Mijn pony heeft in een heel geringe mate last van stalbenen. Je mag het bijna geen stalbenen noemen, maar ze lopen toch op na een nacht op stal. Overdag staat ze buiten en al een paar uurtjes nadat ze weer op stal komt zijn ze al iets opgelopen .. niet dramatisch ofzo, het is niet meer mooi droog bij de pezen.
Maar nou vroeg ik me af: als een paard een peesblessure heeft gehad aan een been en ze hebben ietsje last van 'stalbenen', kan het dan zijn dat dat been meer oploopt dan de andere 'gezonde' benen (zeg maar: dat blijft vanaf nu altijd zo)? Of is dat dan nog een teken dat dat been nog niet helemaal 100% hersteld is?
Mijn pony heeft dit jaar nl. een peesblessure gehad (peesklap, met achterbenen voorbenen aangetikt) en dat been loopt dus meer op dan de andere 3, er is geen verschil in temperatuur tussen alle benen (nogmaals, niet heel dramatisch opgelopen en ook geen dramatisch verschil .. maar oplopen doen ze en er is een klein verschil).
Het is niet zo dat het sneller oploopt dan dat ze deden voordat ze de blessure kreeg en het maakt ook niet uit of ze wel of niet gereden heeft. Ook is er praktisch geen verschil in droogheid bij de pezen tussen beide voorbenen (dus het been dat een peesblessure heeft gehad en eentje die dat niet heeft gehad) als ze op stal komt of heeft gereden.
Heeft iemand hier ervaringen mee of weet iemand hier meer van?