Vragen over artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Vragen over artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 22:41

Beau loopt al een tijdje kreupel en een maand terug is de DA geweest (hij hoestte ook) en die zij dat om er echt achter te komen wat er aan de hand was, er foto`s gemaakt moesten worden. Een van de mogelikheden was echter artrose. Ik ben in verschillende boeken op zoek gegaan naar zaken als:
-verschijnselen
-behandeling
-mogelijke genezing (operatie?)
maar kon er niks over vinden. Kan iemand mij hier misschien wat meer over vertellen?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:05

Koop het boek paardenbenen, daar staat ratrose uitgebreid behandeld, of gerechtelijke diergeneeskunde, daar stata ook ene heel stuk in over artrose.
Verschijnselen: kreupel, onregelmatige gangen
behandeling: aangepast werk en evt beslag
genezing: is er helaas niet, artse wordt alleen maar erger, nooit minder
Viv

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 18:51

In het boek Arthritis in the horse van David Ramey staat echt alles over artrose bij paarden. Oozaken, gevolgen, en behandelmogenlijkheden. Alles kort en duidelijk uitgelegd. Is o.a. te koop bij Media boekservice.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 20:15

dat het alleen maar erger word gel;oof ik niet zo,
als je er snel bij bent en goede aandacht en zorg aan besteed met juist beslag en juiste training kun je het stilleggen,

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 21:25

ik ook niet
ik ken een paard dat artrose heeft al voor 2 jaar ofzo en het is juist een beetje voruit gegaan
overgaan zal het nooit maar het word niet erger en erger dan is dat een fout boek
want die vrouw rijd er bijna elke dag mee en dan paard heeft nergens last van dus dat klopt gewoon niet
of het gaat niet op voor alle paarden
maar dan zeg je dat niet lijkt mij (niet banketstaaf tegen jou bedoel hoor vippie)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 21:28

Artrose wordt nooit minder!

Je kan met speciaal beslag e.d. wel bereiken dat het paard minder/geen pijn heeft waardoor hij beter gaat lopen.
Maar de artrose gaat nooit weg en zover ik weet is er ook nog geen behandeling waarmee je artrose kan stoppen, het kan alleen maar erger worden.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 01:21

Idd, alle successtories ten spijt moest ik mijn vorige paard al op 4-jarige leeftijd wegbrengen wegens arthrose in het hoefgewricht.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 11:14

ik ken een paard dat ook artrose heeft,
liep onregelmatig,en door mede ook hoefkatrolontsteking te hebben
was het volgens de artsen in utrecht einde verhaal.
Nu is mijn vriendin bij Antoine De Bodt geweest in Belgie.
Voor een sessie bij hem aan huis.(topic over geweest)
Door bepaalde manier van trainen(zijn methode)liep dit paard weer goed.
Zou iedergeval niet snel denken einde verhaal..

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 18:35

Mijn verzorgpaard is afgemaakt omdat hij arthrose had en zijn eigenaar geen zin had om voor de behandeling te betalen... Het kan nooit meer helemaal beter worden, maar e kan het wel behandelen, zodat je paard nog lang pijnvrij kan zijn. Het belangrijkste is dat het paard in beweging gehouden moet worden. Als je hem stilzet wordt het alleen maar erger!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:18

mijn pony(14 jr) heeft ook arthrose. daardoor is ze ruim een jaar kreupel geweest (afgewisseld met 'goede' dagen). ik heb toen besloten om primeval arthrose granulaat voor haar te kopen, want ik wilde me er niet bij neerleggen dat het nu al over zou zijn voor haar. tot mijn grote verbazing loopt ze nu al bijna een half jaar niet meer kreupel en ik kan zelfs weer rijden! ik heb echter ook van paarden gehoord waarbij dit middel niet aanslaat. in sommige gevallen (zoals bij mij) is er echter nog wel een redding voor een paard met arthrose.
helemaal over zal het nooit gaan, maar het paard kan soms wel weer pijnloos leren bewegen.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 20:09


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 20:44

Artrose is aantasting van het gewricht, wordt niet minder en vaak, op termijn, alleen maar slechter. Vergelijk het met je oma die een nieuwe heup moet, dat komt dan (vaak) door de artrose. In een heleboel boeken staat het precies uitgelegd (oa paardebenen van meneer Offereins), zoek daar even verder, anders wordt mijn verhaal zo lang.
De diagnose artrose is alleen door een goed klinisch onderzoek aangevuld met foto's te stellen en is niet de enige mogelijkheid waar je paard last van heeft. Het hoeft ook niet meteen het einde van je paard te betekenen. Om het precies te weten zal je toch iemand een diagnose moeten laten stellen want er is nog best een heleboel te doen.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:45

Artrose is aantasting van het gewricht...Kan alleen maar slechter worden...Niet beter dus, alhoewel in sommige gevallen speciaal beslag kan helpen. (dit schijnt erg duur te zijn)
Mijn vriendin d'r paard is er maar 4 jaar door geworden..

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 19:50

Het gewricht word op de foto's niet meer beter maar je kunt met een goed behandeling het klinsche beeld vaak wel veranderen. Er zijn ook zat oudere paarden die flinke artrose hebben maar waarvan niemand het weet omdat ze nooit kreupel lopen.

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 20:34

Hoi mijn paard heeft ook atrose. Hij was in utrecht afgeschreven omdat hij ook hoefkatrol heeft.Ben pas bij Antoine de bodt geweest in Belgie.Het is een rijtechnische probleem. Het gaat nu goed met mijn paard.Ik ga 24aug weer met mijn paard naar belgie. Het is echt de moeite waard.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 23:50

Afbeelding

Sta achter jullie!! Party!!
enne welkom bij de bokkers... Pling(nathalie1)
Laatst bijgewerkt door angelique op 07-08-02 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 01:19

Sorry, bij sommige paarden zal er best ook een rijtechnische achtergrond bij zitten, maar om zo maar te beweren dat het een rijtechnisch probleem is vind ik onzin.

Mijn paard was net onder het zadel dus van verrijden was nog absoluut geen sprake.