Boerend paard, is dit normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imposantje

Boerend paard, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 21:10

Mijn paard laat regelmatig een soort van 'boertjes' waarbij een vieze, zure lucht vrijkomt.
Ik heb gelezen dat het kan komen omdat het paard dan te lang op de wei heeft gestaan, waardoor hij teveel gras binnenkrijgt.
Is dit zo?? of heeft iemand dit ook??

Reageer even aub...

Naamloos1

Re: Boerend paard, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:32

mmm geen idee... ben benieuwd, ik volg dit even..

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:34

Hmm, een boerend paard heb ik nog niet mee gemaakt, maar en zurend luchtje?? Als je paard maar geen maagzweer heeft, want dat kan bij paarden ook voorkomen.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:13

dit lijkt me niet goed, ik zou direct de dierenarts er bij halen!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:19

Verplaatst naar MD

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:37

als mijn paard de hele dag op de wei heeft gestaan of als er lang gras staat heeft hij een giga dikke buik en burpt hij ook. Als hij een tijdje op stal staat is dit weg.
Is dit bij jou ook zou? Of blijft ie dan boeren?

Als hij blijft boeren zou ik er idd even iemand naar laten kijken. als het stopt zal het komen door de hoeveelheid gras. Succes!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:39

imposantje schreef:
Mijn paard laat regelmatig een soort van 'boertjes' waarbij een vieze, zure lucht vrijkomt.
Ik heb gelezen dat het kan komen omdat het paard dan te lang op de wei heeft gestaan, waardoor hij teveel gras binnenkrijgt.
Is dit zo?? of heeft iemand dit ook??

Reageer even aub...

Mijn paard staat 24/7 buiten en tot nu toe heb ik nog nooit een boer gehoord.
Ik denk dat het een maagzweer is want teveel in de wei staan is onzin.
(Behalve als er teveel jong gras is daar moet je mee opassen)

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:42

Een paard heeft een hele strakke ring van slokdarm naar de maag. Eigenlijk zou een paard dus niet kunnen braken en / of boeren. Echter ik heb het wel al vaker gezien dat een paard boert. Die zure lucht komt vanaf de maag: het paard boert maagzuur op en dat ruik je (erg vies).

Er kunnen gassen ontstaan in de maag, wanneer het verteringsproces niet optimaal verloopt. Dus iid bij gras (te vet gras of te lang in de wei als het paard dat niet gewend is) kan dit gebeuren. Je zou echter eerder dan problemen verwachten in de blinde darm, omdat daar bij het gistingsproces het gras wordt verteerd.

Liever de lucht eruit dan erin, maar er zit dus iets niet helemaal goed in het proces in de maag.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:44

Ik heb ook wel eens een paard een keer een boer horen laten. Maar die had op dat moment koliek. Ik zou dus even naar de DA bellen voor advies !!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:17

Ik herken het van een paard dat een luchtzuiger was.

Weet niet of er bij jouw paard ook sprake van is ?

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 12:20

Ik denk dat het bij Nikita komt door teveel gras.
Maar ik ga dinsdag toch stage lopen bij het veterinair centrum op de paardenafdeling, dus kan ik het gelijk vragen.
Mijn paard is geen luchtzuiger.
Ze laat alleen soms wat boertjes.....

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:21

Teveel gras, te vol gevreten.
Niet te druk om maken, tenzij het aanhoudt....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:24

Mijn Haflinger heeft het vorig jaar gehad! Ik had het nog nooit eerder bij hem gehoord. Hij had inderdaad teveel gras gegeten en ging daardoor boeren. Helaas heeft hij ook een paar keer met buikpijn gestaan. Hij stond maar 4 uur per dag op het gras. Ik heb hem toen van het gras gehaald en hij mocht toen nog maar 2 uur per dag op de wei. Het was ook meteen over.
Misschien moet je er toch een beetje voorzichtig mee zijn!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:25

Een oorzaak kan idd zijn het eten van teveel (jong) gras Ja
Met name in het voorjaar zag ik het wel bij de paarden als ze net te lang op het jonge gras gestaan hadden. Het is niet goed, teken dat ze echt teveel op hebben en het risico lopen om koliek te krijgen. In de gaten houden. Als het dezelfde dag niet minder wordt wel dierenarts bij halen.
In september krijgt het gras vaak nog even een groeispurt voor het 'stopt' met groeien. Dus kun je hetzelfde krijgen als in het voorjaar. Voor hoefbevangen paarden is ook september een risicomaand.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:27

Haha dat is heel normaal hoor! Mijn paard laat ook wel eens boeren als ze de hele dag in het land hebben gestaan.
Ik noem het gewoon grasboeren Tong uitsteken. Als het aanhoud zou ik wel ff DA erbij halen idd...
Maar denk dat het wel meevalt!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:08

More schreef:
Haha dat is heel normaal hoor! Mijn paard laat ook wel eens boeren als ze de hele dag in het land hebben gestaan.
Ik noem het gewoon grasboeren Tong uitsteken. Als het aanhoud zou ik wel ff DA erbij halen idd...
Maar denk dat het wel meevalt!

Ik denk dat er toch wel een beetje te makkelijk over denkt! Boeren is niet normaal bij een paard en hij doet dit niet voor niets!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:20

Moenira boerde soms ook. Vooral als ze op een nieuwe vette koeienwei kwam te staan. Niet een goed teken, maar inderdaad, beter eruit, dan gaskoliek toch?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:59

Wij hebben thuis ook wat ponies die regelmatig boeren. Bij deze dieren helemaal niets bijzonders. Een andere pony van ons had overlaatst koliek en was toen ook aan het boeren. Dat vonden we wat minder 'geslaagd' maar de DA vertelde ons toen dat we ons daar niet echt druk over hoefden te maken op dat moment. Het gas moest er uit, en of dat nu langs voren of langs achter is, dat was niet zo belangrijk. Als het er maar uit kwam. Sterkte!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:08

Mloui schreef:
Wij hebben thuis ook wat ponies die regelmatig boeren. Bij deze dieren helemaal niets bijzonders. Een andere pony van ons had overlaatst koliek en was toen ook aan het boeren. Dat vonden we wat minder 'geslaagd' maar de DA vertelde ons toen dat we ons daar niet echt druk over hoefden te maken op dat moment. Het gas moest er uit, en of dat nu langs voren of langs achter is, dat was niet zo belangrijk. Als het er maar uit kwam. Sterkte!

Was het niet handiger geweest om de pony eerder van het gras te halen? Dat had je de koliek kunnen voorkomen!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:52

boerende paarden had ik echter nog nooit van gehoord..

het is niet iets om ''makkelijk'' over te praten lijkt mij!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:08

heb ook een paard gehad die boerde als ze een dagje buiten in het land had gestaan, had totaal geen koliek verschijnselen.
heb nu een paard die als ze boert wel koliek verschijnselen heeft. elk paard is anders dus kijk gewoon goed naar je paard. als ie boert en hij is verder allert , geen zorgen maken.

Bollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:27

Als die van mij te lang op de wei gelopen heeft komt ie ook boerend op stal.
Ze kunnen beter boeren laten dan dat het gas in de buik blijft. Dan heb je eerder kans op koliek nl.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 08:39

Bollie23 schreef:
Ze kunnen beter boeren laten dan dat het gas in de buik blijft. Dan heb je eerder kans op koliek nl.

m.i. kun je ze het beste van het land halen vóór ze gaan boeren. Het is toch echt een teken dat ze teveel op hebben.

Bollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:01

Lontje schreef:
Bollie23 schreef:

m.i. kun je ze het beste van het land halen vóór ze gaan boeren. Het is toch echt een teken dat ze teveel op hebben.

Duh Slapen helaas is dat niet altijd mogelijk. Of sta jij heel de dag naast je paard om te kijken wanneer ie teveel opheeft.
Er bestaat ook nog zo iets als werkende mensuh Boos!

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:07

Wij hebben er drie op stal die regelmatig boeren (3 van de 35). Komt inderdaad van een gisting. Door teveel gras, of vet kuil. Geen zorgen om maken als je paard verder fit is. Dan is het beter dat de lucht eruit.