijnt nog niet zoveel over bekend te zijn, maar dat zegt niets. De veearts gaat zijn professor in ieder geval raadplegen. Ze wordt in ieder geval niet slechter, maar het kan nog wel eens een lange tijd gaan duren voor ze weer in orde is.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:19

Jeetje! Sterkte met het paardje... hoop dat er snel opheldering is en dat het goed behandelt kan worden. Dat ze maar helemaal mag herstellen!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:34

Goh wat erg zeg! Hopen dat jullie er snel achter zijn wat het is. Ik wist ook niet dat de walnotenboom zo giftig is! Onze geiten eten er ook wel eens van (en die eten echt alles, het zijn net vuilnisbakken).

Mijn ouders proberen ook al jaren plantjes te laten groeien onder walnoten boom, maar dat wil dus nooit lukken. nu weet ik dus hoe dat komt

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:07

He wat vervelend zeg! Ik heb gisteren nog op verschillende sites gekeken maar nergens staat dat een walnotenboom giftig is!
Ik hoop dat de behandeling aan slaat en dat het paard er snel weer bovenop is.