oud paard, lichte artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

craz

oud paard, lichte artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 22:11

Hallo,

Bij mijn ruin van 21 jaar is vorige maand lichte artrose vastgesteld. Op zich niet zo erg voor zo'n oud paard maar de fotos zijn genomen omdat hij een verreking had die niet overging.
Tot eind mei reed ik er nog dressuur mee en dat ging nog heel goed. Natuurlijk wat stijf in het begin maar na het ingalopperen en wat soepel maken kon je nog alle oefeningen met hem. Paardje heeft vroeger st.georges gereden en was dan ook mijn leerpaardje.
Nu heeft de VA gezegd dat hij wel behandeld is maar niet genezen en dat ik die zware dressuur mocht vergeten.

Daar kan ik allemaal wel inkomen maar wat is zwaar voor een paard met lichte artrose?
Hij heeft nu ook sinds juni bijna alleen maar op de weide gestaan. Kan ik terug licht werk met hem opbouwen?
Ben daarstraks met hem stapwandeling van een klein uurtje gaan doen en hij stond al nat in het zweet.
Ik dacht nu zeker een week alleen met hem te stappen maar dan ben ik echt bang om terug te beginnen met draven en welke oefeningen kan ik zoal nog met hem doen?

Alvast bedankt.

TheSam

Re: oud paard, lichte artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:43

Heb je geen medicijnen of advies van de VA gekregen?

Bij lichte artrose kan je gewoon nog licht werk doen hoor, je paard geeft zelf aan of het kan of niet.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:49

Zware dressuur: wijken, appuyementen, gallopwisselingen etc.
Maar ook lang nagevelijk rijden, rijden met slof, longeren met bijzet etc.
Laatst bijgewerkt door avanoort op 15-09-06 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:04

je kunt het proces vertragen en verbeteren dooor het geven van Glucosamine complex speciaal (paardendrogist.nl en eventueel beslaan met easy walker hoefijzers (zie andere topics). Dat scheelt heel veel (ben ik na een dure zoektocht van 3 jaar achtergekomen, mijn paard is 26 en heeft zware artrose). Door de botten nu te smeren voorkom je verdere vergroeiing. Dierenartsen hebben er niet allemaal ervaring mee maar voor mijn paardje betekende het het verschil tussen blij in de wei en de paardenhemel. laat je paard zelf aangeven wat wel en niet kan. Lekker stappen en wat draven op een vlakke (betekent niet harde, maar zonder kuilen) ondergrond is het beste. Het meeste rechtdoor, geen constante belasting door veel en kleine voltes etc.
Rust roest en een inloopstal met wei of paddock is het beste!
Kou en nat weer kunnen zorgen voor extra stramheid dus een lekker dekentje en zorgen dat hij niet te nat wordt van de regen, wanneer het onder de 15 graden is, is aan te raden.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:12

@atreyuevita
Ik heb eens een tip gekregen van een arts uit een paardenkliniek.
Na inspanning de benen eerst warm afspuiten en dan na 10 minuten koud (nog eens 10 minuten), hierdoor heb je na de inspanning een optimale doorbloeding in de gewrichten, waardoor je achteruitgang ook langer kan uitstellen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:31

Het hangt er van af waar hij artrose heeft maar over t algemeen kan een paard met liche artrose nog heel veel, die v mij heeft hko2 nog Z gelopen en dus kan ie nog wijken, galopwisselingen doen etc en aan de longe met bijzet. En juist nagevelijkrijden! Maar dan wel met een rechtgericht paard zodat hij/zij ook echt over de rug gaat en t nageven niet alleen in de hals zit.
Je kan eens kijken op www.hoefkatrol.com, hier heb ik mijn paard weer een heel eind gekregen.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:35

avanoort schreef:
@atreyuevita
Ik heb eens een tip gekregen van een arts uit een paardenkliniek.
Na inspanning de benen eerst warm afspuiten en dan na 10 minuten koud (nog eens 10 minuten), hierdoor heb je na de inspanning een optimale doorbloeding in de gewrichten, waardoor je achteruitgang ook langer kan uitstellen.

aha! Mijn paardje is op pensioen maar de tip is vast voor anderen handig!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:37

ShirleyA schreef:
Het hangt er van af waar hij artrose heeft maar over t algemeen kan een paard met liche artrose nog heel veel, die v mij heeft hko2 nog Z gelopen en dus kan ie nog wijken, galopwisselingen doen etc en aan de longe met bijzet. En juist nagevelijkrijden! Maar dan wel met een rechtgericht paard zodat hij/zij ook echt over de rug gaat en t nageven niet alleen in de hals zit.
Je kan eens kijken op www.hoefkatrol.com, hier heb ik mijn paard weer een heel eind gekregen.

Klopt maar je hebt toch te maken met een slijtage dus zware belasting is vaak teveel en zorgt voor snellere slijtage. Hko2 is anders.
Maar inderdaad, rechtrichten is een super tip, scheelt veel in belasting!!!

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:54

Bedankt voor de antwoorden.

Hij heeft speciaal beslag gekregen. Weet niet juist hoe het heet maar hij kan langs alle kanten van zijn hoef goed rollen door dat ijzer. Glucosamine heb ik even gegeven maar toen stond hij stil wegens blessure dus weet niet of dat een verschil heeft uitgemaakt.
Verder vind ik glucosamine heel duur en je kan het proces alleen maar vertragen, niet stoppen. Bovendien hoor ik van dokters dat het effect ervan og niet bewezen is.

Ik deed tot voor kort ook nog galopwisselingen, appuyeren e.d.
De bedoeling is dat ik er nog een jaartje mee zou rijden daarna kan hij stilletjesaan op pensioen.
Ik had altijd de indruk dat het hem juist goed deed om nog actief met hem dressuur te rijden. Nu staat hij onbespierd in de wei en ik maak me een beetje zorgen om hem.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:06

Blijven bewegen is zeker goed maar laat je paard aangeven wat wel en niet kan en laat belastende bewegingen achterwege. Vergeet niet dat je paard er ook mentaal moeite mee kan hebben dat hij niet meer presteert, dat had die van mij. Ik ben grondwerk gaan doen om haar weer het gevoel te geven dat ze iets goeds deed, maar ik kon ook niet meer rijden. Glucosamine complex (géén cortaflex want dat is oplichting) kost +/- 90 euro voor 3 maanden dus dat valt toch mee?
Mijn paard loopt kreupel als ik geen Glucosamine geef dus het maakt zeker verschil. Als vertragen betekent dat je nog 2 jaar ipv 1 jaar kan rijden of dat je paard nog een paar jaar pijnvrij kan blijven is het dat toch ook waard?
De Easy Walkers dempen schokken wat gewone ijzers niet doen (www.easywalkerhorseshoes.com) ze zijn ook afgerond zoals de ijzers die jij beschrijft.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 13:09

Ik had 500g glucosamine voor 75euro dus daar kom je geen 3 maand mee toe.

Atreyevuita: Bij jouw paard heeft glucosamine dus echt wel geholpen? Misschien moet ik het dan toch ook terug overwegen Knipoog

Zal idd het werk aanpassen, maar wat kan ik dan nog wel doen?
Hier werd geschreven dat zelf wijken zwaar is? Ik dacht dat dat juist een lichte oefening was. Enfin we zullen wel zien hoe het allemaal evolueert en ik ga vooral naar mijn paard kijken hoe die reageert Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:23

Ja bij mij heeft het zeker geholpen maar wél die van de paardendrogist (glucosamine comlpex speciaal) er is nl veel verschil in kwaliteit middelen. Ik zou noet durven te zeggen wat zwaar is en wat niet. Bij mijn paard was het zware artrose en meteen alleen nog stappen.