Hoeveel moet een paard nu te eten hebben?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Hoeveel moet een paard nu te eten hebben?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 14:06

Vraagje ik kom er niet meer uit. Met een paar maanden ga ik gelukkig alleen voeren en moet ik natuurlijk wel weten wat een normaal paard eet. Maar nu even mijn eigen vreetzakje die altijd honger heeft.
Het is een KWPN ruin van 1.74 die vijf keer in de week tot een uur meot werken en ongeveer vier uur per dag op de weide loopt. Hij loopt L2 dressuur maar we trainen inmiddels ruim M.
Hij krijgt echter maar een kwart kilo haver en een kwart kilo musli per keer en dat twee keer daags.
Nu is het echt geen bottenzak ofzo, hij ziet er redelijk uit maar de energie zou wel eens iets meer kunnen zijn.
Nu voer ik inmiddels zelf anderhalf kilo bij want ik snap ook wel dat dat te weinig is.
We staan op een pensionstal en betalen dus ook nog 240 euro in de maand ervoor.
Nu kwam ik er dus vandaag achter dat er gewoon te weinig gevoerd wordt omdat ze de paarden te dik vinden.
Wat denken jullie ervan wat moet zon dier nu eten.

Het is ook zo op en af dan vallen ze extreem af en krijgen ze na een boel boze woorden van mij meer te eten, dan vinden de staleigenaren hem weer te dik en gaan ze weer extreem op dieet. Het is afzien nog een maand of twee maar toch het gaat om het principe.

Tieme

Re: Hoeveel moet een paard nu te eten hebben?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:15

Dat hun minder voeren zonder te overleggen daar zou ik het dus helemaal niet mee eens zijn.
Jij bepaalt toch hoeveel hij krijgt of wanneer hij op dieet moet?? Verward ik vindt het wat anders als jij bijv. veel meer brok wil gaan voeren dan dat in de stalprijs zit maar voor de rest hebben ze daar geen ene donder mee te maken.
hoeveel hooi krijgt hij???
ik ben persoonlijk meer voor veel/onbeperkt hooi. kijken hoe hij het daar op doet en dan dit evt. aanvullen met krachtvoer. als ze wat mager worden kun je dit beter oplossen door meer ruwvoer te geven dan door de krachtvoer op te hogen.
mijn paard staat overdag op het land en krijgt zoveel mogelijk hooi en daarnaast 4 handjes tot echt uiterst en kg. krachtvoer per dag. hier doet hij het goed op.
hij krijgt overigens 9 van de 10 keer niet meer dan die 4 handjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:24

Persoonlijk wou ik je juist een duim geven voor de hoeveelheid krachtvoer die je voerde, over het algemeen worden er kilo's gevoerd en dat is echt niet nodig.
Ruim ruwvoer, bij voorkeur dat ze de hele dag iets te knabbelen hebben is ideaal. Daar doen ze het veel beter op dan bijv. 2 plakken en 2 kg krachtvoer!

Zelf ben ik een voorstander van onbeperkt ruwvoer. Onbeperkt kuil kan mijn paard niet goed tegen, maar gewoon 'schraal' knabbelhooi is ideaal.
Ze krijgt verder 0.5 kg Structuurmuesli met Lijnzaadolie, Luchtwegkruiden, een reiningskuurtje en 2 handjes Luzerne.
Ze is bijna 4 maanden drachtig, wordt licht getraind en is 1.60m.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 15:26

Hooi is ook niet onbeperkt. Het ligt er aan wie er voert, de een voert gewoon een halve plak en de ander een handje.We hebben grote balen hooi, een dag gedroogt.
Hij moet er behoorlijk voor werken. En de een voert dus wel wat op de staldeur staat en de ander niet. Er voeren zoveel verschillende meisjes de paarden, de een vind hem te dik hopla dan krijgt hij dus een halve kilo. De ander kijkt op de deur en dan krijgt hij een kilo musli en een kilo haver.

Hij ziet er neit slecht uit maar heeft totaal geen looplust.