gehemelte spleet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

gehemelte spleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:35

wij hebben sinds 2 maanden een super mooi merrie veulen. we dachten eerst dat ze verkouden was. maar het leek helemaal niet op snot, het was altijd wittig en waterig. mijn moeder had al zo'n vermoeden dat het een gehemelte spleet is. (toevallig want ik ben er ook mee geboren). de dierenarts zegt dat paarden er heel goed mee kunnen leven. je hoort haar vaak snurken. ook tijdens het slapen. klopt het? kan een paard een goeie conditie ermee opbouwen? en krijgt ze er geen last van?

groetjes lotte

Ketaki

Re: gehemelte spleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:27

hoort dit niet bij medisch

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:45

-> MD

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:04

het ligt eraan hoe groot de opening is in het gehemelte, vaak krijgen dit soort paarden een longontsteking omdat ze zich verslikken. Dat wittige waterige is waarschijnlijk melk die uit de neus komt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:58

Vlimmen schreef:
het ligt eraan hoe groot de opening is in het gehemelte, vaak krijgen dit soort paarden een longontsteking omdat ze zich verslikken. Dat wittige waterige is waarschijnlijk melk die uit de neus komt.

volgens mij klopt dat niet, de dierenarts heeft daar zelf niets van gezegd. en ik heb het ook nooit gehad. terwijl ik een hele lange tijd een open keel heb gehad!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:20

het klopt wel. het licht eraan hoe groot het is. bij veulen willen ze het nog wel een proberen te opereren maar als het neit kan krijgen dat soort paarden erg vaak lonontstekingen. mijn dierenars heeft er al meerdere geopereerd ook oudere paarden(soms niet helemaal gelukt)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:23

stuur Madrieka hier op bokt eens een berichtje, die heeft denk ik een Welshpony met een open gehemelte.
Zij zal je wel wat meer kunnen vertellen.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:35

Ik vond dit topic net ,mijn pony heefdt idd een open gehemelte ze is inmiddels 4 jaar oud en ze heefdt er geen last van aleen tijdens het eten heeft ze meestal een vieze neus en ja als ze in de wei staat heeft ze dus constant een groene neus ,toen sterre 2 weken was wilden ze haar eigenijnk in laten slapen maar mijn tante wilde dit niet ,achteraf maar goed dus...
Sterre is er verder nooit ziek van ,aleen hoest ze vaak maar dat is om het weg te hoesten wat er in dat gat zit zeg maar,bij sterre is het ong 2 cm lang en een halve cm breed en het zit recht boven de opening naar haar slokdarm,ze kunnen hier niks aan doen dan hadden ze het als veulen verder open moeten maken en dan moeten hechten met krammen maar hier geven ze absoluut geen garantie van slagen ,zoals sterre nu is kan ze net zo goed ook oud worden net als iedere andere pony/paard ik heb ook nooit geen spijt dat ik voor haar heb gekozen!!!
als je meer wilt weten...mijn pb box staat open hoor!
groetjes madrieka
een tijdje terug is er een fotoshoot van sterre gemaakt door welshfanatic hier @bokt en tja dan moet je af en toe wel even poetsen
Afbeelding

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:58

hmm, ik weet niet hoe het bij paarden zit, weet wel als bijv. puppys geboren worden met een gespleten gehemelte, of kittens dat ze meestal gelijk ingeslapen worden, omdat ze niet echt kunnen leven ... maar he tlicht e ridd aan hoe groot die spleet is ... anders kunnen ze idd stikken ofzo.
maar ik zou idd wle goed genoeg informatie inwinnen hoor !!!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 13:03

ons veulen hoest igg ook regelmatig en inderdaad om het weg te hoesten, volgens de de dierenarts kan ze er prima mee leven. en inderdaad regelmatig haar neus schoonmaken. ik hoop dat dit geen beperkingen voor der heeft, want het is echt een perfect super mooi veulen.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:18

Sterre heefd absoluut geen beperkingen dus hopelijk geld dat voor jouw veulen ook,en nog een tip maak de neus schoon met billendoekjes voor baby's anders word de neus snel ruw en schraal van al dat poetsen,en ook is het belangrijk dat je haar drinkwater regelmatig ververst want daar komt ook veel troep in terecht.
heel veel sucsses met je veulen!!!
groetjes madrieka

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 13:54

madrieka schreef:
Sterre heefd absoluut geen beperkingen dus hopelijk geld dat voor jouw veulen ook,en nog een tip maak de neus schoon met billendoekjes voor baby's anders word de neus snel ruw en schraal van al dat poetsen,en ook is het belangrijk dat je haar drinkwater regelmatig ververst want daar komt ook veel troep in terecht.
heel veel sucsses met je veulen!!!
groetjes madrieka

hmm dat is een goede tip, ik zal mijn moeder vragen of ze dat wil kopen. en denk dat we dan de waterbak regelmatig moeten schoonmaken!, bedankt voor de tip Bloos

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:33

Ik hoop dat je veulen een mooie toekomst tegemoedgaat ik weet niet of je al in mijn profiel hebt gekeken maar daar staan een aantal foto's van sterre...
Sterre heefd tot ze 2 was veulenbrok gekregen omdat die groter zijn dan moet ze beter kauwen maar nu is ze 4 dus is veulenbrok een beetje te weinig
dus geef ik sterre sinds kort Pavo's Natures Best op aanraden van mijn DA omdat daar brokken en spelt en luzerne en wortel inzit moet ze goed kauwen waardoor ze zich minder snel verslikt
Als je nog ooit vragen heb mijn pb box staat open hoor!
groetjes madrieka

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 15:33

madrieka schreef:
Ik hoop dat je veulen een mooie toekomst tegemoedgaat ik weet niet of je al in mijn profiel hebt gekeken maar daar staan een aantal foto's van sterre...
Sterre heefd tot ze 2 was veulenbrok gekregen omdat die groter zijn dan moet ze beter kauwen maar nu is ze 4 dus is veulenbrok een beetje te weinig
dus geef ik sterre sinds kort Pavo's Natures Best op aanraden van mijn DA omdat daar brokken en spelt en luzerne en wortel inzit moet ze goed kauwen waardoor ze zich minder snel verslikt
Als je nog ooit vragen heb mijn pb box staat open hoor!
groetjes madrieka

bedankt voor de tips! ik zal der vast wat aan hebben

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:51

Okeej en als je nog meer wilt weten pb je me maar Knipoog
groetjes madrieka